Iranian Agriculture News Agency

نشست نقد و بررسی کتاب «حال خونین دلان» برگزار شد

همزمان با چهلمین سالگرد شهادت اولین شهدای جهاد سازندگی، دومین نشست از سلسله نشست‌های «نقد و ارزیابی آثار فرهنگی پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد» با محوریت نقد و بررسی کتاب «حال خونین دلان» روایت تاریخی نقش پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد کاشان، به قلم رزمنده جهادگر جانباز موسی کیخا از سوی اداره کل امور ایثارگران وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «حال خونین دلان» برگزار شد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حجت ترشیزی مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهادکشاورزی با اشاره به مراحل تهیه این کتاب گفت: بخشهایی از این کتاب، سالها مفقود شده بود و بر اثر پیگیریها و تلاش همکاران ما، دفاتر و دستنویس های آقای کیخا پیدا شد و مراحل تایپ و جمع بندی آن به صورت کتاب حاضر صورت گرفت.

ترشیزی امثال نویسندۀ این کتاب فاخر را در حوزه ثبت وقایع جنگ جهادسازندگی استانها، قابل توجه دانست و گفت: این افراد متاسفانه در طی این سالها، مورد بی توجهی و بعضاً بی مهری هایی قرار گرفته اند که لازم است تا ضمن دلجویی و توجه ویژه، از گنجینه خاطرات و مستندات انها به منظور روایتگری دفاع مقدس بهره گیری شود.

وی وظایف وزارت جهادکشاورزی در حوزه حفظ امنیت غذایی کشور بسیار مهم، متعدد و گسترده دانست و افزود: جانفشانی ها، ایثارگری ها و خدمات جهادگران در طی ۸ سال دفاع مقدس، در اثر این شرح وظایف گسترده ای که برای جهادکشاورزی تعریف شده است، ناشناخته باقیمانده است که لازم است علی رغم کمبود منابع انسانی به صورت تخصصی در این حوزه در سطح استانها و همچنین منابع مالی، عنایت ویژه ای به آن صورت پذیرد و اقدام موثری در خصوص شناخته تر شدن اقدامات و خدمات سنگرسازان بی سنگر در طی ۸ سال دفاع مقدس به عمل آید.

در ابتدای این نشست، سیدمحمد میرکاظمی از داوران کتاب سال دفاع مقدس و پژوهشگران این حوزه به معرفی نویسنده این کتاب پرداخت و گفت: موسی کیخا متولد زابل است اما با توجه به روحیه انقلابی و فعالیت هایش علیه رژیم ستمشاهی، از سوی ساواک سیستان و بلوچستان دستگیر و شکنجه می شود. او پس از آزادی به شیراز و سپس به کاشان می رود اما در روند انقلاب اسلامی در آن شهر حضور فعال دارد و گزارش ها و روزنوشته هایش از روند انقلاب اسلامی در کاشان در کتابی به نام «پایان مجسمه» منتشر شده است.

میرکاظمی در ادامه به فعالیت های کیخا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و او را به قلم، جهادی دانست و گفت: کیخا بعد از پیروزی انقلاب جذب جهادسازندگی می شود و به عنوان خبرنگار میدانی در عرصه های مختلف خصوصاً ثبت وقایع جنگ حضور فعال دارد.

وی نقد کتاب را نوعی بررسی به منظور ادامه موفق آمیز تر این مسیر نورانی دانست و گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ جهادی در گرو تشریح این افتخارات و ادامه پرتوان این راه پر افتخار است.

در ادامه این نشست دکتر مهدی کاموس، پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری و متخصص در روایت شناسی با اشاره به سخن معروف اگوستین که ما گذشته را در زمان حال درک می کنیم و زبان گذشته، زبان حال است، افزود: جای چنین کتابی که بتواند خدمات و اقدامات جهادگران از سال ۵۸ تا اواسط دهه ۶۰ در مناطق محروم و جبهه های نبرد را به تصویر بکشد و برای نسل امروز تشریح کند خالی بود. از ساخت راه و حمام تا فعالیت های فرهنگی و نهایتاً ورود سریع به جنگ و پشتیبانی و مهندسی جنگ، مباحثی است که در این کتاب نقل شده است.

وی تقویت ارجاعات، زبان روایت و منابع روایی در این کتاب را امری مهم و ضروری دانست و افزود: تشریح ضرورت روایت (مقدمه)، شیوه شکل گیری این کتاب، گزارش پژوهش، اسامی راویان و اماکن و.. مباحثی است که لازم است به این مجموعه اضافه شود.

مهدی کاموس در ادامه سخنان خود، سازماندهی، فصل بندی، بخش بندی، کانونی کردن (مشخص شدن زاویه دید و روایت) را بحثی مهم دانست و تاکید کرد: متن کتاب باید به گونه ای باشد که خواننده در قلاب آن گیر کند و تا آخر آن را بخواند.

این استاد علوم ارتباطات، کیخا را منبع و مرجع روایت دانست و خواستار رعایت حداقل استانداردها در نشر کتاب شد.

در ادامه علی اصغر هدایت نژاد مشاور قائم مقام وزیر در امور مجلس این کتاب را تنها مربوط به جهاد کاشان یا پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان اصفهان ندانست و گفت: این کتاب، گزارش بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی در نقاط مختلفی از کشور است و باید برای هر قسمت آن کتابها نوشته شود. روایتگری ویژه حاج موسی کیخا به گونه ای است که ای کاش در هر قرارگاه و هر استانی، یک نفر مانند او داشتیم تا تاریخ مستند پشتیانی و مهندسی جنگ جهاد مستندسازی شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که فصول مختلف این کتاب که مربوط به روایت تاریخ جنگ تحمیلی در نقاط مختلف کشور است، به صورت چندین کتاب تهیه شود تا در اردوهای سراسری راهیان نور در اختیار جوانان قرار گیرد تا خلا روایتگری مستند مرتفع گردد.

سجاد محقق، نویسنده و پژوهشگر ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، ارزیاب کتاب در مجامع مختلف (و اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان سخنران بعدی این نشست در خصوص کتاب حال خون دلان گفت: طرح روی جلد، تدوین، ویراستاری و پانویس جز وظایف نویسنده کتاب نیست. اگر چنین کتابی در اختیار ناشر بخش خصوصی باشد، با نگاهی که برای مخاطب ایجاد جذابیت بیشتری داشته باشد، از متن مراقبت بیشتری می کند.

دکتر کلان به عنوان منتقد بعدی این اثر را از منظر بیان تصمیم های مهم در فرهنگ دفاع و استخراج بر اساس swot، رعایت اصول طبقه بندی، تشریح اخلاق جنگی و روح دفاع، نقاط ضعف و قوت فرهنگ دفاع، متدولوژی در بیان خاطره ها و بیان دستاوردهای دفاع مقدس دارای اهمیت دانست و ضمن تشکر از فعالیت و زحمات نگارنده در روایت میدانی ایثارگریهای سنگر سازان بی سنگر افزود: کوشش و تلاش مصاحبه گر می تواند زمینه ظهور نوآوریهای جنگی در قرن ۲۱ (۱۴۰۴) برای نسل جدید ایجاد کند.

وی در ادامه لزوم ایجاد فهرست، نتیجه گیری، فهرست مکانها، فصل بندی و مقدمه را برای این کتاب ضروری دانست.

جواد کلاته از خاطره نویسان و خاطره شناسان حوزه ادبیات دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: تاکنون در حوزه ادبیات دفاع مقدس در جهاد سازندگی، چنین کتابی نداشته ایم و این کتاب بسیار مهم است و از لحاظ محتوایی قابل اعتناست.

وی همچنین در ادامه به نقد کتاب پرداخت و گفت: مسئولیت هدف گذاری با ناشر است و باید الزامات یک کار تحقیقی در نشر کتابها رعایت شود. مثلا در این کتاب، برخی نقل قولها معلوم نیست از سوی چه کسی است و تاریخ مصاحبه ها، پانویس، اسناد و تصاویر باید به آن اضافه شود.

در ادامه این نشست، یوسف زاده از کارشناسان و ارزیابان کتاب در جشنواره های متعددحوزه دفاع مقدس و سردبیر نشریه رشد با اشاره به اینکه «رخداد ستون فقرات روایت است»  گفت: این کتاب از منظر روایت ایثارگریهای جهادگران، سند مرجع است و دستان آقای موسی کیخا بوسیدنی است.

محمد علی قربانی سردبیر نشریه رشد جوان، با اشاره به اینکه در زحمات آقای حاج موسی کیخا در تولید محتوای این کتاب هیچ شکی نداریم  گفت: اصولاً ۸۰ درصد اشتباهات در اثر ۲۰ درصد کم توجهی هاست و در اینجا نیز در حوزه نشر این محتوا، کم توجهی شده است.

وی افزود: این کتاب دارای رگه هایی از طلاست که در میان سنگ و خاک مخفی است. لازم است با سبدی در جریان آب، این سنگ و خاکها شسته شوند تا این طلاها کشف و هویدا شوند.

حاج موسی کیخا در پایان این نشست ضمن تشکر از حاضرین، منتقدین را چشم های بیدار و ذهن های روشن جامعه دانست و گفت: من به توصیه سردار سرلشگر جهادگر شهید حاج علی فارسی (فرمانده پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان اصفهان) بعد از پیروزی انقلاب و در بدو تاسیس جهاد سازندگی به دانشگاه اصفهان رفتم تا با تحصیل در تاریخ نگاری ، با روایت گری آشنا شوم.

وی افزود: در زمان جنگ، نیروهای رزمی همیشه در حال آفند و پدافند هستند اما نیروهای جهاد سازندگی همیشه در حال آفند بودند. و من نیز دوشادوش آنان در حال تهیه خبر و گزارش و مصاحبه برای ثبت در تاریخ بودم.

گفتنی است؛ این کتاب تجمیع شده هفت دفتر از دست نوشته‌های موسی کیخا گزارشگر و مسئول واحد ثبت وقایع جنگ جهاد سازندگی کاشان است که در مجموعه کامل «حال خونین دلان» در ۷۳۳ صفحه، در بیست‌وپنجم خردادماه ۹۸ همزمان با چهلمین سالروز تاسیس جهاد کشاورزی به چاپ رسید و روانه بازار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید