Iranian Agriculture News Agency

رمضان نژاد:

کمک به افزایش بهره وری و گسترش دانش فنی در بخش کشاورزی از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: کمک به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، گسترش دانش فنی در بخش کشاورزی و تشکیل مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی تخصصی بر اساس نیاز منطقه در کل کشور از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی است.

کمک به افزایش بهره وری و گسترش دانش فنی در بخش کشاورزی از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سومین گردهمایی روسای سازمان نظام مهندسی استان ها اظهار کرد: ما ۲۵۰ هزار عضو داریم اما این سپاه دانشی هنوز بروز و ظهور پیدا نکرده است، ما باید یک آرایش جغرافیایی داشته باشیم. رد پای دولت هنوز در بخش های مختلف نظام مهندسی کشاورزی و مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی دیده می شود.

وی افزود: مراکز خدمات کشاورزی می‌تواند ویترینی برای عرضه و فروش خدمات به کشاورزان باشد و می‌تواند با آخرین متدهای روز به کشاورزان خدمت‌رسانی کند اما هنوز در کشور بسیاری از این مراکز غیر فعال هستند و برخی از شهرستان ها فاقد مهندسین کشاورزی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در رابطه با اهداف مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی خاطر نشان کرد: مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در زمینه های مشاوره در زمینه اخذ زمین جهت کاشت گیاهان دارویی، مشاوره در زمینه اخذ تضمین جهت زراعت چوب، مشاوره در زمینه افراز، تفکیک و صدور سند برای طرح های دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مشاوره املاک کشاورزی، مشاوره، مشارکت و سهم بری در تولید به ویژه کشت گیاهان خاص و دارای مزیت، ارائه خدمات کشاورزی با استفاده از پهپاد، اخذ تسهیلات کم بهره ذیل برنامه های تولید و اشتغال دولت برای بهره برداران و سرمایه گذاران بخش کشاورزی، عرضه نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی مانند بذر، کود، خوراک دام و ماشین آلات کشاورزی، تعمیرات انواع ادوات کشاورزی، انواع خدمات مشاوره و پیمانکاری بازرگانی، مالی، بیمه‌ای، مدیریتی و اقتصادی در زمینه پروانه اشتغال است.

وی افزود: کارکرد های مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی اعم از عمومیت بخشیدن به دستاوردها، اختراعات و فناوری های بخش کشاورزی، اشاعه ترویج تسهیلگری سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت، عرضه کلیه نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی، انتقال مشکلات و نیازهای بخش کشاورزی به سازمان و دولت است.

رمضان نژاد در ادامه در رابطه با اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی اذعان داشت: از اهداف و سیاست های سازمان نظام مهندسی کشاورزی می توان به کمک به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، گسترش دانش فنی در بخش کشاورزی، تشکیل مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی تخصصی بر اساس نیاز منطقه در کل کشور، ایجاد مراکزی که محل رجوع کشاورز هستند نه تأمین‌کننده مهندسی کشاورزی، تشکیل حداقل یک مرکز در هر دهستان در کل کشور به عنوان پیشخوان بخش کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد.

در ادامه این نشست ایرج سالاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: سازمان نظام مهندسی به لحاظ رده بندی سازمان هایی که در دنیا و کشور تشکیل می شوند از نوع سازمان های عضو گیر تلقی می شود و روابط استخدامی و کاری آن بر اساس عضو گیری صورت می پذیرد و ما برای توسعه کار باید از بستر اعضای خود استفاده کنیم.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی با عملکردی که در گذشته داشته و با رویکردی که در آینده دارد، همچنین با توجه به خلاء ای که در بازار کار وجود دارد نیازمند این است که بستر واگذاری در کشور را ایجاد کند، در غیر این صورت ذینفعان نمی توانند از خدمات سیستماتیک استفاده کنند.

در پایان این نشست پورنقی مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما در اداره کل رفاه و پشتیبانی چند وظیفه داریم. اولین وظیفه ما در رابطه با ساختمان‌ها و زمین هایی است که در مالکیت دفاتر استانی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در این زمین ها زیر نظر ما انجام می شود.

وی افزود: وظیفه دیگر ما در رابطه با امور حمل و نقل و خودرویی است و هر گونه خرید کالاها و خدماتی که معاونت‌های سازمان نیاز دارند توسط ما انجام می شود. امور رفاهی و تفریحی و مهمانسراها در استان و شهرستانهای مختلف هم زیر نظر ما است. همچنین بیمه کارکنان از وظایف دیگر ما است که اعم از تکمیلی حوادث و عمر است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید