Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی

آتش‌سوزی جنگل‌ها با کنترل منابع طبیعی ۸۰درصد کم شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از کاهش 80 درصدی حریق در منابع طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: در بحث گشت و مراقبت، با کمبود نیروی حفاظتی روبرو هستیم و حداقل تعداد نیروهای حفاظتی استان بایستی 3 برابر شود.

آتش‌سوزی جنگل‌ها با کنترل منابع طبیعی ۸۰درصد کم شده است

به گزارش ایانا، حسن وحید اظهار کرد: بحث اجرای مقررات منابع طبیعی به 5 سال و 10 سال نیست یعنی اراضی که قبل از قانون ملی شدن به‌عنوان مستثنیات شناخته‌شده باشد (قبل از قانون ملی شدن احیاشده باشد) مستثنیات است و اراضی که بعد از قانون در تصرف کسی باشد حتی اگر مستثنیات نیز باشد به‌عنوان اراضی ملی محسوب می‌شود و اگر پرونده شکایتی در این خصوص باشد به دادگستری ارجاع می‌دهیم تا کارهای قضایی آن انجام شود.

وی در ادامه افزود: یک عده افراد که بیشتر در روستاها هستند نسبت به این مسائل اعتراض دارند و می‌گویند زمین ما سابقه کشت طولانی دارد و نسبت به زمین ادعا داریم و در واقع یک سری اراضی اختلافی با روستایی داریم و برخی مدعی‌اند مستثنیات است و ما می‌گوییم اراضی ملی است که این مسئله هم راهکار قانونی خودش را دارد و باید به اعتراضات رسیدگی شود که برای رسیدگی بایستی یا به شعبه ویژه و یا به رفع تداخلات اراضی مراجعه شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: یعنی امور اراضی بایستی نقشه فنی را بکشد و بگوید که این بخش در قانون اصلاحات اراضی به مردم واگذارشده یا نه و منابع طبیعی شما رعایت کردید یا نه؛ اگر رعایت کرده باشد که می‌گویند تداخلی ندارد و اگر رعایت نکرده باشد کمیسیونی در مرکز استان به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی، معاون حفاظت منابع طبیعی، مدیر امور اراضی، معاون امور اراضی و رئیس اقتصاد دارایی و مدیرکل ثبت‌اسناد تشکیل می‌شود و مجموعاً نتیجه‌گیری می‌کنند این پلاک جزو اراضی ملی هست یا جزو اراضی است که در قانون اصلاحات اراضی واگذارشده است.

وحید افزود: اگر تائید کنند که منابع طبیعی رعایت نکرده و یا مشمول قانون اصلاحات اراضی شده و در نقشه ما لحاظ نشده باشد، با تائید کمیسیون، نقشه‌ها اصلاح می‌شود و نهایتاً به اداره ثبت‌اسناد جهت ثبت ارائه می‌شود.

وی گفت: اگر کسی بگوید 5 سال، 10 یا 15 سال زمین در اختیارش بوده است و ادعا کند اراضی اشخاص یا مستثنیات محسوب می‌شود، ادعای به‌جایی نیست و چنین تبصره‌ای نداریم و به لحاظ قانونی نیز ایراد دارد و کسی نمی‌تواند ادعا داشته باشد و اگر کسی بیاید و زمین را تخریب کند و بگوید این زمین چند سال در تصرف من بوده و الآن مال من است نه دادگستری و نه منابع طبیعی می‌پذیرد و نه امور اراضی؛ به لحاظ قانونی نیز پذیرفته نیست و هیچ‌کس هم این کار را نمی‌تواند انجام دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به وضعیت استان بیان کرد: چیزی با عنوان زمین‌خواری نداریم و یک تصرفاتی است که بیشتر هم در حوزه روستاها صورت می‌گیرد و ادعا دارند و بر سر اراضی اختلاف وجود دارد و همان‌طور که در فوق ذکر شد پیگیری این مسئله چارچوب قانونی خودش را دارد.

وحید همچنین گفت: خوشبختانه برای بالغ ‌بر 90 درصد اراضی ملی استان سند مالکیت داریم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز حدود 600 هزار هکتار کاداستر اراضی انجام بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به بحث گشت مراقبت و حفاظت بیان کرد: نُرم حفاظت به‌طور متوسط برای هر نفر نیروی حفاظت حداکثر تا 15 هزار هکتار است ولی متأسفانه در استان هر نیروی حفاظت بایستی بیش از 50 هزار هکتار را پوشش دهد و لذا نیرو کم داریم و بایستی بیش از 3 برابر نیرو اضافه شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین از کاهش 80 درصدی احتراق در سطح منابع طبیعی طی امسال خبر داد.

وحید با اشاره به طرح حفاظت مشارکتی گفت: در حال حاضر حفاظت از حدود 200 هکتار از ارض‌های منابع طبیعی را خود مردم انجام می‌دهند که این کار در قالب قراردادهایی انجام می‌شود که هم مردم بهره‌برداری کنند و هم اراضی حفاظت شوند.

وی ادامه داد: در طرح حفاظت مشارکتی، حفاظت برخی اراضی در قالب قراردادهایی به مردم سپرده‌شده و از زمانی که اقدامات حفاظت مشارکتی صورت گرفته هم حفاظت بهتر شده، هم حریق‌ها کاهش پیداکرده و هم تصرفات کاهش‌یافته است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید