Iranian Agriculture News Agency

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه پرداخت نشده است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: کل اعتبارات اختصاص‌یافته برای احیای دریاچه ارومیه از بدو تأسیس ستاد احیا از سال 93، زیر 40 درصد است.

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه پرداخت نشده است

به گزارش ایانا، «خلیل ساعی»، با اشاره به آخرین وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه در آبان‌ماه برابر با 1270.22 بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته تغییری نکرده است، اظهار کرد: بارندگی‌های امسال هنوز به‌طور مطلوب در استان انجام نشده است و طبق پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی برای هفته آینده نیز بارش خاصی در استان نخواهیم داشت. 

 وی با اشاره پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه که از طریق شرکت‌ آب و منطقه‌ای، اداره‌کل جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی انجام می‌شوند، افزود: متأسفانه امسال تاکنون برای انجام پروژه‌های این دستگاه‌ها اعتباری اختصاص نیافته است، حدود 500 میلیارد تومان برای استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از جمله سه استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی و کردستان مطرح بوده، اما هنوز سهم استان ما مشخص نشده و اعتباری اختصاص نیافته است. 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت مردم و تأمین اعتبار نیاز است، افزود: شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیا نیز وظیفه دارد در راستای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه تلاش کند و از همین‌رو در برخی جلسات تأکید می‌شود که کار روی مسائل فرهنگی و اجتماعی مهم‌تر از بحث‌های فنی است، مردم نیز در این‌باره باید همراهی کرده و کشاورزان، خود را با سیاست‌های ستاد احیا وفق دهند و بدانند که آب محدود است و به طور مداوم نمی‌توان از آن در سنوات بعدی استفاده کرد. 

ساعی افزود: حدود 18 درصد کاهش بارندگی در بازه زمانی طولانی مدت با تغییر اقلیم داشته‌ایم. 

وی با اشاره به موضوع انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه‌ای دیگر، خاطرنشان کرد: دولت قصد داشت آب مستمر و مطمئنی برای تأمین نیاز و حق آبه‌ی زیست محیطی دریاچه، انتقال دهد که در این راستا پروژه‌ی آب کانی سیب یا زاب کردستان به دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد برای انتقال آب، 36 کیلومتر تونل حفاری شود، این تونل در برخی مکان‌ها حدود 70 متر و 580 متر زیر خاک حرکت می‌کند. 

 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی پروژه تونل زاب را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت دانست و گفت: طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد احیای آذربایجان‌غربی، تاکنون 23 کیلومتر از تونل زاب کار شده و براساس برنامه زمان‌بندی، 13 کیلومتر آن نیز تا پایان سال 98 به اتمام می‌رسد البته این پروژه جهت بهره‌برداری به اعتبار نیاز دارد. 

ساعی با بیان این‌که سال 97 هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه ابلاغ نشده است، افزود: سال 97 تصویب اعتبار برای انجام پروژه‌های احیا به مبلغ 500 میلیارد تومان بوده اما هنوز ریالی برای انجام پروژه‌ها اختصاص نیافته است، اگر این اعتبار اختصاص یابد پروژه‌های احیا به خوبی اجرا می‌شود. 

 وی یادآور شد: مدول دوم تصفیه‌خانه شهر تبریز نیز با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کار می‌شود، اما تحقق آن نیز نیازمند تزریق اعتبار است تا 123 میلیون متر مکعب آب مطمئن به دریاچه وارد شود، هم‌چنین با اتمام پروژه‌ی تصفیه‌خانه شهر ارومیه نیز 55 میلیون متر مکعب آب به دریاچه وارد می‌شود. 

 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: طی پنج سال گذشته هر گونه بارشی که در استان‌ها رخ می‌داد، از این بارش‌ها، قطره‌ای آب به دریاچه ارومیه منتقل نمی‌شد، اما اکنون با لایروبی حدود 100 کیلومتر از کانال‌های استان، آب قابل توجهی به پیکره‌ی دریاچه وارد می‌شود. 

ساعی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی مشتاقانه متولی و ارزیابی آسیب‌شناسی بحث سلامت را بر عهده گرفته است، یادآور شد: این یک واقعیت است که اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، طوفان‌های نمکی و ریزگردها روی سلامت انسان‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید