Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل ساماندهی امور عشایر:

عشایر پدافند غیرعامل مرزهای کشور هستند

استانداری خوزستان با انعقاد تفاهم‌نامه‌‌ای با سازمان امور عشایر کشور استان خوزستان را به عنوان پایلوت در بحث دانش، مهارت افزایی و مسائل زیرساختی عشایر فعالیت کند معرفی کرد.

عشایر پدافند غیرعامل مرزهای کشور هستند

به گزارش ایانا، در این مراسم که برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای جمعیت عشایر برگزار شد، غلامرضا شریعتی در حضور رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: تلاش هستیم به شکلی عمل کنیم که مسائل و مشکلات عشایر خوزستان در بحث موضوعات تولیدی، جاده‌های دسترسی و تامین آب مورد نیاز برطرف شود.

به گفته او، در حال حاضر 20 میلیارد تومان برای جاده‌های دسترسی عشایر در شمال استان در منطقه احمد فداله دزفول اختصاص داده شده که کار احداث این جاده در حال انجام است و با توجه به قولی که به مردم داده‌ایم امیدواریم هرچه سریعتر شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: مسائلی مانند ایاب و ذهاب دانش آموزان عشایر و سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز آنان در دست پیگیری و اقدام است و دستورات لازم داده شده تا این موضوعات به صورت جدی پیگیری و اجرایی شوند. همچنین در بحث تغذیه و سلامت دانش آموزان عشایر نیز تصمیماتی گرفته شده است و دستگاه های اجرایی استان موظف شده‌اند تا هر آنچه به عهده آن‌ها است را با نهایت سرعت و دقت در استان اجرایی کنند. 20 تخته چادر برای مدارس عشایری در نظر گرفته شده است که توسط مدیریت بحران استان، امروز تامین خواهد شد تا دانش آموزان عشایری بتوانند در این چادرها تحصیل کنند. همچنین قرار است برای 50 کلاس درس عشایری نیز کانکس‌هایی تامین و به آن‌ها تحویل داده شود.

او ابراز امیدواری کرد: با مصوبات جلسه شورای عشایری استان، گام‌های اساسی برای حل مشکلات عشایر خوزستان و همچنین توسعه و عمران این بخش برداشته شود.

در همین جلسه، مدیرکل ساماندهی و هماهنگی سازمان امور عشایر ایران هم با شاره به روند ثابت تعداد عشایر در 100 سال گذشته گفت: روند تغییرات جمعیتی عشایر در کشور نشان می‌دهد که قدر مطلق جمعیت عشایری کشور شرایط با ثباتی دارد و این جمعیت تغییرات چندانی نداشته است در حالی که جمعیت شهری کشور روز به روز رشد پیدا می‌کند.

به گفته او، سیاوش احمدی میرقائد  جامعه عشایری کشور با جمعیتی بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر، همواره در کنار جامعه شهری و روستایی نقشی اساسی را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است. در سال 1245، حدود 38درصد از جمعیت کشور را جامعه عشایری تشکیل می داده در حالی که این عدد اکنون به 1.8 جمعیت کشور رسیده است. با توجه به محدودیتی که در منابع وجود دارد، امکان رشد این جمعیت وجود ندارد و به همین دلیل شاهد ثبات جمعیت عشایری کشور هستیم. با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور برای افزایش جمعیت عشایری، سرریز این جمعیت وارد شهرها می‌شوند و شرایطی را به وجود می‌آورند که جمعیت مردم شهرها افزایش پیدا کند.

از نگاه او، جامعه عشایری یک جامعه فرهنگی و میراث‌دار آداب و رسوم کشور است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جامعه عشایری وجود دارد. با توجه به اینکه این مردم خود را در جنگ نشان داده‌اند، مرزبان‌های بسیار خوبی برای کشور هستند و به عنوان یک عامل پدافندی غیرعامل در کشور حضور دارند و این موضوع را در زمان جنگ نیز به اثبات رسانده‌اند. 28 درصد از دام سبک و بیش از 35 درصد از صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و نقش مهمی در تامین پروتئین و اقتصاد کشور دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید