Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره ذخیره‌گاه زیستکده توران خبر داد:

احیای مراتع پارک ملی توران بعد از خشکسالی

رئیس اداره ذخیره‌گاه زیستکده توران، از کاشت بذرهای گیاهان بومی منطقه در دشت‌های، پارک ملی توران خبر داد.

احیای مراتع پارک ملی توران بعد از خشکسالی

به گزارش ایانا، احمد رادمان از تلاش برای احیای مراتع ذخیره‌گاه زیست‌کره توران با بهره‌گیری از ذخیره روان آب‌ها در مهم‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی خبر داد و اظهار کرد: این طرح با کمک و همراهی دوستداران محیط زیست، مردم محلی و فعالان زیست محیطی تشکل‌های مردم نهاد انجام شد.

وی از ایجاد یک پویش مردمی در این ارتباط خبر داد و اظهار کرد: طبیعت شکننده کویر که سال‌هاست با خشکسالی‌های بی‌امان و پی در پی دست و پنجه نرم می‌کند امروز بیش از هر زمانی نیازمند کمک و یاری طبیعت دوستان است. در این بین کویر تشنه و خشک توران علاوه بر خشکسالی‌های پی در پی چند سال اخیر، زیر سم دام‌های اهلی دامداران بیشتر از دیگر نقاط کویری ضربه دیده و زخم خورده است.

رئیس پارک ملی توران شاهرود با بیان این‌که پویش مردمی "یوز تا ابد" حدود یک سال است با هدف حفاظت بیشتر از تنها بازماندگان یوزپلنگ ایرانی در مجموعه ذخیره گاه زیست‌کره توران فعالیت می‌کند افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز به کمک این پویش مردمی شتافته و سامانه‌های عرفی محدوده پارک ملی که بزرگترین زیستگاه یوزپلنگ و گورخر آسیایی " است را خریداری کرده است.

او از پرداخت تمام حق و حقوق عرفی بهره‌برداران و صاحبان مجوز چرای دام در سامانه‌های عرفی محدوده پارک ملی توران خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا با کمک و همراهی دوستداران محیط زیست کار احیای مراتع در این پارک شروع شد.

رادمان، چرای بی‌رویه دام را عامل تخریب مراتع این منطقه برشمرد و اظهار کرد: کار احیای مراتع پارک ملی توران از طریق شخم زدن بخش‌های مستعد با دو دستگاه تراکتور و بذرپاشی در آن انجام شد.

رئیس پارک ملی توران شاهرود از کاشت گونه‌های گیاهی بومی و از جمله تاغ ، قیچ و... در این پارک ملی خبر داد و افزود: با توجه به میزان بسیار پائین بارش نزولات جوی در منطقه توران، به منظور تامین منابع آبی مورد نیاز و مدیریت آب‌های سطحی و باران، پروژه ذخیره نزولات آسمانی همزمان با فرآیند بذرپاشی به سبک احداث کنتور فارو، انجام شد.

وی با اشاره به چگونگی استفاده از کنتور فارو تصریح کرد: در این روش با ایجاد شیارهایی با تراکتور زمینه ذخیره بخشی از آب‌های سطحی فراهم تا از طریق آن به احیای بخشی از مراتع و بهبود پوشش گیاهی منطقه کمک کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید