Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

سبک زندگی عشایر، خانواده‌هایی مستحکم ساخته است

رئیس سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر بر تحقق عدالت اجتماعی در جامعه عشایری تاکید کرد.

سبک زندگی عشایر، خانواده‌هایی مستحکم ساخته است

به گزارش ایانا،  کرمعلی قندالی در این نشست 14 مهر روز دامپزشکی و 15 مهر روز ملی روستا و عشایر را به دامداران و تولیدکنندکان سخت کوش عشایری و روستایی تبریک گفت.

او با اشاره به ۱۵ مهر، روز ملی روستا و عشایر اظهار داشت: با تلاش‌هایی که در چهار سال پیش از این از سوی سازمان امور عشایر و از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، توانستیم ۱۵ مهرماه را در کنار روز روستا، به عنوان "روز ملی روستا و عشایر" نامگذاری و به عنوان یک روز ملی در تقویم رسمی کشور ثبت کنیم.

قندالی با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه ای مولد، کم توقع و با بهره‌وری بالا است، بیان داشت: با توجه به شرایط کشور و نامگذاری سال گذشته بعنوان سال اقتصاد مقاومتی و شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است،  عشایر کشور مصداق عینی عمل به این دو شعار هستند.

 رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه عشایر ۱٫۸ درصد از جمعیت کشور را شامل میشوند، تصریح کرد: این جامعه ۲۵ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین کشور را در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور به میزان۱۹۰ هزار تن را در سال تولید و روانه بازار می کنند.

وی با اشاره به نقش مهم عشایر در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، ابراز داشت: سبک زندگی سالم در میان عشایر باعث شده که کمترین ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه عشایری شاهد باشیم به طوری که کمترین میزان طلاق در جامعه عشایری اتفاق می‌افتد و استحکام کانون خانواده و اعتماد اجتماعی در این جامعه بسیار بالا است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی عشایر، قندالی با اشاره به حضور تاثیرگذار عشایر در جنگ تحمیلی افزود: در ۸ سال دفاع مقدس، جامعه عشایری ده هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که نسبت به درصد جمعیت آنان از شاخص بالایی برخوردار است. اکنون نیز عشایر با حضور در اقصی نقاط کشور، به عنوان پدافند غیرعامل عمل کرده و از خاک میهن عزیزمان دفاع می کنند.هر چادر عشایری بعنوان یک کارگاه تولیدی، خاستگاه فرهنگی و یک پاسگاه انتظامی تلقی می شود.

قندالی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تسهیلات خوبی به عشایر اختصاص یافته است، گفت: با اقداماتی که سازمان امور عشایر از چهار سال گذشته انجام داده است سطح تولید گوشت قرمز توسط عشایر ۲۵ هزار تن افزایش پیدا کرده و از 165 هزار تن در سال به 190 هزار تن در سال رسیده است.

 رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: ما در سازمان امور عشایر هفت برنامه و طرح را برای ارتقای زندگی، توسعه اشتغال و تنوع درآمد عشایر دنبال می‌کنیم که طرح زنجیره‌ تولید گوشت قرمز، طرح تولید لبنیات و عرضه آن، طرح کشت گیاهان دارویی، طرح گردشگری عشایر، طرح توسعه باغات شیبدار از آن جمله هستند. سود خالص درآمد سالیانه عشایر به ازای هر نفر ۶۹ میلیون ریال در سال افزایش یافته است.

قندالی توجه به اصلاح روش تغذیه دام را مهم برشمرد و افزود: برای تولید یک کیلوگرم گوشت زنده دام، ده کیلوگرم علوفه نیاز است که با تلاش‌های صورت گرفته، این عدد را در دامداران عشایری به ۷ کیلوگرم کاهش داده ایم که بر این اساس در پرورش دو میلیون راس دام در زنجیره تولید، ۱۵۱ هزار تن کاهش مصرف علوفه ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید