Iranian Agriculture News Agency

نماینده دائم ایران در فائو:

2 میراث کشاورزی ایران ثبت جهانی می شود

ایانا- اجتماعی: بعد از ثبت قنات های ایران در سال 2014 ، انگور ملایر دومین میراث جهانی است که به نام ایران در سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ثبت می شود

2 میراث کشاورزی ایران ثبت جهانی می شود

نماینده دائم ایران در فائو گفت: دو میراث کشاورزی ایران تا بهار آینده ثبت جهانی می شود.

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، "محمد حسین عمادی" نماینده دائم ایران در فائو، ثبت جهانی نظام تولید انگور ملایر را دستاوردی بزرگ برای کشورمان خواند و افزود: بعد از ثبت قنات های ایران در سال 2014 ، این دومین میراث جهانی است که به نام ایران در سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد ثبت می شود و مزایای بسیار زیادی برای ایران خواهد داشت.

وی درباره افزود: نخستین مزیت شناخته شدن ایران به عنوان کشوری با 12 هزار سال سابقه تاریخی و تاریخ کشاوزی است.

وی گفت: میراث ثبت شده کشاورزی تاثیرات زیادی از بعد اقتصادی برای جذب گردشگران و برای ارزش افزوده بیشتر محصولاتی که در اینجا ثبت می شود نیز خواهد داشت.

"عمادی" تاکید کرد: اقدام فائو به ثبت این میراث ارزشمند، موجب می شود جامعه جهانی به ایران برای حفظ و نگهداری این میراث کمک کند تا بتواند این سیستم را بهتر نگه داشت،گسترش داد و حتی برای کشورهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

نماینده کشورمان در فائو تاکید کرد: سازمان های مختلف جهانی با توجه به گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی، به این سیستم ها که پایدارتر هستند؛ توجه می کنند و این مسئله برای ایران یک امتیاز بزرگ است.

"عمادی" افزود: ما اعتقاد داریم که شمار بیشتری از این موارد را می توان مطرح کرد و امیدواریم تا بهار آینده بتوانیم 2 مورد دیگر را نیز ثبت کنیم که آن زمان ایران جزو 5 کشور جهان می شود که بیشترین تعداد میراث ثبت شده کشاوزی را خواهد داشت.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ثبت جهانی نظام تولید انگور جوزان ملایر در فهرست میراث مهم کشاورزی جهان را در بیانیه ای مطبوعاتی نیز اعلام کرد.

ثبت میراث های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال 2002 آغاز شده است.

هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید