Iranian Agriculture News Agency

دبیر محققان معین منطقه 2 کشور:

ارتباط پیوسته در نظام نوین ترویج ضروری است

دبیر محققان معین منطقه 2 کشور گفت: با تشکیل نظام نوین ترویج ارتباط منسجم ایجادشده و ارتباط با بالادستی در قالب یک نظام هدفمند شکل گرفته و تمام یافته‌های پس‌ازاین وارد عرصه خواهد شد.

ارتباط پیوسته در نظام نوین ترویج ضروری است

بهروز واعظی دبیر محققان معین منطقه 2 کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، به مثلت تأثیرگذار محقق-مروج - بهره‌بردار اشاره کرد و گفت: اگر تابع تولید را صددرصدی فرض کنیم، ۲۵ درصد آن را بذر اصلاح‌شده تشکیل می‌دهد و چهل‌وپنج درصد دیگر را مدیریت مزرعه شامل می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه در فرم ارزیابی درآمد و سود کشاورز ، سود باید بیشتر باشد، افزود: در عرصه‌ها فرمی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود که باید در فرم هزینه علاوه بر تمامی هزینه‌کرد، مزد خود را نیز لحاظ کنند و در فرم بعدی میزان سود بررسی می‌شود که اگر در بررسی سود سنگین‌تر باشد، تولید کشاورزی اقتصادی بوده است.

واعظی با تأکید بر اینکه باید کشاورز مهندس تربیت کنیم، افزود: افرادی باید در مزرعه کشاورزی کنند که خودشان مهندس باشند و با تکیه‌بر دانش بومی و آموزش آکادمیک به‌روز شده به حل مشکلات بپردازند؛ درنهایت این موضوع با افزایش عملکرد در مزارع همراه خواهد بود.

دبیر محققان معین منطقه 2 کشور، به ایجاد نظام نوین ترویج اشاره کرد و بیان داشت: ارتباط پیوسته که حال حاضر برای نظام نوین ترویج تعریف‌شده درگذشته وجود نداشته است، با تشکیل نظام نوین ترویج ارتباط منسجم ایجادشده و ارتباط با بالادستی در قالب یک نظام هدفمند شکل گرفته و تمام یافته‌های پس‌ازاین وارد عرصه خواهد شد.

وی ادامه داد: یافته‌هایی که برای حل مشکلات عرصه خواهد بود طراحی و به کارشناسان پهنه منتقل می‌شود. همچنین حل مساله‌ای در پهنه در نظام نوین ترویج ابتدا توسط کارشناس پهنه بررسی می شود و پس از آن توسط محققان معین و درصورتی‌که محققان معین نتوانند مشکل را حل کند ، محقق مروجین ارشد وارد عمل می‌شوند؛ در صورت نبود تخصص در منطقه نیز محقق معین مدعو ورود کرده و این مشکل را حل می‌کند که درنهایت منجر به رفع مشکل شده و مشکلی از مشکلات عرصه را رفع خواهد شد.

واعظی با تأکید بر اینکه شبکه نظام ترویج، هدفمند و هماهنگ عمل می‌کند، گفت: این نظام به‌نوعی محقق را از لاک تحقیقاتی خود بیرون می‌کشد، وارد عرصه زراعی می‌کند و مشکلات کشاورز را به‌صورت کامل درک می‌کند و در مورد آن مشکل راهکار ارائه می‌دهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید