Iranian Agriculture News Agency

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داد:

اولویت صیانت از اراضی کشاورزی در ایجاد شهرک های گردشگری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: ملاک تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب آنهاست.

اولویت صیانت از اراضی کشاورزی در ایجاد شهرک های گردشگری

به گزارش ایانا، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در شانزدهمین جلسه شورا در سالجاری و در نشست ارایه گزارش دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران پیرامون مصوبه دولت در مورد ایجاد شهرک‌های گردشگری و تعیین تکلیف این موضوع در شورای عالی با اشاره به اینکه جلسه فوق تنها به منظور شفاف کردن هدف اصلی این مصوبه که جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی است، تشکیل شده است، گفت: تعیین تکلیف در مورد موضوع ایجاد شهرک های گردشگری پیرامون مصوبه دولت به جلسه های بعدی و با حضور وزیر راه و شهرسازی موکول می‌شود.

او با تاکید بر این مطلب که اساس شکل گیری چنین درخواستی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی است، افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران مورخ ۹۶.۸.۶ و به پیشنهاد محمود حجتی ،وزیر محترم جهاد کشاورزی این طرح و بررسی آن به شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران ارایه شد.

 بر اساس بند یک این مصوبه بنا بود تا وزارت راه و شهرسازی نسبت ‌به شناسایی، تصویب و اعلان عمومی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث دهکده‌ها یا شهرک‌های گردشگری در کل کشور با همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی، کشور و سایر سازمان های مربوطه ظرف ۶ ماه اقدام کند. این موضوع را استان به استان به ویژه با تاکید بر سه استان شمالی کشور دنبال کردیم و گزارش کمیته فنی شورا بخشی از تلاش هایی است که در این رابطه انجام گرفته است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شیوه مواجهه اعضای شورا را برای بررسی با این موضوع، مهم و قابل تامل برشمرد.

در همین راستا مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی در بیان پیشینه این مطالعه، اعلام کرد: در ۹۳.۴.۲۱ وزیر جهاد کشاورزی مکاتباتی با ریاست جمهوری داشتند با این مضمون که به منظور کاهش خسارت ناشی از تغییر کاربری های اراضی کشاورزی و حفظ و صیانت از این عرصه ها وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دارد که وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارتخانه های کشور، جهادکشاورزی و سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اراضی ملی و دولتی بالاتر از دشت ها و جنگل ها نسبت به شناسایی، تملک و طراحی شهرک هایی با کاربری گردشگری در طول نوار شمالی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اقدام کند.

وی ادامه داد: موضوع توسط کمیسیون زیربنایی دولت به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع و مقرر شد تا نتیجه تصمیمات شورای عالی جهت گرفتن مصوبه هیات وزیران به دبیرخانه کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شود.

حمزه ای با یادآوری این مطلب که سال گذشته به دلیل دغدغه‌هایی که در این ارتباط وجود داشت گزارشی به شورای عالی ارایه شد، گفت: گزارش مفصلی پیرامون وضعیت شهرسازی در پهنه ساحلی شمال کشور با تکیه بر اطلاعات استان مازندران به شورای عالی ارایه شد که آن گزارش حاوی انواع مسائل موجود و آسیب شناسی بود که مطالعه و بررسی شده بود که در نهایت منجر به مصوبه ای شد. در جلسه ۹۴.۴.۲۹ شورای عالی پاسخی را برای این موضوع در قالب مصوبه ابلاغ کرد که ۹ محور مشخص داشت و به دبیر هیات دولت و استانداران گیلان، گلستان و مازندران ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ضرورت فرهنگ سازی برای کاهش تقاضا جهت تفریح در فضای خصوصی و چگونگی فضای مفرح عمومی، ضرورت تفکیک مدیریت سیاسی و مدیریت عمرانی در سلسله مراتب مدیریت کشور و به طور خاص در موضوع ساخت وساز در شمال کشور و همچنین، برنامه پاسخ اندیشیده شده به تقاضاهای صحیح و واقعی به منظور مکان یابی شهرک ها در سه استان شمال کشور با تاکید بر بررسی افزایش تراکم شهرها از دیگر محورهایی بود که در مصوبه شورا بر آن تاکید شد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است شهرک سازی انجام شود باید اراضی کشاورزی مان حفظ شوند. تاکید بر این موضوع را در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری هم در کمیته ضوابط و مقررات و هم در کمیته یک که نمایندگان همه اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری حضور دارند، مطرح کردیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید