Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

ایران در تولید بذر محصولات گندم و جو خودکفاست

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از خودکفایی کشور در تولید بذر محصولاتی مانند گندم دوروم، جو، آفتابگردان، گلرنگ، کنجد و یونجه خبر داد.

ایران در تولید بذر محصولات گندم و جو خودکفاست

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در چهارمین جشنواره معرفی ارقام جدید گیاهی با بیان اینکه بذر از عوامل مهم تولید است و امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: 30درصد تولید محصولات کشاورزی کشور وابسته به بذر و نهال است.

وی با تاکید به اینکه دنیا هم از اهمیت بذر مطلع است، افزود: سیاست‌های جدیدی در دنیا درباره بذر در حال شکل‌گیری است و کمپانی‌های بزرگ تولید بذر در حال جذب شرکت‌های کوچک هستند.

خاوازی با اشاره به اینکه مشکلات بذر امنیت غذایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: تحولات دنیا را رصد می کنیم و می دانیم که هر مشکلی در تامین بذر می‌تواند تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی ما را تحت تاثیر قرار دهد و باید زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در این زمینه تقویت شود.

خاوازی به اعلام فدراسیون جهانی درباره ارزش مالی بذرهای گواهی شده در جهان اشاره کرد و گفت: ارزش مالی بذرهای گواهی شده در جهان 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود که 11 میلیارد دلار آن تجارت این نهاده بین کشورها و بقیه مورد استفاده برای تولید در داخل کشورهای تولیدکننده قرار گرفته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون ۴۱۷ رقم گیاهی معرفی شده است، گفت: ۱۲۷ رقم مربوط به سال های ۹۲ تاکنون بوده و امروز نیز ۵۱ رقم گیاهی معرفی شده  که دو رقم  آن مربوط به بخش خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: از ۵۱ رقم جدید، ۱۷ رقم توسط موسسه تحقیقات اصلاح و بذر، ۱۳ رقم موسسه تحقیقات علوم باغبانی، ۱۲ رقم موسسه تحقیقات دیم، ۳ رقم موسسه تحقیقات،اصلاح و تهیه بذرچغندر قند، دو رقم پنبه، یک رقم برنج و یک کلون از سوی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور معرفی شده است.

خودکفایی در تولید بذر محصولات

خاوازی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید بذر گندم دروم، جو، آفتابگردان، گلرنگ، کنجد و یونجه گفت: که در سال گذشته ۷۱۰۰ تن بذر اولیه تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در تولید هسته‌های اولیه باغبانی باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود ، گفت:در تولید بذر، در بخش زراعت وضعیت خوبی دارد، اما در تولید هسته های اولیه در حوزه باغی عقب هستیم و باید با کمک بخش خصوصی میزان تولید هسته های اولیه در حوزه باغی را افزایش دهیم.

ایران قطب بذر جهان خواهد شد

وی با تاکید به اینکه لیبلی که  موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بر روی محصولات می زند در ۶۰ کشور دنیا مورد تایید است، افزود: بنابراین ایران می تواند در آینده از قطب های بذر جهان باشد و مهمترین بذرها در دنیا، بذر ذرت، سویا، برنج، سبزیجات و غلات است.

خاوازی با بیان اینکه کشورهای جهان سعی در کاهش سهم بذر غیررسمی دارند، افزود: در خاورمیانه سهم این بذرها بیش از 62 درصد است در حالی که در آمریکای شمالی سهم بذر غیررسمی فقط 10 درصد و در اروپا 25 درصد است.

وی با بیان اینکه بیشترین صدور گواهی در کشور مربوط به بذر گندم  است، افزود: در سال 97 ، 4.5 میلیون نهال شناسنامه دار شدند؛ همچنین موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و تولید 580 هزار تن محصولات زراعی نظارت داشته است

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اولویت این سازمان استفاده از فناوری‌های جدید و  تشویق بخش خصوصی برای حضور در عرصه تولید بذر و نهال است.

۲۶ محصول تحت پوشش گواهی بذر موسسه تحقیقات

وی با بیان اینکه پوشش گواهی بذر در حال حاضر  به ۲۶ محصول رسیده است، گفت: تشویق بخش خصوصی و قرار دادن عرصه ها در اختیار این بخش از برنامه های این سازمان و توجه جدی به بخش سبزی و صیفی را در دستور کار داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید