Iranian Agriculture News Agency

شیرزاد:

عضویت بیش از ۱ میلیون نفر از کشاورزان کشور در نظام صنفی کشاورزی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بیش از یک میلیون نفر از کشاورزان و بهره‌برداران سراسر کشور به عضویت نظام صنفی کشاورزی درآمده و پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند.

عضویت بیش از ۱ میلیون نفر از کشاورزان کشور در نظام صنفی کشاورزی

به گزارش ایانا، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان مطلب فوق، گفت: از مجموع ۷۰ هزار تعهد ابلاغی سال ۱۳۹۸ به استان‌ها، طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۴۱ هزار نفر به عضویت نظام‌های صنفی کشاورزی درآمده و پروانه فعالیت صادر کرده‌اند.

شیرزاد افزود: با احتساب این عملکرد، تعداد اعضای نظام صنفی کشاورزی کشور بالغ بر  یک میلیون و ۵۰ هزار نفر می‌شود که در ۴۱۳ نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌های کشور عضویت آنها به ثبت رسیده است و تعداد پروانه فعالیت صادر شده برای آنها نیز به بیش از ۹۰۰ هزار فقره رسیده است.

وی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص سازماندهی نهادهای تخصصی و حرفه‌ای بخش کشاورزی در انطباق با شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی و پیرو درخواست فعالین حوزه‌های تخصصی بخش کشاورزی، موضوع سازماندهی و ساماندهی این نهادها در قالب انجمن‌های تخصصی محصولی و فدراسیون‌ها از آغاز سال جاری مورد پیگیری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار گرفته است که تاکنون ۵ مورد از این تشکل‌ها در سطح ملی بوده است.

این مقام مسوول بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز در سطح استانی تعداد ۱۲ مورد تشکل جدید سازماندهی و تشکیل شده است و تعداد ۱۱۴ مورد سازماندهی و برگزاری مجامع و انتخابات صورت گرفته است. همچنین تعداد ۲۵ هزار نفر - روز آموزش‌های تخصصی مرتبط با تشکل‌ها و نظام‌های صنفی را فرا گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تصریح بر این که نظام صنفی کشاورزی به عنوان فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی کشور که ساختار آن با حضور مستقیم کشاورزان شکل گرفته، گفت: موظف شدن وزارت جهاد کشاورزی به اجرا و اصلاح آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی طبق ماده ۴۰ آیین‌نامه مصوب مربوطه و نتیجه تشکیل حدود ۸۰ جلسه کارشناسی و چالشی در کارگروه‌ها و کمیته فرعی و کمیسیون اصلی لوایح هیات دولت، تصویب اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی با لحاظ تطبیق با قانون جدید نظام صنفی کشور در هیأت وزیران را در پی داشت.

دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران با اشاره به افتتاح و فعالیت دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در خصوص روند پیگیری اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی افزود: تشکیل کارگروه تدوین اصلاحیه آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی و برگزاری ۲۴ جلسه فنی و کارشناسی، تهیه و تدوین اساسنامه اتحادیه های صنفی کشاورزی، اتاق اصناف شهرستان و اتاق اصناف ایران جهت ارائه به کمیسیون مربوطه و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل های دبیرخانه هیات عالی نظارت، کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان و دبیرخانه کمیسیون نظارت شهرستان از جمله اقدامات اخیر و برنامه های متمرکز سازمان مرکزی تعاون روستایی به شمار می آید.

شیرزاد همچنین با بیان این که موضوع شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری ۳۶۰ شغل یا فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی برای نخستین بار در کشور از اقدامات مورد پیگیری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تعامل با بخش‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران است، اظهار داشت: در راستای ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی و کدگذاری آنها که مورد نیاز در صدور پروانه‌های فعالیت توسط نظام‌های صنفی کشاورزی است طی یکسال گذشته تعداد ۱۱۰ مورد از این فعالیت‌ها شناسایی، احصا و کدگذاری شده‌اند.

وی این اقدام را در استانداردسازی فعالیت‌ها و مشاغل کشاورزی و ایجاد امکان در کنترل و نظارت و تحقق تولید محصول سالم مؤثر دانست و اظهار امیدواری کرد: با استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی بسترهای لازم برای عضویت حداکثری کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در نظام صنفی کشاورزی فراهم آمده و حقوق مصرف کنندگان محصولات به عنوان یکی از مسئوولیت‌های اجتماعی نظام صنفی کشاورزی رعایت شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید