Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو:

30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است

براساس تصمیمی که در شواری عالی سلامت گرفته شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نسبت پالم به کل روغن مصرفی کشور به حدود 30 درصد کاهش یابد.

30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه روغن پالم، درجه بندی ندارد، گفت: در صنایع غذایی به تناسب مورد مصرفی از انواع مختلف روغن پالم استفاده می شود.

به گزارش ایانا به نقل از وبدا، دکتر وحید مفید با اشاره به اینکه نسبت کلی مصرف پالم به کل روغن مصرفی بین 30 تا 40 درصد است، اظهار داشت: از مجموع 210 میلیون تن روغن مصرفی در دنیا 60 تا 70 میلیون تن آن، روغن پالم است.

وی با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم در یک دوره افزایش یافت، تصریح کرد: براساس تصمیمی که در شواری عالی سلامت گرفته شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نسبت پالم به کل روغن مصرفی کشور به حدود 30 درصد کاهش یابد.

مدیرکل غذا و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: در سازمان غذا و دارو نسبت مصرف روغن پالم را به کل روغن مصرفی بر مبنای 30 درصد، تنظیم و کنترل می کنیم.

وی با بیان اینکه روغن پالم در فرمولاسیون بسیاری از روغن ها مثل سرخ کردنی، مینارین (خامه گیاهی) و روغن های نیمه جامد وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر، میزان مصرف روغن پالم در کشور روند طبیعی دارد. البته واردات پالم در سال جاری به دلیل محدودیت تخصیص ارز به کندی صورت می گرفت که این مورد رفع شد.

 دکتر مفید با رد وجود روغن های درجه دو و سه پالم، گفت: روغن پالم چند نوع است که به تناسب فرآورده مد نظر انتخاب می شود. برای مثال، در روکش بستنی باید از روغن با درصد اشباع بالا استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مواد غذایی فله مورد تائید سازمان غذا و دارو نیست، افزود: در کارخانه های صنعتی انواع روغن وارداتی پالم را با توجه به نوع فرمولاسیون و به نسبت مناسب استفاده می کنند و در آزمایشگاه درصد اشباع و ترانس روغن قابل تنظیم و کنترل است. درحالی که در کارگاه های زیرزمینی این انتخاب وجود ندارد و ممکن است برای یک فرآورده از نوع نامناسب پالم استفاده شود، چراکه امکان آزمایش و جداسازی وجود ندارند. بنابراین به مردم توصیه می کنیم که محصولات غذایی فله را خریداری نکنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید