Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام سازمان امور عشایر خبر داد:

اختصاص 202 میلیارد تومان برای اجرای 280 پروژه آبرسانی به عشایر

قائم مقام سازمان امور عشایر از اختصاص 202 میلیارد تومان برای اجرای 280 پروژه آبرسانی به عشایر تا پایان امسال خبر داد.

اختصاص 202 میلیارد تومان برای اجرای 280 پروژه آبرسانی به عشایر

شاهپور علایی مقدم در نشست خبری صبح امروز (22 مرداد) که در محل سازمان امور عشایر برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع 84 میلیون هکتار مراتع کشور، عشایر در 34 میلیون هکتار پراکنده اند.

وی با بیان اینکه تعداد انواع دام در اختیار عشایر بالغ بر 26 میلیون راس است، گفت: نیاز سالانه کشور 860 هزار تن گوشت قرمز است که نزدیک به 200 هزار تن آن توسط عشایر تولید می شود.

علایی مقدم با اشاره به نقش این گروه اجتماعی در اقتصاد و اشتغال کشور، خاطرنشان کرد: هر یک نفر از عشایر به طور متوسط نیاز 16 ایرانی به گوشت قرمز را تامین می کند.

قائم مقام سازمان امور عشایر، عمده ترین خدمت این سازمان به عشایر را انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی در زمینه امور دام عنوان کرد.

افزایش 40 هزارتنی تولید گوشت قرمز

وی از اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به عشایر از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات مدیریت بحران و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: در افق 5 ساله از سال 93 تا 98 طرح زنجیره تولید گوشت قرمز را در سازمان تعریف و تمام الزامات آن را با کمک دولت و مجلس فراهم کردیم.

علایی مقدم، ادامه داد: برای این منظور پیش بینی شد که تولید گوشت قرمز از 150 به 190 هزارتن برسد و این هدف با انتقال یافته های تحقیقاتی در زمینه اصلاح نژاد، اصلاح تغذیه و خروج دام از مراتع محقق شد.

وی با اشاره به افزایش میزان بارش نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: به ازای هر میلی متر افزایش بارش در مرتع، یک کیلوگرم افزایش علوفه خواهیم داشت. بنابراین، میزان علوفه تولیدی مراتع از 9 میلیون تن در سال قبل به 10 میلیون و 800 هزارتن در سال جاری افزایش یافته است که به افزایش تولید 40 هزارتن گوشت قرمز منجر شد.

قائم مقام سازمان امور عشایر، از کاهش طول دوره پروار از 6 ماه به 120 روز خبر داد و گفت: پیش از این به ازای افزایش هرکیلوگرم دام زنده، 12 کیلوگرم علوفه مصرف می شد که این رقم در حال حاضر به 7 کیلوگرم کاهش یافته است.

علایی مقدم، هزینه های تبعی از جمله افزایش قیمت نهاده ها در اثر افزایش نرخ ارز را از دلایل رشد قیمت گوشت قرمز دانست و اظهار کرد: با بهبود وضعیت قیمت ارز، در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت گوشت خواهیم بود.

وی از عرضه بیش از 50 هزار راس دام در 35 غرفه عشایری استان تهران در روز عید قربان خبر داد و خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم دام زنده در تهران بین 42 تا 47 هزار تومان عرضه شد که به دلیل افزایش تقاضا برای عید قربان بود اما در هفته های آینده این قیمت به 37 تا 42 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

علایی مقدم در خصوص راه های عشایری هم گفت: 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که بحث کوچ عشایر از این مسیرها انجام می شود. سازمان امور عشایر برای اولین بار، اطلس راه های عشایری را در سال گذشته نهایی کرد.

قائم مقام سازمان امور عشایر، خسارت سیلاب اخیر به راه ها و سرپناه های عشایری را 37 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: خسارت های واردشده در 4 استان ایلام، خوزستان، لرستان و گلستان شدت بیشتری داشت.

وی ادامه داد: مرمت و بازسازی راه های عشایری بر عهده سازمان عشایر است که 20 درصد هزینه این کار از منابع سازمان و مابقی از محل سامانه سجاد تامین می شود.

اختصاص 202 میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر

علایی مقدم به اختصاص سالانه 150 میلیارد تومان از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده با پیگیری دولت و مجلس اشاره کرد و افزود: عیدی بزرگ مقام معظم رهبری در قانون بودجه سال 98 موافقت با اختصاص 202 میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر بود. بر این اساس با اجرای 280 پروژه آبرسانی در سال 98، سهم برخورداری عشایر از آب سالم از 54 درصد به 74 درصد خواهد رسید.

قائم مقام سازمان امور عشایر در خصوص بحث قاچاق دام  نیز گفت: 23 میلیون راس دام سبک در اختیار عشایر است که حتی اگر این تعداد دام از کشور خارج شود هم در معادلات عرضه و تقاضا تاثیرگذار نیست اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که کشورهای همسایه خواهان گوشت دام ایران به دلیل کیفیت مطلوب و تفاوت نرخ ارز هستند.

وی، با بیان اینکه بند 3 ماده 4 دستورالعمل حمل دام بحث قاچاق را کنترل کرده است، تصریح کرد: از شهریورماه جابه‌جایی دام های عشایر با کارت های هوشمندی که توسط اتحادیه ها و تشکل ها صادر می شود، امکانپذیر خواهد بود و نیروهای نظامی و انتظامی و قرنطینه بین راهی بر این موضوع نظارت می کنند.

علایی مقدم همچنین از انجام پلاک کوبی دام های عشایر با کدهای 15 رقمی تا 3 سال آینده خبر داد.

چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر

قائم مقام سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر، گفت: این نمایشگاه از 24 تا 27 مردادماه امسال به همت معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

وی، این نمایشگاه را از پرمخاطب ترین نمایشگاه های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه رنگین کمانی از توانمندی های ایلات، عشایر و اقوام ایرانی در زمینه صنایع دستی، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی و فعالیت های دانش بنیان است که در مساحتی بالغ بر 1500 مترمربع برپا می شود.

علایی مقدم، اجرای موسیقی محلی و آیین های سنتی، طبخ و عرضه غذاهای سنتی و برپایی چادرهای عشایری را از دیگر برنامه های این نمایشگاه ذکر کرد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید