Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل حفاظت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها:

آفت و خشکسالی بلای جان جنگل‌ها

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ضمن تشریح آفات و بیماری‌هایی که در رویشگاه‌های مختلف کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به وجود آمده است، گفت: نزدیک به پنج میلیارد تومان اعتبار برای رویشگاه‌ها و استان‌هایی که درگیر آفات و بیماری‌هایی هستند در نظر گرفته شده است.

 آفت و خشکسالی بلای جان جنگل‌ها

به گزارش ایانا، بهمن افراسیابی با بیان اینکه طی چند سال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، آفات و بیماری‌های درختان و پوشش‌های گیاهی نیز بیشتر شده است، اظهار کرد: در حال‌حاضر در رویشگاه‌های مختلف کشور آفات و بیماری‌هایی درختان را فراگرفته است.

او با اشاره به رویشگاه زاگرس گفت: در رویشگاه زاگرس با بیماری خشکیدگی بلوط مواجه هستیم که علت اصلی آن خشکسالی و تغییرات اقلیمی است. علاوه بر خشکیدگی بلوط، آفت سوسک چوب‌خوار، قارچ زغالی و آفت جوانه‌خوار بلوط در رویشگاه زاگرس مشکلاتی را برای درختان ایجاد کرده‌اند. آفت جوانه‌خوار بلوط بعد از دوره زمستان و زمانی‌که بلوط در حال جوانه زدن است، جوانه بلوط را می‌خورد و درخت را خالی از پوشش می‌کند. جوانه‌خوار بلوط در برخی استان‌ها از جمله استان آذربایجان غربی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، استان فارس و لرستان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه درباره آفات و بیماری‌هایرویشگاه ایران تورانی توضیح داد: در این رویشگاه عمده خسارتی که به جنگل‌ها وارد می‌شود از گیاهان انگلی و نیمه انگلی مانند لورانتوس، ارس‌واش و دارشواش است. این گیاهان انگلی خسارت زیادی به جنگل‌های ایران تورانی وارد کرده‌اند همچنین در کنار این گیاهان، آفتی به نام تشی نیز در این جنگل‌ها وجود دارد.

افراسیابی ادامه داد: آفت تشی جانوری است که پوست درختان را می‌خورد و ریشه آن‌ها را از بین می‌برد. به دلیل خشکسالی‌ها در کشور، ترکیب پوشش گیاهی و تنوع غذایی این آفت از بین رفته و این جانور گرسنه شده است از این رو به بدنه درختان بنه حمله و از آن تغذیه می‌کند. به همین دلیل درختان بنه در رویشگاه ایران تورانی خشک شده‌اند.

وی با اشاره به رویشگاه هیرکانی در کشور گفت: متاسفانه بیشترین خسارتی که طی سه سال اخیر به این منطقه وارد شده است به درختان شمشاد  وارد آمده است. از حدود سال ۹۰ درختان شمشاد آلوده به بیماری قارچی به نام بلایت شمشاد شدند که خسارت زیادی به شمشادزارها وارد کرد. بلایت شمشاد، قارچ بسیار خطرناکی است که تا حدود پنج سال می‌تواند در خاک زنده بماند. از این رو مبارزه با این قارچ کار دشواری است.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: متاسفانه در دو سال اخیر نیز آفتی جدید به شمشادزارها حمله کرده است که معروف به شب‌پره شمشاد است بنابراین در حال حاضر یک قارچ و یک آفت همزمان در حال تخریب شمشادزارها هستند و خسارت زیادی به آن وارد کرده‌اند. علاوه بر این آفت و بیماری، بیماری‌های دیگری نیز در مناطق هیرکانی وجود دارد ولی بلایت شمشاد و شب‌پره شاخص‌تر و حادتر از بقیه آفت‌های منطقه هستند.

افراسیابی با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی در فلات مرکزی کشور توضیح داد: متاسفانه تاغزارها (تاغزار گیاهی است که به صورت درخچه با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما برای جلوگیری از گسترش کویر استفاده می‌شود) در فلات مرکزی کشور آلوده به آفتی به نام «شپشک سفید تاغ» شده‌اند که علت اصلی آن تغییرات اقلیمی، خشک شدن زمین و کاهش رطوبت است. تنش‌های آبی در این منطقه نیز خسارت‌هایی را وارد کرده است و پیش از اینکه درخت توسط این آفت خشک شود، تنش‌های آبی آن را از بین می‌برد.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با بیان اینکه برای مبارزه با همه این آفات و بیماری‌ها دستورالعمل اجرایی نوشته‌ و به کلیه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که بر اساس دستورالعمل فنی سازمان عمل کنند، تصریح کرد: در حال حاضر کلیه عرصه‌های آلوده شناسایی و نقشه آن‌ها تهیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ضربتی و کنترلی در مناطق بحرانی انجام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی از نظر اعتباری برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها نداریم و به کلیه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که به محض مشاهده هر نوع آفت و بیماری حاد آن را به سازمان جنگل‌ها اعلام کنند تا کارشناسان سازمان را برای شناسایی آفت و بیماری اعزام کنیم، همچنین نزدیک به پنج میلیارد تومان اعتبار برای رویشگاه‌ها و استان‌هایی که درگیر آفات و بیماری‌هایی هستند در نظر گرفته شده است که حدود ۷۵ درصد آن به استان‌ها تخصیص داده شده است.

افراسیابی با بیان اینکه فصل پاییز و زمستان فصل مبارزه با آفات نیست، گفت: بیشتر فعالیت آفات در اوایل سال و فروردین ماه است. در حال حاضر تنها درگیر مبارزه با آفت بلایت شمشاد هستیم چراکه به دلیل وضعیت خاصی که در منطقه هیرکانی وجود دارد، این آفت در همه فصول سال فعال است.

مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به ممنوعیت استفاده از سموم‌ شیمیایی در مناطق طبیعی تصریح کرد: از سموم شیمیایی فقط به صورت نقطه‌ای و در سطح بسیار کم استفاده می‌شود و بیشتر اقدامات مبارزه به صورت بیولوژیک و مکانیکی است، همچنین از بومیان، بهره‌برداران و دامداران نیز برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها استفاده می‌کنیم چرا که در امر مبارزه این افراد می‌توانند بهترین همیاران ما باشند.

وی در پایان گفت: تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کاهش رطوبت عوامل اصلی بروز آفات و بیماری‌ها هستند. مجموعه سیاست‌های ما برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها به گونه‌ای تعریف شده است که اثرات خشکسالی و تغییرات اقلیمی را کاهش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید