Iranian Agriculture News Agency

با حضور مشاور فائو در فیروزکوه انجام شد

تقدیر از تلاش ایران برای مقابله با بحران‌های اقلیمی

مشاور سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد جهانی سازمان ملل(فائو) گفت: شاهد مسئولیت پذیری و تعهد بالایی از سوی دولت ایران در زمینه مدیریت منابع طبیعی هستیم.

تقدیر از تلاش ایران برای مقابله با بحران‌های اقلیمی

به گزارش ایانا،  «ماشائوری مولیرو» به منظور بررسی شرایط و وضعیت حوضه های آبخیز کشور و ارائه برنامه ها و کمک های مشاوره ای توسط این سازمان به حوضه آبخیز فیروزکوه سفر و از تعدادی از بخش های این شهرستان در روستاهای ارو، آتشان، مزداران و سله بن بازدید کرد.

حوضه آبخیز فیروزکوه در تفاهم نامه منعقد شده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان خواربار جهانی سازمان ملل به عنوان پایلوت (نمونه) اجرای طرح های آبخیز انتخاب شده است.

مولیرو در نشستی که با فرماندار شهرستان فیروزکوه داشت هدف از این سفر را تلاش برای مقابله با بحران های خشکسالی، فرسایش خاک، سیل و رسوب در حوزه های آبخیز عنوان کرد و با بیان اینکه این چهارمین دیدار رسمی وی در خصوص پروژه های آبخیزداری ایران است گفت: تا کنون همکاری خوبی با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران داشته ایم.

وی با بیان اینکه در بازدید از منطقه متوجه شدیم اقدامات مثبتی بخصوص در زمینه های فناوری و بخش های تخصصی صورت گرفته است ابراز امیدواری کرد که فائو در همکاری با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران تاثیرات مثبتی بر جا بگذارد. هدف اصلی ما بهبود معیشت مردم و کاهش اثرات تغییر اقلیمی است.

فرماندار فیروزکوه نیز در این نشست با بیان اینکه براساس آمارها 80 درصد اقلیم ایران با بحران های طبیعی مواجه است اظهارداشت: طرح حبله رود (سد نمرود) بیش از 50 سال است با کمک مجامع بین المللی انجام شده و اتفاقات مثبتی در این مدت رخ داده است.

مهدی یوسفی جمارانی گفت: شاهد رشد چشمگیری در فعالیت های آبخیزداری کشور در سال های اخیر بوده ایم و با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوا، بخشی از مطالعات نیاز به بررسی و بازنگری دارد که مستلزم حمایت های ملی و بین المللی است کنترل آب های سطحی فیروزکوه می تواند در تولید محصولات و بهبود فعالیت کشاورزی شهرستان و تامین آب شرب و کشاورزی حوزه استان سمنان و دشت گرمسار تاثیر بسزایی داشته باشد.

یوسفی جمارانی ضمن تاکید بر حمایت های استانی در این بخش تصریح کرد: ارتباط بین مجریان و مجموعه های علمی، فنی و آکادمیک در این زمینه می تواند به استفاده از ظرفیت دانشگاه ها در تکمیل مطالعات منجر شود.

وی با بیان اینکه منابع کشور محدود و تامین هزینه ها از منابع دولت دشوار است که سرعت فرآیند کار را کاهش می دهد گفت: به طور قطع حمایت های بین المللی در این زمینه کمک قابل توجهی به پیشبرد امور می کند ضمن اینکه باید با برنامه ریزی مناسب، بتوانیم استفاده بهتری از توانمندی ها و تجربیات موفق سازمان های بین المللی داشته باشیم.

فرماندار فیروزکوه تاکید کرد: علاوه بر پروژه های آبخیزداری باید در حوزه غنی سازی مراتع و تثبیت خاک نیز گام های موثری برداریم.

یوسفی جمارانی گفت: با توجه به شرایط و تغییرات اقلیمی شهرستان و آسیب های وارده به مراتع طی چهار دهه اخیر می طلبد توجه ویژه ای در بخش آبخیزداری فیروزکوه شود.

این مقام مسئول با اشاره به دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی گفت: پس از این دیدار علاوه بر اعتبار استانی برای بخش آبخیزداری شهرستان فیروزکوه قرار است اعتبار ملی نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید