Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

تاثیر توانمندسازی عشایر بر زنجیره تولید

ورود یک میلیون رأس دام عشایر در پروسه اجرای طرح زنجیره

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: برای شش ماهه اول سالجاری 400 میلیارد تومان تسهیلات که 200 میلیارد تومان آن با نرخ ترجیحی و 200 میلیارد نرخ غیرترجیحی است، برای اجرای زنجیره تولید گوشت تخصیص پیدا کرده که با جذب این اعتبارات حداقل یک میلیون رأس دام عشایر در پروسه اجرای طرح زنجیره قرار می گیرند.

تاثیر توانمندسازی عشایر بر زنجیره تولید

به گزارش ایانا و به نقل از صداوسیما، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در گفتگوی زنده در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر با بیان این مطلب، افزود: به ازای هر رأس دامی که در این پروسه قرار می گیرد بین 350 تا 400 هزار تومان تسهیلات پرداخت می شود یعنی اگر یک نفر 1000 رأس دام را پروار کند، حدود 400 میلیون تومان از تسهیلات سرمایه در گردش یکساله برخوردار می شود.

وی افزود: در بند ب ماده 52 قانون احکام دائمی مقرر شده که سالانه یک درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز صرفاً برای عشایر تخصیص پیدا کند.

قندالی با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد تولیدات و معیشت عشایر وابسته به دامداری و متکی بر کوچ و مرتع است، گفت: یکی از اهداف اصلی ما توانمندسازی عشایر مخصوصاً در حوزه تولید است و برای اینکه بتوانیم بهره وری در حوزه عشایر را هم در نوع و هم در کمیت و کیفیت تولیدات بالا ببریم، تسهیلات به عشایر پرداخت می کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه طرح زنجیره تولید چند مزیت بسیار خوب دارد، ابراز داشت: یکی از مزایای آن این است که دام قابل پروار قبل از اینکه وارد مرتع شود، از گله جدا می شود و به نوعی به تعادل دام و مرتع کمک می کند.

وی توضیح داد: علاوه بر این سعی شده قبل از تولید با روش های مختلف و اصلاح نژاد، دام هایی در پروسه پروار قرار بگیرند که توان پروارشان بالا باشد، و در حین تولید، بحث تغذیه دام بسیار مهم است و در اصلاح روش تغذیه دام نیز از روش علمی و جیره علمی برای پروار دام استفاده می کنیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است.

قندالی ادامه داد: در بسیاری از استان ها نیز با کاهش مصرف علوفه راندمان را بالا می بریم یعنی اگر پیش از این با 9 کیلوگرم علوفه، یک کیلوگرم افزایش وزن در دام زنده اتفاق می افتاد، این میزان امروز در بعضی از نقاط به 5 کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه طرح زنجیره  تولید گوشت در ارتقای سطح درآمد عشایر بسیار مؤثر بوده است، اظهار داشت: با محاسباتی که انجام داده ایم و با قیمت فعلی دام، به ازای هر 50 رأس دامی که پروار می شود حداقل ده میلیون تومان در سال به درآمد عشایر اضافه می شود و  به همین دلیل خوشبختانه این طرح مورد استقبال عشایر قرار گرفته است.

وی در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات زنجیره تولید گوشت بیان داشت: این تسهیلات مختص پرواربندی دام است و برای آن سقف و محدودیتی وجود ندارد و بستگی به این دارد که هر فرد چه تعداد دام را بخواهد پروار کند.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات در تمامی استان های عشایرنشین پرداخت می شود، گفت: این منابع بر اساس شاخص تعداد دام در تمامی استان ها تقسیم و ابلاغ شده است که برخی استان ها  از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب کرمان خیلی پررنگ و مؤثر وارد اجرای این طرح شده اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید