Iranian Agriculture News Agency

خاوازی تاکید کرد:

لزوم نظام‌مند شدن ورود بخش خصوصی به عرصه تحقیقات به‌نژادی غلات

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خواستار نظام‌مند شدن ورود بخش خصوصی به عرصه تحقیقات به‌نژادی غلات و تولید ارقام مشترک شد.

لزوم نظام‌مند شدن ورود بخش خصوصی به عرصه تحقیقات به‌نژادی غلات
به گزارش ایانا، دکتر کاظم خاوازی در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور با حضور روسای بخش‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و محققان و پیشکسوتان تحقیقات در کرج، با قدردانی از تلاش محققان این موسسه تحقیقاتی، بر ضرورت اجرای پروژه‌های تحقیقاتی چند منظوره تاکید کرد و افزود: لازم است در پروژه‌های به‌نژادی از ظرفیت سایر تخصص‌ها و رشته‌هایی که در موسسه‌های تحقیقاتی هم جوار وجود دارد در تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک استفاده شود.

وی با اشاره به ضریب نفوذ بذور گواهی شده در سطح مزارع تصریح کرد: بذرهایی که توسط کشاورزان در مزارع استفاده می‌شود فاصله معنی‌داری با ارقام جدید معرفی شده دارد و برای رفع این مساله لازم است، سیاستگذاری‌های معاونت زارعت در همکاری با آموزش و ترویج دست به دست یکدیگر داده تا ارقام جدید باکیفیت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

خاوازی با تاکید بر ضرورت کوتاه شدن مدت زمان فرآیند اصلاح ارقام گیاهی با بهره‌مندی از تکنیک‌های روزآمد یادآور شد: بهره‌مندی از تنوع اقلیمی در برخی از عملیات‌های روش‌های به‌نژادی و بازنگری در دستورالعمل‌های روش‌های مرسوم اصلاح رقم گیاهی که به طور متوسط ۹ سال به طول می‌انجامد می‌تواند به کوتاه شدن این مدت زمان کمک کند.

رئیس سازمان تحقیقات وجود تنوع در ارقام زراعی و باغی را برای پایداری کشاورزی مهم خواند و یادآور شد: بخش خصوصی در این زمینه ظرفیت قابل توجهی دارد که لازم است به این بخش میدان داده شود تا با استفاده از امکانات و تجهیزات سازمان وارد موضوع به‌نژادی تولیدی شده و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر هدفگذاری خود را به سوی به‌نژادی هایتک (تکنولوژی‌های پیشرفته) متمرکز کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با نظام‌مند شدن ورود بخش خصوصی به پروژه‌های به‌نژادی و تولید ارقام مشترک، هم‌افزایی بیشتری بین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و فعالان شرکت‌های دانش بنیان در تولید و معرفی ارقام جدید شکل گرفته و به رشد بخش کشاورزی کمک کند.

توسعه پایلوت‌ها بستری برای حضور بخش خصوصی در زمینه فناوری است

در این گردهمایی، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نظام‌های زراعی دنیا برای تامین نیاز غذایی بیان داشت: گندم، برنج و ذرت سه غله مهم است که با تولید سالانه ۲ هزار میلیون تن، بخش اعظم نیاز غذایی جمعیت کره زمین از این محصولات کشاورزی اساسی تامین می‌شود.

مهندس عباس کشاورز بر این اساس پرداختن به موضوعی تحت عنوان "مطالعات سیستم‌های زراعی" را نیازمند توجه بیشتر دانست و افزود: تحقیقات باید به صورت چند دیسیپلینی و در تعامل بین بخش‌های مختلف انجام شود تا بتواند چندین موضوع را در ارتباط با یکدیگر پوشش دهد و بدین ترتیب بازدهی بالا، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها محقق شده و یافته‌های پژوهشی از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شود.

وی با بیان این که تنوع ارقام معرفی شده گندم، با وجود تلاش‌های صورت گرفته در برخی از مناطق کشور کافی نیست، عنوان داشت: بجز گندم‌های معرفی شده برای مناطق معتدل، می‌توان گفت تقریبا ارقام متنوع و متعدد وجود ندارد و از این حیث آسیب‌پذیر هستیم و لازم است در زمینه معرفی رقم همگام با سرعت تولید دانش در دنیا، عمل کرده تا بتوانیم پاسخ‌های بروزتری در رفع نیازهای کشاورزان داشته باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم مدیریت نفوذپذیری ارقام جدید به مزارع، توجه به شاخص‌های اقتصادی در اجرای پروژه‌های پژوهشی را مهم دانست و خاطرنشان ساخت: اگر پروژه‌ای در زمان مشخصی به بازدهی نرسد، اقتصادی بودن آن زیر سوال است حتی اگر آن پروژه با موفقیت خاتمه یافته باشد.

وی به برخی از علت‌های عدم نفوذپذیری بعضی از ارقام معرفی شده اشاره کرد و افزود: برخی از ارقام جدید به علت آلودگی به عوامل بیماری زا، خسارت اقتصادی در پی داشته و عدم توجه به رفع این اشکال و رها کردن آن به حال خود، منجر به حذف این دستاورد تحقیقاتی از عرصه و عدم اقبال از سوی کشاورزان شده است.

کشاورز با اشاره به قدمت بخش تحقیقات غلات در کشور به اقدام‌های ارزشمندی که طی ۹۰ سال پیش تاکنون انجام شده است اشاره داشت و افزود: در زمینه تحقیقات گیاهان علوفه‌ای مانند جو لازم است استراتژی‌های ویژه‌ای تدوین و سپس آنها تبدیل به برنامه جامع شود و بر این اساس شاهد اجرای پروژه‌هایی با بازدهی بالاتری باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به روش‌های روزآمد در تحقیقات به زراعی، رویکرد تحقیقات را نیازمند بازنگری دانست و بیان داشت: در شرایط ایران کسی نمی‌تواند بدون توجه به مساله آب راهکاری ارائه دهد و لازم است نگاه ما در تحقیقات به صورت ریشه‌ای باشد و از پرداختن به موضوعات سطحی بدون در نظر گرفتن مدیریت کاهش تقاضای مدیریت آب پرهیز شود.

این مسوول با اشاره به ضرورت کاهش واردات علوفه، خواستار توجه به تحقیقات غلات از جمله استفاده از جوهای دو منظوره و تریتیکاله در راستای افزایش تولیدات لبنی و تامین علوفه مورد نیاز این بخش شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، با تاکید بر ضرورت فراهم‌سازی بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی در زمینه فناوری، توسعه پایلوت‌ها را راهکار تحقق این مهم ارزیابی کرد و خواستار نقش آفرینی جدی محققان به عنوان خدمتگزاران علمی کشور در غلبه بر تهدیدهایی چون بحران آب و تغییر اقلیم شد.

تولید ۸۰ درصد بذر پرورشی نسل سه توسط بخش خصوصی

در این مراسم، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به فعالیت‌های این موسسه در معرفی ارقام جدید گفت: در سال جاری ۱۷ واریته جدید توسط این موسسه معرفی شده است که از میان آنان ۷ واریته مربوط به غلات بوده است.

دکتر گودرز نجفیان با اشاره بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در افزایش سرعت معرفی رقم و تولید بذر بیان داشت: بیشترین حجم بذر مصرفی در کشور مربوط به گندم است که پیش از این موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و تولید بذر ۳ هزار تن بذر پرورشی نسل سه را در دستور کار داشت ولی در حال حاضر با واگذاری ارقام به بخش خصوصی حدود ۸۰ درصد این میزان توسط این بخش تولید می‌شود که گام بزرگی در راستای نقش آفرینی بخش خصوصی است.

وی از واگذاری ۱۲ واریته جدید زراعی به بخش خصوصی در سال پیش رو خبر داد و ابراز امیدواری کرد با افزایش ظرفیت بخش خصوصی برای ورود به عرصه تولید، بتوان پاسخگوی نیاز بخش اجرا و کشاورزان در تامین نیاز بذر مصرفی بیش از پیش موفق بود.

دکتر توحید نجفی میرک رئیس بخش تحقیقات غلات نیز در این مراسم، با اشاره به شرایط آب و هوایی در سال زراعی گذشته گزارشی پیرامون برنامه‌های به‌نژادی بخش تحقیقات و تولید ارقام جدید زراعی و سایر برنامه‌های پژوهشی این بخش در سال جاری ارائه داد.

لازم به ذکر است‎‎؛ این گردهمایی در بخش‌های مجزا با تشکیل پنل‌های تخصصی در قالب کمیته‌های برنامه‌ریزی بذر گندم آبی، برنامه‌ریزی بذر جو آبی و برنامه‌ریزی انتقال یافته‌ها ادامه یافت و محققان مربوطه در موضوعات مطرح شده به بحث وتبادل نظر پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید