Iranian Agriculture News Agency

رییس گروه بهداشت و اماکن سازمان دامپزشکی:

پیش از خرید گوشت، مهر تایید دامپزشکی را ببینید

رییس گروه بهداشت و اماکن سازمان دامپزشکی کشور گفت: دیدن برچسب یا مهر دامپزشکی بر لاشه پیش از قطعه کردن آن حق مردم است و آن ها می توانند به عنوان حق شهروندی از قصاب ها بخواهند تا برچسب را به آن ها نشان دهد.

پیش از خرید گوشت، مهر تایید دامپزشکی را ببینید

به گزارش ایانا، حسن اختیارزاده، رییس گروه بهداشت واماکن سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بحث بهداشت گوشت قرمز همواره از مسائل مهم و موثر در مراقبت از سلامت مصرف کنندگان بوده است، گفت: رنگ گوشت می تواند تنها یکی از نشانههای سلامت گوشت باشد یا پخت زود و دیرهنگام گوشت در زمان طبخ، می تواند بیانگر سن دام کشتاری و کیفیت گوشت باشد و تنها برای استناد به سلامت گوشت یا حتی فرض فساد آن نیست. 

او با بیان این که پخت زود یا دیرهنگام گوشت تنها دلیل کیفیت بافت آن است، نه نشانه سلامت و بهداشت گفت: در واقع تعریف بهداشت و کیفیت متفاوت است؛ به معنای دیگر تعریف جامع در مورد بهداشت مواد غذایی، تمام اقداماتی است که در مراحل تولید، فراوری، نگهداری و حمل و نقل و توزیع انجام  می شود تا محصولی سالم و با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده برسد. اما تعریف ساده کیفیت، سلیقه و خواسته مشتری است و به طور نمونه واحدهای صنعتی از گوشت سالم برای سوسیس و کالباس استفاده می کنند، اما کیفیتی متفاوت با گوشت مناسب آشپزخانه ها را انتخاب می کنند که برای مصرف کننده در آشپزخانه پخت سریع گوشت به عنوان عامل مهمی در کیفیت آن است اما در تولید فرآورده های گوشتی ظرفیت نگهداری اب توسط گوشت اهمیت پیدا می کند.

او با یادآوری این که رنگ به تنهایی عاملی بر سالم یا فاسد بودن گوشت نیست، افزود: به طور نمونه گوشت گاو رنگ قرمز آلبالویی، گوشت گوسفند قرمز آلبالویی تیره، گوشت طیور سفید مایل به آبی است. یا در تمام گونه های دامی مثلا در گونه گوسفندی نیز هر چقدر که سن دام کمتر باشد، رنگ گوشت روشن تر است و در همان دام نیز چه بسا عضلات مختلف ممکن است رنگ های مختلف  از نظر قرمزی داشته باشند. به این ترتیب هر عضله ای که پرکارتر باشد و همچنین با افزایش سن و افزایش میوگلوبین ( رنگدانه ای در عضله) رنگ گوشت تیره تر می شود.

اختیارزاده با اشاره به این که در واقع رنگ یکی از عوامل نشان دهنده کیفیت و سلامت گوشت است، اضافه کرد: چسبندگی و لزج بودن سطح گوشت و تغییر رنگ قرمز به سبز از علائم فساد سطحی است و استشمام بوی غیر طبیعی از گوشت و تغییر قوام گوشت و نرم و لزج شدن آن نیز از علائم فساد گوشت است.

رییس گروه بهداشت و اماکن سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که در ایران تنها سازمان دامپزشکی کشور مرجع صلاحیت دار در نظر دادن پیرامون این مساله است، خاطرنشان کرد:  بر اساس ضوابط این سازمان، تمام دام ها باید تحت نظارت دامپزشکان سازمان دامپزشکی کشور معاینه و پیش از کشتار بازرسی شوند. اگرچه در پایان کار و پس از بازرسی گوشت لاشه این دام ها ممهور به مهر دامپزشکی می شود و برچسب هایی روی لاشه می خورد که دارای کد و اسم کشتارگاه و روز کشتاراست. البته گذراندن لاشه ها به مدت 24 ساعت در "پیش سرد کن" کشتارگاه با دمای صفر تا 4 درجه نیز از مراحل ضروری است تا پس از طی مرحله جمود نعشی، عوامل بیماری زا مانند تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت به دلیل اسید لاکتیک و pH ایجاد شده از بین برود. در این وادی مردمی نیز که به هر دلیل اقدام به کشتار  دام قربانی می کنند لازم است لاشه دام قربانی را 24 ساعت در یخچال بگذارند و سپس اقدام به توزیع نذورات یا مصرف آن در آشپزخانه کنند. ضمن اینکه توصیه اکید بر عدم کشتار دام در خارج از کشتارگاه است، زیرا مسائل زیست محیطی و بهداشتی باید لحاظ شود.

وی در مورد مسائلی نظیر چگونگی اطلاع مردم از گوشتی که به صورت قطعه بندی شده از قصابی ها خریداری می کنند، با تاکید بر این که دیدن برچسب یا مهر دامپزشکی بر لاشه پیش از قطعه کردن آن حق مردم است و آن ها می توانند به عنوان حق شهروندی از قصاب بخواهند تا برچسب را به آن ها نشان دهد، افزود: در واقع بعد از کشتار و توزیع گوشت، عمر ماندگاری گوشت تازه دام تولید داخل 72 ساعت برای لاشه گوسفند و برای لاشه گاو 5 روز در یخچال قصابی ها در نظر گرفته شده است.

اختیارزاده در بخشی دیگر از این برنامه نیز که مجری برنامه بحث پیامک های برخی از مخاطبان مبنی بر آزردگی خاطر ناشی از عذاب حیوانات ذبح شده برای تغذیه انسان ها را مطرح کرد، گفت: "رعایت رفاه و حقوق تمام حیوانات به ویژه دام های مورد مصرف انسان ها از وظایف اخلاقی و انسانی همه است و این مهم در اولویت سازمان دامپزشکی کشور و ماموران آن در کشتارگاه ها نیز هست. لذا بر اساس مقررات این سازمان، پیش از کشتار به همه دام ها ابتدا شوک الکتریکی داده می شود و در نتیجه دام های سنگین یا طیور پیش از ذبح، بیهوش می شوند و عملا دام و طیور در زمان کشتار و ذبح بیهوش هستند و دردی را احساس نمی کنند؛ ضمن اینکه در هنگام نگهداری و حمل و نقل دام نیز باید مسائل مرتبط با رفاه حیوانات رعایت شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید