Iranian Agriculture News Agency

رئیس فراکسیون زنان مجلس خبر داد:

بررسی اختصاص ردیف بودجه برای زنان عشایر

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس نقش زنان روستایی و عشایری در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم نقش این زنان را در اقتصاد کشور براساس آمارها و تولید ناخالص داخلی، هم در رسانه ملی و هم در صحن علنی مجلس تبیین کنیم.

بررسی اختصاص ردیف بودجه برای زنان عشایر

به گزارش ایانا، فریده اولادقباد در نشست با رئیس و مدیران سازمان امور عشایر ایران با بیان این مطلب، قوانین بسیاری را در برنامه ششم در حوزه زنان تصویب کرده­ ایم که نیازمند پیگیری و اجرایی شدن در سطح دستگاهها، وزارتخانهها و سازمانها است.

او با بیان اینکه رویکرد فراکسیون زنان مجلس نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم توسعه است، بیان داشت: بند "د" ماده 102 مربوط به حمایت و توسعه بیمه سلامت در بیمه پایه و تکمیلی برای زنان در کلیه مراحل دوران بارداری است که می ­توانید در حوزه زنان روستایی و عشایری نیز آن را پیگیری کنید. در رابطه با اختصاص ردیف مستقل و افزایش اعتبار در حوزه زنان عشایری، خواهش من این است پیشنهادات خودتان را به فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون ها بدهید،و اعضای کمیسیون بودجه از این پیشنهادات حمایت می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بودجه سال 98، بودجه ­ای در حال تحریم، بحرانی و انقباظی است لذا باید بر اساس این بودجه و ضروریات کشور پیشنهادات خود را الویت بندی کنید.

اولاقباد ابراز امیدواری کرد تعاملی بین سازمان امور عشایر و سازمان میراث فرهنگی در مورد عرضه صنایع‌دستی، هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای فراملی، صورت گیرد.

نقص اجرای قانون حمایت از اشتغال روستاییان

بنابر گزارش ایانا، در ابتدای این نشست، فروغ السادات بنی هاشم، مدیرکل امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهادکشاورزی گفت: ما وقتی می خواهیم برای زنان روستایی و عشایری برنامه بدهیم، معمولاً مقاومت وجود دارد اما خوشبختانه در برنامه ششم برای زنان فرصتی پیش آمده و باعث شده تحول و تحرکی در همه دستگاه ­ها ایجاد شود. ما از سال 1372 تشکیلات زنان روستایی و عشایری را در وزارتخانه داریم، ولی همیشه از اینجا و آنجا بودجه می­ گیریم یعنی یک بار شورای عالی عشایر بودجه­ می ­دهد و یک بار هم از اعتبارات آموزشی­ استفاده می کنیم. اما در سال 95 اتفاق خوبی افتاد و ردیف بودجه­ ای در قانون بودجه به عنوان ردیف آموزش زنان روستایی دیده شد که خوشبختانه امسال مجوز دادند که برای زنان عشایری هم مصرف شود و نمایندگان نیز از آن حمایت کردند و در کمیسیون آموزش مجلس هم تصویب شد.

به گفته بنی‌هاشم افزود: در سال 95 این بودجه سه میلیارد تومان بود و برای سال 98  پنج میلیارد تومان است که برای زنان روستایی و عشایری درنظر گرفته شده است.

مدیرکل امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار نتایج ارزشمندی برای زنان روستایی و عشایری داشته، اظهار داشت: این قانون کلیه استاندار ­ها و شهرداری ­ها را موظف کرده برای توزیع مشاغل خانگی، بازارهای وطنی ایجاد کنند البته ما هیچ کجا این را ندیده‌­ایم و تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.در قانون برنامه ششم توسعه بندی وجود دارد که 100هزار تسهیلگر روستایی تربیت شوند که متاسفانه در این خصوص نیز چندان اقدامی صورت نگرفته است.مورد دیگر قانون حمایت از اشتغال روستاییان و عشایر است که متاسفانه دستورالعمل های آن سنگین و سخت است و به هیچ وجه روستاییان و عشایر نمی­ توانند از آن بهره ای ببرند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید