Iranian Agriculture News Agency

جلالی در نشست تخصصی پدافند غیرعامل:

وظیفه پدافند غیرعامل بی‌اثرسازی تهدید بر علیه کشور است

وزارت جهاد کشاورزی؛ متولی تامین امنیت غذایی کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مجموعه اقداماتی که بتوانند تهدید را به مقابله تبدیل کرده و آسیب را دفع کند و به سمت استحکام حرکت کند، پدافند غیر عامل محسوب می شود.

وظیفه پدافند غیرعامل بی‌اثرسازی تهدید بر علیه کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست تخصصی پدافند غیر عامل در رابطه با سیاست ها و راهبردهای سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند زیستی برای کمک به تامین امنیت غذایی کشور اظهارکرد: موضوع پدافند غیرعامل در وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم و اساسی است، ما در پدافند غیرعامل با چند مقوله مواجه هستیم که آسیب پذیری را نماد درونی و تهدیدات را نماد بیرونی می‌دانیم.

وی افزود: در پدافند غیرعامل ما وظیفه داریم کشور را از تهدیدات، آسیب پذیری ها و از دست رفتن دارایی ها حفاظت کنیم. 

جلالی ادامه داد: مجموعه اقداماتی که بتوانند تهدید را به مقابله تبدیل کرده و آسیب را دفع کند و به سمت استحکام حرکت کند، پدافند غیر عامل محسوب می شود. 

جلالی تاکید کرد: تهدیدات اولین موضوع در جهاد کشاورزی است و رصد و پایش تهدید وظیفه پدافند غیرعامل است، مصونیت یا واکسیناسیون در بدن انسان به اقدام پدافند غیرعامل تشبیه شده است بنابراین بی اثر سازی اثر تهدید بر کشور مقوله بسیار مهمی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به این نکته که ما باید در ابتدا تهدید را شناسایی کنیم، تصریح کرد: اولین مرحله در تهدید شناسی توصیف تحلیل است که به انواع مختلفی تقسیم می شود و در زیر شاخه های علوم انسانی قرار دارد بنابراین دیدگاه های متفاوتی در تشخیص آن به عنوان تهدید یا فرصت وجود دارد. 

جلالی در رابطه با انواع تهدید گفت: تهدید به دو دسته انسان ساخت و طبیعی تقسیم می شود. در کشاورزی در رشد آفات و بیماریها بدون دخالت دست انسان است را تهدید طبیعی می گویند اما تهدید انسان ساخت منشا انسانی دارد و ببه‌صورت عامدانه اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: در تهدید طبیعی اول از همه منشأ تهدید طبیعت است و خصومتی با انسان ندارد دوم اینکه تغییرات آن ثابت است و به دلیل همین ثبات محیط آن یکی بوده و می توان با روش آزمون و خطا آن را مدیریت کرد مانند زلزله.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با تهدیدات انسان ساخت عنوان کرد: تهدیدات انسان ساخت منشاء تکنولوژی و دانش دارد و به دلیل وجود انسان انگیزه، خصومت و دشمنی و اراده در آن دخیل است و با وجود تکنولوژی و دانش تهدید متغیر و پویا است.

وی افزود: از جایی که انسان آن را به کار می‌گیرد قابلیت‌هایی به آن افزوده می‌شود و نحوه به کارگیری، هدف گیری و اولویت بندی می تواند تخریب بالاتری داشته باشد.

 جلالی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی مدل جدید از تهدید به نام تهدید تکنولوژیک به وجود آمد که در ذات  ابزار آلات جدید خود را نشان داده است در این دسته تهدید اختلال شدید تهدید و فرصت وجود دارد و قابل شناخت نیست و باید با هوشیاری با آن برخورد شود. 

جلالی با اشاره به این نکته که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی ما تهدید طبیعی داریم، اذعان کرد: این تهدیدات در شیلات، تولید بذر، جنگل‌ها و سایر حوزه ها وجود دارد و مبحث آن جهانی بوده و قابل کنترل و اصلاح است.

وی افزود: بخش دوم تهدید انسان ساخت است و توسط یک دولت و کشور ایجاد شده است و نمی‌توان به آن حسن ظن داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با اهمیت امنیت غذایی اذعان کرد: اهمیت موضوع کشاورزی تامین غذا و امنیت غذایی است و جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده غذا برای مردم معرفی شده و از این پس باید برای آن برنامه ریزی داشته باشد، دولت ها بر علیه هم بر اساس حداکثر منفعت خود اقدام می کنند.

وی افزود: زمانی که دو کشور علیه هم دشمن تعریف می شوند تمام قابلیت های استراتژیک و اهداف آن کشور تهدید محسوب می شود، شرکت های بزرگ اقتصادی در دنیا اداره جهان را در گرو کنترل غذا می‌دانند و اگر ما بر زنجیره تامین غذا اشراف پیدا کنیم می توانیم اوضاع را به خوبی کنترل کنیم.

جلالی ادامه داد: باید سیستم تشخیص در کشور داشته باشیم که بتوانیم استراتژی های پنهان را به درستی تشخیص دهیم در تهدیدات زیستی هیچ کس نمی گوید من این کار را کردم و کسی سوء نیت خود را گردن نمی گیرد.

وی با اشاره به تبدیل موجود زنده به تهدید ساخت دست انسان خاطر نشان کرد: دستکاری انسان در حوزه بیولوژیک موجود زنده را از حالت یک موجود طبیعی خارج می کند: مانند بیماری ابولا در آفریقا که پس از دستکاری می تواند با ایمن سازی های انجام شده برای هر کشوری خطرناک باشد و یا شروع بیماری سالس در چین که توسط آمریکا صورت گرفت و تعداد کشته های کم اما دربرگیری بالایی در چین داشت.

جلالی ادامه داد: زمانی که این موجودات زنده تبدیل به اسلحه می شود باید با آزمایشگاههای مرجع و بانک های اطلاعاتی آن را بسنجیم که دستکاری یا عدم دستکاری آن مشخص شود و در زمان مشخص شدن باید ثابت شود چه تغییری کرده و چه کسی آن را تغییر داده است؛ این دفاع زیستی ما است تا بفهمیم به ما حمله شده یا خیر.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: آزمایشگاه تشخیص در حوزه گیاه، دام و انسان از ۴ سطح در دنیا تشکیل شده که ما در ایران دو سطح بیشتر نداریم و باید سیستم آزمایشگاهی ما تغییر و ارتقا یابد، در کشور های پیشرفته از استراتژی به کارگیری قدرت هوشمندانه استفاده می شود و سردمداران این کشورها از تمام مولفه های قدرت استفاده می کنند که این مولفه ها می تواند در محصولات کشاورزی هم نمود پیدا کند.

وی افزود: تامین و تولید غذا باید به وزارت جهادکشاورزی محول شود و واردات نباید رقیب تولید  داخلی قرار گیرد تا برخی در کشور از این موضوع سوء استفاده کنند.

جلالی در رابطه با توجیه اقتصادی میزان مصرف آب در کشاورزی گفت: توجیه اقتصادی را از سلاح و موشک برداشتیم تا بتوانیم تولید کننده آن باشیم و در ضمن امنیت توان فروش آن را هم داشته باشیم، پس برای اقلام غذایی در وزارت جهاد کشاورزی نباید توجیه اقتصادی را در نظر بگیرند تا تولید لطمه نخورد.

وی افزود: جنگ امروز جنگ ترکیبی است که از مولفه های آن اداره وضعیت اقتصادی کشور است که در تامین غذا نسبتا موفق عمل شده است، اگر مایحتاج واجب کشور ۱۰ برابر قیمت هم در داخل تولید شود نباید تولید متوقف شود تا به خارج وابسته نشویم و این بزرگترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی است که توانسته است به خوبی از پس این کار بر می آید؛ بنابراین کمیت غذا، سلامت و کیفیت غذا و حلیت غذا مولفه های اصلی امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: این موضوع که وارد کننده، کنترل کننده و تایید کننده برخی اقلام غذایی و مواد اولیه مرتبط با غذا یک نفر باشد قابل قبول نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی تامین غذا آن را پیگیری کند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید