Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

کمبود دارو به‌دلیل نقص سیاست‌هاست نه تحریم!

مهمترین کمبودها در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشتند، که یا مطلقا اجازه واردات به آنها داده نمی شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند.

کمبود دارو به‌دلیل نقص سیاست‌هاست نه تحریم!

به گزارش ایانا،  مدتی است که گفته میشود تحریم‌ها در وضع دارو اثر دارد. وضعیت بازار دارو بهم ریخته و قمیت ها به طرز عجبیبی افزایش داشته است. اما ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو به سایت خبری اتاق تهران نگاه دیگری به وضعیت دارو دارد.

به گفته او، اگر دولت مطالبات معوق فعالان دارو را پرداخت کند و قیمت دارو را طبق آیین نامه قیمت گذاری خودش انجام بدهند، دارو با هیچ کمبودی مواجه نمی شود.

این عضو اتاق نمایندگان معتقد است: کمبود دارو هیچ ربطی به تحریم ها ندارد. این کمبود مقطعی بود که یک ماه پیش رخ داد و دلیلش هم عدم به موقع تخصیص ارز بود. یعنی دولت ارز غیریورو داشت، در حالی که خرید داروهای وارداتی به یورو انجام می شود. بنابراین طبیعی است که واردکنندگان نتوانند از آن ارز استفاده کنند و یک ماه واردات به تعویق افتاد. به این ترتیب این کمبود فعلا ربطی به تحریم نداشته است.

ریاحی در مورد بخش هایی که بیشتر این صدمات را دریافت کرده اند هم توضیح داد: مهمترین کمبودها در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشتند، که یا مطلقا اجازه واردات به آنها داده نمی شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند. 

به گفته او، متاسفانه تعرفه دارو فقط به داروهایی که مشابه ساخت داخل دارند تعلق می گیرد و همچنین تعرفه داوطلبانه ای از طرف سازمان غذاو دارو اعمال می شود. وگرنه از نظر وزارت صمت، دارو تعرفه وارداتی ندارد و همان 5 درصدی است که برای هر کالای وارداتی گرفته می شود. اما در مورد واردات دارو برای حمایت از تولید داخلی تعرفه 32 درصدی برای داروی مشابه ساخت داخل در نظر گرفته می شود. غافل از اینکه اگر این دارو لازم نیست، پس چرا اجازه واردات می دهید. اگر لازم است، چرا از جیب مصرف کننده دارو می گیرید و به سازمانی دیگر می دهید.  همین اتفاق ها باعث می شود که نسخه بیماران یک مرتبه گران تمام شود و جو روانی حاکم شود که دارو کلا گران شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید