Iranian Agriculture News Agency

/در مراسم تکریم فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مطرح شد/

تشدید حفاظت از جنگل‌ها بعد از گرانی چوب

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تشکیل پرونده برای متخلفان نباید امروز راحت ترین کار در منابع طبیعی تلقی شود چرا که باید پیشگیری را در مدیریت مقدم برهر کاری بدانیم.

تشدید حفاظت از جنگل‌ها بعد از گرانی چوب

به گزارش ایانا، خلیل آقایی صبح امروز در مراسم تکریم فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: سازمان جنگل ها از قدیمی ترین سازمانی است که یگان حفاظت در آن فعالیت دارد و در قبل از انقلاب یگان در قالب گارد جنگل به حفاظت از منابع طبیعی می پرداخت. یگان حفاظت درهمه سازمان ها و نهاد ها وجود ندارد و اینکه  سازمان جنگل ها از سازمان هایی است که یگان دارد قطعاً علتی دارد و علتش آن این است که این سازمان با حیات انسان ها سرو کار دارد .

رییس سازمان جنگل ها با بیان اینکه  چقدر تاکنون خود را بازنگری کردیم و  توانستیم در امر حفتاظت نقش آفرین و اثر گذار باشیم و اینکه چقدر نبود مان می تواند در منابع طبیعی خلاء ایجاد کند، خاطر نشان ساخت: در مدیریت لازم ترین حرکت  پیشگیری از جرم است و پیشگیری قبل از اینکه سخت افزاری باشد باید نگاه نرم افزاری بر آن حاکم باشد.

او نگاه نرم افزاری را رفتارهای انسانی برشمرد که باید متعااقب آن کاهش پرونده های تخلف را به همراه داشته باشد.

خلیل آقایی که در جمع فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی سراسر کشور سخن می گفت، یادآور شد: کاهش پرونده تخلف به این معنی نیست که کاهلی کنیم و گشت و مراقبت نداشته باشیم و سپس اداعا نماییم که  ما کاهش پرونده داشته ایم.

 آقایی گفت: هنرمان باید این باشد که مردم از نتیجه کارمان در عرصه رضایت داشته باشند و کار خوب کاری است که وقتی انجام می دهیم خودمان از آن منتفع نشده  و چشم داشتی از انجام آن کار نداشته باشیم.

 مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه افزود: شهید رجایی نه بخاطر شهادت اش بلکه بخاطر همراه بودن با مردم و درد مردم را احساس کردن  بعد از گذشت این همه سال در نزد همگان محبوب است. باید در هر عرصه و هر مقامی سعی بر این باشد که از خود رد پایی بگذاریم که دیگران و مردم از ما رضایت قلبی داشته باشند و اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی با ما همراه خواهند بود.

او تاکید کرد ما باید از بد بینی ها جلوگیری کنیم و بخش اعظمی از بدبینی ها نتیجه رفتارهایی است که ما داریم و حرکت پیشگیرانه ما در عرصه های منابع طبیعی باید بگونه ای باشد که فرد متخلف ابراز ندامت کند چنانچه چندین مورد در این زمینه داشتیه ایم که رفتار خوب باعث شد فردی که خود منابع طبیعی را تخریب کرده است، داوطلبانه آن را احیا کرده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: عرصه های منابع طبیعی بسیاروسیع و گسترده است و هیچ راهی به جز مشارکت مردم نداریم.

او منابع طبیعی را بسان فرش گسترده ای دانست که نیروهای آن تنها می توانند گوشه ای از آن را از زمین بلند کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه زمین خواری و قاچاق چوب و فراورده های جنگلی را دو چالش مهم منابع طبیعی دانست و گفت: زمین خواری معنی اش این نیست که پیرمردی روستایی و ضعیف بخشی از زمین اش با منابع طبیعی تداخل پیدا کرده، بلکه کسی که با زدو بند، زمین گسترده منابع طبیعی را تصرف می کذد، شخم می زند و سپس با نفوذ در دستگاه های مرتبط  آن را تغییر کاربری داه و ویلا سازی می کند که در این صورت هیچ گونه اغماض و گذشتی نباید نسبت به اینگونه افراد صورت گیرد.

 آقایی در باره قاچاق چوب نیز گفت: این مشکل قبلاً تنها در استان های شمالی کشور وجود داشت و اکنون بخاطر گرانی چوب سراسری شده و به حوزه زاگرس رسیده که باید قاطعانه با آن برخورد شود.

در ادامه سرهنگ عباس زاده فرمانده جدید یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: یگان امروز در نوک پیکان است و سازمان جنگل ها و مراتع که با همه امکانات خود در این مسیر حرکت می کند، نقطه غایی آن ماموریتی است که یگان حفاظت به دنبال انجام آن است.

سرهنگ عباس زاده در جمع فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اضافه کرد: ماموریت یگان و توفیقاتی که حاصل می شود نتیجه اش رضایت پروردگار است و پاداش یگان حقوق و دستمزد نیست بلکه باید دنبال صالحات و باقیات در منابع طبیعی باشیم.

همچنین سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده سابق یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در مراسم تکریم خود گفت: برای پیشبرد اهداف یگان از همه ظرفیت های داخلی، بیرونی، جوامع مردم نهاد و ظرفیت های بین المللی بهره بردیم و برخورد با متخلفان منابع طبیعی از اهم وظایف یگان بوده است.

 سبزعلی همچنین افزود: افراد در منابع طبیعی یا آزمند هستند و یا نیازمند که باید با آزمندان که به دنبال چنگ اندازی به اراضی ملی هستند قاطعانه برخورد شود. 1000 نفر نیروی مشمول در کنار نیروهای یگان در حال انجام وظیفه هستند و امسال نیز 500 نفر سرباز وظیفه وارد یگان حفاظت منابع طبیعی کشور می شوند.

این فرمانده سابق به کمبود نیروی انسانی برای حفاظت از 135 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی کشور اشاره داشت و خاطر نشان کرد: برای حفاظت از  75 هزار هکتار منابع طبیعی کشور یک نیروی حفاظتی وجود دارد، درحالی که نرم جهانی حفاظت  به ازای 10 هزار هکتار یک نفر است.

این فرمانده سابق در خاتمه  گزارشی از گشت و مراقبت، اطفای حریق جنگل و مرتع ، ایجاد پایگاه های اطفای حریق در نواحی بحرانی و روند کاهشی پرونده تخلف در منابع طبیعی خبرداد.

سبزعلی پس از 7 سال خدمت در مقام فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور سر انجام پس از بازنستگی جایش را به سرهنگ عباس زاده سپرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید