Iranian Agriculture News Agency

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر هشدار داد:

افزایش نگران کننده‌ی ناتوانی ناشی از دیابت در ایران

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با اشاره به میزان شیوع و عوامل خطر مرتبط با دیابت در ایران و جهان گفت: غربالگری و تشخیص به هنگام این بیماری از عوامل مهمی است که می تواند موجب کاهش آسیب های ناشی از آن بر جامعه شود.

افزایش نگران کننده‌ی ناتوانی ناشی از دیابت در ایران
به گزارش ایانا، دکتر باقر لاریجانی، نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در سمپوزیوم یک روزه تازههای درمان دیابت، با اشاره به شیوع دیابت در کشور گفت: این بیماری یکی از بیماری های غیر واگیر مهم است که باعث ناتوانی و مرگ تعداد زیادی از افراد در جهان می شود و بر همین اساس جزو اهداف سازمان جهانی بهداشت برای کنترل بیماری های غیر واگیر است.
او با اشاره به انواع دیابت گفت: در دیابت نوع 1 به علت تخریب سلول ها بیمار با کمبود انسولین مواجه است و دیابت نوع 2 به دلایل مختلف مانند مقاومت به انسولین، بارداری و برخی علل خاص مثل مشکلات پانکراس ایجاد می شود. بیماری دیابت نوع 1 یکی از شایع ترین بیماری های مزمن دوران کودکی در جهان است. به طوری که هر سال حدود 170 هزار کودک را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع آن از سال 2001 در این کشور 23 درصد افزایش یافته است.
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر دیابت نوع 2 را یکی از اصلی ترین تهدیدهای سلامت مردم در جهان برشمرد و گفت: در سال 2000، 150 میلیون نفر از افراد 20 سال به بالا در جهان مبتلا به بیماری دیابت بودند و پیش بینی می شود تا سال 2025 تعداد مبتلایان به 300 میلیون نفر برسد. 
او با بیان اینکه شیوع دیابت در کشورهای در حال توسعه سریعتر شده، گفت: شیوع جهانی دیابت در میان بزرگسالان بالای 18 سال از 4.7 درصد در سال 1980 به 8.5 درصد در سال 2014 افزایش یافته است. این در حالی است که در برخی از کشورهای جهان، غالبا کشورهای آسیایی، شیوع دیابت بیش از 12.5 درصد است.
لاریجانی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر به علت افزایش طول عمر و افزایش تعداد افراد مسن افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: نسبت قابل توجهی از این مرگ و میرها می تواند براثر دیابت رخ دهد.
او با بیان اینکه بالا بودن قند خون جان حدود 3.5 میلیون نفر را در جهان گرفته، گفت: 1.5 میلیون نفر از این مرگ ها در اثر دیابت رخ داده که 34 درصد آن ها در سنین کمتر از 70 سال رخ می دهد.
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر به عوارض دیابت اشاره کرد و گفت: دیابت یکی از علل اصلی عوارض جسمی مانند نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع عضو در جهان است و با توجه به اینکه بسیاری از این افراد در سن اشتغال هستند، پیامدهای اقتصادی نامناسبی را به جوامع تحمیل خواهد کرد.
هزینه مستقیم سالانه دیابت جهانی بیش از 827 میلیارد دلار و افت در تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان از سال 2010 تا 2030 به 1.7 تریلیون دلار تخمین زده می شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در همه مناطق جهان افزایش یافته است، گفت: این میزان در منطقه خاورمیانه بیش از سایر نقاط جهان است. 
او به وضعیت دیابت و عوامل خطر آن در ایران اشاره کرد و افزود: حدود 10 درصد مردان و 11 درصد زنان مبتلا به دیابت هستند. بیش از 60 درصد کشور اضافه وزن دارند و حدود 24 درصد چاق هستند. 
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر به مطالعات ملی صورت گرفته درخصوص شیوع بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر آن اشاره کرد و گفت: ناتوانی ناشی از دیابت در ایران طی دو دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی به مرگ های متاثر از دیابت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: 6855 مورد مرگ در مردان و 7231 مرگ در زنان بر اثر دیابت در سال 2015 در کشور رخ داده است.
لاریجانی از فعالیت های پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه زمینه آموزش، تحقیقات و ارائه خدمات در زمینه دیابت یاد کرد و گفت: حوزه های بین رشته ای مختلفی در زمینه های سلول های بنیادی، داروهای نوترکیب، ژن درمانی، پزشکی شخصی و بیوسنسورها در تحقیقات مرتبط با دیابت مطرح است.
او با اشاره به تدوین نقشه راه تحقیقات دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در این نقشه شکاف های تحقیقاتی این حوزه شناسایی و تحقیقات آینده بر این مبنا طراحی می شود.
نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه مطالعات گسترده ای در حوزه دیابت در سطح ملی و استانی صورت گرفته گفت: اطلاعات مرتبط با بیماری دیابت و عوامل خطر آن در سطح استانی موجود است که منبع خوبی برای برنامه ریزی های استانی در این حوزه است.
او به دستاوردهای پژوهش های مرتبط با دیابت اشاره کرد و یادآور شد: داروی آنژی پارس یکی از محصولاتی بود که در پژوهشگاه علوم غدد برای زخم پای دیابتی ساخته شد. همچنین چندین مورد پیوند پانکراس با استفاده از سلول های بنیادی صورت گرفته است. 
لاریجانی به برنامه غربالگری دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: نظام ملی ثبت بیماری دیابت از سال 2014 راه اندازی شده که هدف اصلی آن بررسی وضعیت دیابت در ایران برای جلوگیری از دیابت و عوارض آن در جمعیت ایران است.
 نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر جلوگیری از افزایش شیوع دیابت را یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت تا سال 2025 ذکر کرد و گفت: توصیه هایی برای کنترل دیابت توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته که در سند ملی بیماری های غیر واگیر لحاظ شده و برنامه های ملی جامعی در حوزه کنترل بیماری دیابت تدوین شده است. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وی به چارچوب ملی مراقبت از بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع عوامل مرتبط با دیابت، باید رویکردهای چند رشته ای ملی در برابر دیابت به کار گرفته شود و غربالگری و مداخله به موقع می تواند از بسیاری از عوارض مرتبط جلوگیری کند.
لاریجانی به تالیف ها، انتشارات، کارگاه ها و سایر اقداماتی که در زمینه دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در کنار کلینیک ها و اقدامات مشاوره ای و درمانی که در این پژوهشگاه صورت می پذیرد، مشاوره آنلاین و منابع آموزشی متعددی در کلینیک مجازی تاسیس شده در دسترس مردم قرار دارد. 
او  در پایان  بر لزوم توجه به پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مدیریت دیابت در آموزش رشته های مرتبط علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: در آینده باید رویکرد چند رشته ای و جامعی برای دیابت استفاده شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید