Iranian Agriculture News Agency

مدیر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی به ایانا گفت:

ندیدن ظرفیت‌ اقوام یعنی شکست توسعه روستایی

به گفته مدیر کل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری از ابتدای سال‌جاری برنامه‌های جدی برای ورود تکنولوژی وفناوری‌های نوین در روستاها اجار شده و زنان روستایی توانسته‌اند در استانداردسازی محصولات خود از آنها بهره گیرند.

ندیدن ظرفیت‌ اقوام یعنی شکست توسعه روستایی

دکتر فروغ‌السادات بنی‌هاشم در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا با اعلام این مطلب و تاکید بر تاثیرگذاری مهم زنان در رشد و توسعه روستایی ادامه داد: توسعه برنامه های مربوط به تولید محصول سالم واستاندارد و راه‌اندازی کسب وکارهای کشاورزی با ملاحظات محیط‌زیستی ، هم‌اکنون شروع شده‌اند سعی شده است تا به مرور زمان آگاهی‌سازی در این زمینه سرعت بیشتری داشته باشد.

او این برنامه‌ها را موضوعات جدیدی ندانست و آنها را ادامه برنامه‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری اعلام کرد و گفت: همه‌ی استان‌ها در این موضوعات فعال هستند و برخی از آنها با توجه به شرایط محیط‌های روستایی و پذیرش این موضوعات سرعت عملشان تندتر و در برخی مناطق سرعت عمل کندتر است. اما برنامه‌ها به خوبی در حال پیشرفت است و تاکنون خیلی در آن ایجاد نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در پاسخ به این سوال که چقدر فرآیند توانمندسازی آنها خارج از توانایی‌های فردی و یا امکانات قومی طی می‌شود، پاسخ داد: چنانچه مداخلات توسعه‌ای خارج از ظرفیت فرهنگی- قومی باشد، بدون تردید محکوم به شکست است. براین باوریم که برنامه‌ریزی‌ها باید با مشارکت جامعه محلی باشد. ظرفیت جوامع محلی برای توسعه فوق‌العاده زیاد است. اما شناسایی این ظرفیت‌ها و بهره‌گیری درست از انها امری دشوار و زمان بر است. شاید به همین دلیل است که معمولا نسخه‌های واحدی تجویز می‌شود تا همه با یک برنامه پیش بروند. به طور قطع چنین برنامه‌هایی ممکن است به راحتی اجرا شود، اما پایداری ندارد و با مقاومت‌های قومی و فرهنگی مواجه می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید