Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

٢٥ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تامین می شود

رییس سازمان عشایر ایران گفت: ٢٥درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود.

٢٥ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تامین می شود

به گزارش خبرنگار ایانا، کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایر ایران در بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستایی و عشایر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ٧٠ درصد اقتصاد جامعه عشایر کشور مربوط به فعالیت‌های دامپروری است، گفت: این بخش 23 تا 24 میلیون راس جمعیت دامی دارد و 25 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کند.  

وی با تاکید بر تولید 6 میلیون تنی محصولات دامی عشایر، افزود: این میزان تولید  3 برابر جمعیت عشایری است.

رییس سازمان عشایر ایران ادامه داد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی عشایر کشور  10 هزار هکتار است و همچنین 500 هزار هکتار نیز از عرصه‌های طبیعی برداشت انجام می‌دهند.

وی با اشاره به  فرهنگ بکر اصیل ایرانی اسلامی در جامعه عشایری ، گفت:  طرح ویژه ارتقای سطح آگاهی فرهنگی و مذهبی عشایر از هیات دولت تصو یب شده و با کمک دستگاه های مربوطه اجرایی می شود.

قندالی با اشاره به سطح سواد عشایر، تصریح کرد: سطح سواد عشایر  تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد می رسد.

وی گفت: طرح ترویج و آموزش ویژه ارتقای سطح دانش و سواد عشایر را در کل کشور داریم.

قندالی با بیان این که ۷۰ درصد میانگین عشایر باسواد هستند گفت: البته نسبت به شاخص کل کشور ۱۶ درصد عقب هستیم اما تلاش داریم سطح سواد عشایر تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد برسد.

وی با اشاره به این که ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور وجود دارد، افزود: ۲۰ هزار سامانه آبی در  حوزه ابرسانی برای تامین آب شرب و دام عشایری در دستور کار است.

قندالی با اشاره به اینکه  در سال ۹۸ در حدود  ۲۳۷ میلیارد تومان برای ۲۹۹ پروژه ابرسانی از محل صندوق توسعه ملی با نظر رهبر معظم انقلاب اختصاص یافته است،افزود: این پروژه ها  تا پایان سال جاری  اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توافق شورای عالی عشایر تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ درصد چادرهای عشایر توسط پنل های خورشیدی به برق مجهز می شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در بحث ارتباطات طی مصوبه ای ۸۰ درصد جامعه عشایر اینترنت دریافت می کنند.

قندالی ادامه داد: مقرر شد دولت یارانه حمل و سوخت  جامعه عشایری را تامین کند.

به گفته وی، ۴۰۰میلیارد تومان از اعتبارات طرح اشتغال روستایی و عشایری سهم عشایر است که بخش عمده آن پرداخت شده و بخش کمی مانده که در مرحله پرداخت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید