Iranian Agriculture News Agency

معاونین وزیر جهاد کشاورزی تاکید کردند؛

ضرورت شکل‌گیری ساختار ویژه تولید بذر چغندرقند در کشور

در روز مزرعه ملی چغندر قند که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ایستگاه تحقیقات چغندرقند مهندس مطهری واقع در کمال شهرکرج برگزار گردید، بر ضرورت شکل‌گیری ساختاری ویژه برای تولید بذر چغندرقند در کشور تاکید شد.

ضرورت شکل‌گیری ساختار ویژه تولید بذر چغندرقند در کشور

به گزارش ایانا، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در افتتاحیه برگزاری روز مزرعه ملی چغندرقند در ایستگاه تحقیقات چغندرقند مهندس مطهری در کمال شهر کرج با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد ملی بیان داشت: چغندرقند یکی از گیاهان اساسی در زراعت کشور است که در تولید شکر نقش مهمی ایفا می کند؛ در روز مزرعه ملی چغندرقند آخرین دستاوردها و یافته های تحقیقاتی در اختیار کشاورزان پیشرو، مدیران بخش های کشاورزی کارخانه های قند کشور و کارشناسان مسئول زراعت چغندرقند استانها قرار می گیرد.

دکتر کاظم خاوازی افزود: لازم به ذکر است با استفاده از یافته های تحقیقاتی و کاربرد آنها در عرصه های تولید، بهره وری در زراعت چغندرقند افزایش یافته و سطح معیشتی کشاورزان بهبود می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های به عمل آمده در وزارت جهاد کشاورزی و رفع مشکلات مبتلابه زراعت چغندرقند و از جمله اصلاح قیمت مصوب تضمینی آن، رغبت کشاورزان برای تولید این محصول افزایش یافته و سال زراعی ۹۹ - ۹۸ سال خوبی برای تولید چغندرقند و رفع جبران کسری تولید سال جاری باشد.

در این مراسم، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی عملکرد موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند را در ارائه دستورالعمل های فنی رضایت بخش ارزیابی کرد و افزود: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند بسته ای کامل از توصیه های فنی کشت چغندرقند در 10 استان مناسب کشت را به کشاورزان ارائه کرده است و دراین راستا خواهش ما از کشاورزان عزیز این است به منظور ساماندهی کشت چغندرقند در کشور با وزارت جهادکشاورزی همکاری کرده و از کشت این محصول خارج از مناطق اعلام شده خودداری کنند. 

مهندس عباس کشاورز با اشاره به رکورد تولید این محصول در سال 96، راه اندازی شرکت های دانش بنیان توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند را شایسته تقدیر دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی  از شرکت های دانش بنیان در چغندر قند حمایت می کند و خواستار توسعه این ساختار و تبدیل آن به یک نهاد ملی برای تولید بذر چغندر قند  است.

وی خواستار تقویت سایر بخش های تحقیقاتی مورد نیاز در توسعه کشت چغندرقند شد و افزود: خواسته دیگر من از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند این است که بخش های تحقیقاتی در زمینه گیاهپزشکی و تغذیه گیاهی را مورد توجه قرار دهد و این امر می تواند در کنترل بسیاری از تنش های محیطی و افزایش درجه استخراج شکر موثر باشد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت منابع آبی کشور در ارائه راهکار برای بخش کشاورزی خاطر نشان ساخت: توجه به دستورالعمل های جدید به زراعی معرفی شده توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، روش های کم آب بر و اجرای طرح کشت نشایی در چغندر بهاره (که 40 درصد صرفه جویی در آب را به همراه دارد) در راستای ارتقای بهره وری کشت این محصول ضروری است.

مهندس کشاورز هم چنین با اشاره به معرفی رقم "کارا"به عنوان چغندر علوفه ای توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، ورود این موسسه را در ارائه پکیج چغندر علوفه ای با هدف گذاری تولید 150 هزار هکتار در بازه زمانی ده سال را خواستار شد.

در این مراسم، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با اشاره به فراز و نشیب های زارعت چغندر قند طی سال های گذشته بیان داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، برای اولین بار در سال 96 رکورد تولید صنعت 120ساله صنعت قند کشور شکسته شد و تولید شکر به بیش از 2 میلیون تن در این سال رسید که البته متاسفانه با تحولاتی که در شرایط اقتصادی کشور رخ داد تولید چغندرقند و نیشکر کاهش یافت.

دکتر داریوش طالقانی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای احیای تولید این محصول این همایش را فرصت مناسبی برای تعامل  بین انجمن های صنفی و فعالان این صنعت با وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان ساخت: تحقیقات در کنار بخش خصوصی در تلاش است هدف گذاری بخش اجرا را در تولید چغندرقند محقق سازد همانطور که در سال 92  به عملکردی بیشتر از تولید 1 میلی گرم شکر  در ازای مصرف 1 متر مکعب آب بسیار دست یافته و ازسطح هدفگذاری شده عبور کردیم.

رئیس موسسه تحقیقات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند توجه به تحقیقات کاربردی را از رویکردهای مهم این موسسه برشمرد و تصریح کرد: انجام تحقیقات کاربردی و انتقال نتایج آن به مزارع و عرصه تولید از رسالت های مهم این موسسه است که در این راستا تحقیقات در کنار بخش خصوصی و کارخانجات قند افتخارات قابل توجهی در رونق کشت پاییزه چغندرقند در سال 92  بعد از سپری کردن 6 سال توقف کامل تولید این محصول را در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در کارخانجات قند از واگذاری 18 کارخانه از 28 کارخانه قند فعال در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد تعیین قیمت تضمینی مناسب، رغبت کشاورزان را برای کشت این محصول در سال پیش رو بیشتر و هماهنگی کلیه بخش های فعال در این صنعت از جمله کارخانجات و بخش های دولتی موجب  بهره وری زراعت چغندرقند و ترسیم آینده نوید بخش برای این صنعت شود.

بر اساس این گزارش دکتر خاوازی معاون وزیر، رئیس سازمان و مهندس کشاورز معاون وزیر در امور زراعت و هیات همراه با حضور در مزارع تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند از طرح های تحقیقاتی در دست اجرا و کارخانه فرآوری بذر منوژرم بازدید کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید