Iranian Agriculture News Agency

اسدی‌رحمانی خبر داد:

ثبت 9 هزار برند کودی در کشور

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: در حال حاضر 9 هزار برند کودی شماره ثبت برای فعالیت دریافت کرده‌اند

ثبت 9 هزار برند کودی در کشور

هادی اسدی‌رحمانی‌‌، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه  برندهای کودی تنها با داشتن شماره ثبت می‌توانند در بازار فعالیت کنند، گفت: در حال حاضر 9 هزار برند کودی شماره ثبت دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی توسط این موسسه انجام می‌شود، ادامه داد: تا سال 93 برنامه مشخص و جامع برای بررسی کیفیت کودهای داخلی و وارداتی وجود نداشته است که با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی کنترل کیفی مواد کودی بر عهده موسسه تحقیقات خاک و آب قرار داده شد. بنابراین هر نوع کود تولیدی در داخل کشور یا کود وارداتی، از سوی این موسسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با تاکید بر وجود آمار مشخص از شرکت‌های فعال در این زمینه و تعداد برند کودی در کشور، افزود: تاکنون بیش از 11هزار شرکت برای دریافت شماره ثبت به این موسسه مراجعه کردند و 2 هزار برندی که درگذشته در بازار فعال بودند، اجازه فعالیت ندارند.

تامین 50درصد از نیاز کودی  در داخل کشور

اسدی‌رحمانی بابیان اینکه بر اساس آمار موجود مصرف کود در ایران 85 کیلوگرم در هکتار در سال است، گفت: میزان میانگین مصرف جهانی حدود 140 کیلوگرم در هکتار در سال است، اما میزان کود مصرفی در کشور، کمتر از میانگین جهانی است.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان نیاز 4.8 میلیون تنی گیاهان زراعی و باغی به کود، اعلام کرد: در حال حاضر 50درصد نیاز کودی کشور توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود.

سامانه ملی تناسب اراضی،  لایه اطلاعاتی  برای الگوی کشت 

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به «سامانه ملی تناسب اراضی» اشاره کرد و گفت: این سامانه یک لایه اطلاعاتی مهم برای الگوی کشت ارایه می‌دهد و کابران از وزیر جهاد کشاورزی تا سطوح پایین مدیریتی به آن دسترسی دارند.

اسدی‌رحمانی با تأکید بر اینکه سامانه ملی تناسب اراضی سال گذشته نیز به‌عنوان دستاورد پژوهشی برتر معرفی‌شده، افزود: کاربر در این سامانه می‌تواند با انتخاب استان و شهرستان، گیاه مناسب خاک در آن منطقه را اعم از زراعی و باغی مشاهده کند.

وی یادآور شد: از 165میلیون هکتار وسعت کشور، فقط 18میلیون هکتار در چرخه تولید است و مطالعات نشان می‌دهد فقط 1.2 میلیون هکتار از اراضی تولیدی کشور،  محدودیت‌های مختلف از جمله شوری، سنگ‌ریزه و ... را ندارد.

اسدی‌رحمانی با تأکید بر اینکه برای حداکثر عملکرد در خاک، نیازمند دستورالعمل هستیم، افزود: خاک‌ها معمولاً با محدودیت‌ مواجه هستند که برای رفع این مشکل باید دستورالعمل‌های متفاوتی برای بهره‌برداری از خاک تدوین شود.

وی ادامه داد: برای این موضوع در سال 93 دو جلد کتاب «برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه 1393-1404» تدوین شد و طی آن افق 10 ساله چگونگی حاصلخیزی خاک اعلام شد.

رئیس موسسه خاک و آب بابیان اینکه فقط به ارائه دستورالعمل بسنده نکرده‌ایم، گفت: به‌صورت پایلوت در چند استان تغذیه گیاهی در محصولات کلزا و گندم را اجرا کردیم که نتایج آن به‌طور متوسط افزایش 20 تا 25 درصدی تولید را برای این دو محصول به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به توسعه تغذیه گیاهی توانستیم در گندم به خوداتکایی برسیم و بر همین اساس نیز تغذیه مناسب گیاهی برای سایر محصولات زراعی و باغی در دست اقدام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید