Iranian Agriculture News Agency

سبزیجات بخورید تا کبد چرب نداشته باشید

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مقدار زیادی از سبزیجات دارای برگ سبز ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد.

سبزیجات بخورید تا کبد چرب نداشته باشید

به گزارش ایانا، گروهی از متخصصان سوئدی بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: دریافت قابل توجهی از نیترات معدنی که به طور طبیعی در بسیاری از سبزیجات وجود دارد می‌تواند انباشت چربی در کبد را کاهش دهد.

کبد چرب بیماری شایع کبدی است که ۲۵ درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند اما تاکنون درمان تایید شده‌ای برای این بیماری ارائه نشده‌ است.

متخصصان آزمایشاتی را روی تعدادی موش که رژیم غذایی با میزان چربی و قند بالا داشتند، انجام دادند و آن‌ها را با نیترات تغذیه کردند. پس از آزمایش‌ها سطح چربی در کبد این موش‌ها به طور چشمگیری پایین بوده‌ است. متخصصان همچنین مشاهده کردند که فشار خون این موش‌ها کاهش پیدا کرده و توازن انسولین/گلوکز در موش‌های مبتلا به دیابت نوع دو بهبود یافته‌ است.

نتایج بدست آمده در مطالعات پیشین نیز نشان داده مصرف مقدار قابل توجهی از میوه و سبزی تاثیرات مثبتی در عملکرد قلب و عروق در مبتلایان به دیابت دارد.

متخصصان سوئدی اظهار داشتند: تصور می‌کنیم این بیماری‌ها با مکانیزم مشابهی به یکدیگر مرتبط هستند و استرس اکسیداتیو موجب فرایندی روی نیتریک اکسید می‌شود که تاثیر مخربی بر عملکرد کاردیو متابولیک دارد.

محققان می‌گویند: در این مطالعه روش جایگزینی برای تولید نیتریک اکسید نشان دادیم که میزان بیشتری از نیترات موجود در رژیم غذایی به نیتریک اکسید و دیگر گونه‌های نیتروژن زیست فعال در بدن تبدیل می‌شود. آنها معتقدند که مصرف روزانه ۲۰۰ گرم از سبزیجاتی با برگ سبز با این تاثیرگذاری مثبت همراه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید