Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقای اقتصاد خانوارهای عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با توجه به ظرفیت‌های قانونی خوبی که با تعامل و همکاری دولت و مجلس ایجاد شده سال جاری یک سال طلایی برای جامعه عشایری است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای ارتقای اقتصاد خانوارهای عشایری

به گزارش ایانا، کرمعلی قندالی در گردهمایی معاونین توسعه و امور زیربنایی ادارات کل امور عشایر سراسر کشور در شیراز اظهار داشت: وظیفه داریم از همه ظرفیت‌های به وجود آمده به خصوص ظرفیت مردمی در جهت ارتقای وضعیت معیشت و اقتصاد خانوارهای عشایری بیش از گذشته بهره ببریم.

وی بیان داشت: به منظور حفظ کرامت انسانی و منزلت اجتماعی عشایر باید آنان را تشویق کرد تا به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درآیند تا در آینده بتوانند از مزایای این صندوق از جمله بازنشستگی استفاده کنند.

این مسوول با اشاره به این که طبق قانون بیمه دام اجباری است، ارائه هرگونه خدمات به دامداران عشایری را منوط به ارائه بیمه نامه دام آنان دانست.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تجهیز اتراق‌گاه‌های عشایری به انرژی خورشیدی را یکی دیگر از برنامه‌های آتی برشمرد و افزود: به دستور رئیس جمهور ۲۵ هزار خانوار عشایری باید ظرف مدت دو سال پیش رو مجهز به پکیج های انرژی خورشیدی شوند.

وی افزود: برای نخستین بار در حوزه راه و جاده با وزارت کشور جلسه برگزار شد و مشخصات راه های عشایری ثبت شد.

بر اساس این گزارش، قائم مقام و معاون توسعه و امور زیر بنایی سازمان امور عشایر ایران نیز در این جلسه گفت: از ابتدای عملکرد اعتبارات ارزش افزوده تا کنون بیش از ۲۱۰۰ طرح در مناطق عشایری سطح کشور اجرا شده است.

شاهپور علائی مقدم گفت: با موافقت مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو به حوزه آبرسانی مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافت که این نشان دهنده عزم جدی مسئولان ارشد کشور در حل مشکلات جامعه مولد عشایری است.

وی صدور کارت هوشمند عشایری و اجرای سرشماری عمومی عشایر کشور و همچنین صدور کارت شناسایی دامداری ها و اجرای دستورالعمل شناسایی و پلاک کوبی و هویت گذاری دام عشایر را از جمله برنامه های سال جاری سازمان امور عشایر کشور برشمرد.

مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این نشست با اشاره به توانمندی های جامعه عشایری فارس در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آداب و سنن گفت: این جامعه غنی و دارای ظرفیت های فوق العاده ای است که چنانچه مورد توجه قرار گیرد جلو بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.

روح‌اله بهرامی گفت: ۱۲۳۵ منطقه اسکان عشایری در استان فارس شناسایی شده که نشان دهنده پراکنش جمعیت عشایری استان است.

وی افزود: در هفته دولت طرح های عمرانی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده در جامعه عشایری فارس به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که می تواند تحولی در زمینه توسعه زیربنایی این جامعه مولد باشد.

بهرامی با اشاره به استقرار ۱۹ کانکس سیار خانه بهداشت عشایری در دو سال اخیر در مناطق عشایر فارس، رشد شاخص توسعه انسانی در عشایر استان را از ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۷ در صد در سال جاری یادآور شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید