Iranian Agriculture News Agency

/تحقیق مشترک محققان دانشگاه علوم کشاورزی ایران/

ترکیبات سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرطان‌زا ست

​​بر اساس تحقیقات انجام شده ترکیب‌های سرطان‌زای سیب زمینی سرخ شده تشخیص داده می‌شود.

ترکیبات سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرطان‌زا ست

به گزارش ایانا، تحقیق مشترک محققانی از دو دانشگاه علوم کشاورزی ساری و علوم پزشکی مشهد، به تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا در سیب‌زمینی سرخ‌کرده منجر شده است.

بر این اساس، رضا اسماعیل زاده کناری، رضا فرهمندفر و مریم اثنی‌عشری از اعضای گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با خلیل آبنوس و سیدمحمد تقدیسی از اعضای گروه شیمی داروئی و بیوتکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تحقیق پرداخته و موفق به تولید سنسورهای الکتروشیمیایی، فلوروسانسی بر پایه ssDNA و GelRed   و نوری بر پایه dsDNA و نانوذره طلا جهت تشخیص اکریل آمید در سیب زمینی سرخ شده، شدند.

رضا اسماعیل زاده‌کناری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به طراحی سنسورهای نوین در تشخیص ترکیبات سرطان‌زا سیب زمینی سرخ کرده شده‌اند، اظهار کرد: این موضوع رساله دکتری دانشجو مریم اثنی عشری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بود که به صورت مشترک با دو استاد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه اکریل آمید ماده‌ای سرطان‌زا و خطرناک است که در هنگام فرآوری موادغذایی در دمای بالا طی واکنش مایلارد تولید می‌شود، تصریح کرد: این ماده سرطان‌زا روش‌های تشخیصی گران قیمتی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده سنسورهای الکتروشیمیایی بر پایه الکترود طلا و همچنین یک سنسور نوری بر پایه الیگونوکلئوتید و نانوذرات طلا ساخته شد.

رئیس پژوهشکده علوم صنایع غذایی مازندران یادآور شد: این سنسورها هم از نظر سرعت اندازه‌گیری و دقت و هم هزینه نسبت به روش های آنالیز دستگاهی برتری دارد.

اسماعیل‌زاده در ادامه اضافه کرد: نتیجه این رساله دکترا به دو مقاله‌ تبدیل شد که در بهترین ژورنال‌های دنیا به چاپ رسیده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید