Iranian Agriculture News Agency

در هشتاد و ششمین نشست علنی شورای شهر تهران عنوان شد:

کیفیت زندگی زنان در شهر ارتقا یابد

هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، صبح امروز برگزار شد. موضوع ماندن یا رفتن افشانی یکی از موضوعات این جلسه بود. در ادامه هم برخی از نمایندگان درباره فساد در شهرداری و نادیده گرفتن حقوق زنان در شهر تذکراتی دادند.

کیفیت زندگی زنان در شهر ارتقا یابد

در این نشست مجید فراهانی در خصوص اجرائی نمودن بند "د" ماده 2 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه واکنش نشان داد و خواستار  تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می‌کنند، شد.

اودر این رابطه گفت: «فساد» آزار دهنده ترین و مشمئز کننده ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران ؛شهروندان را آزار می دهد، دیو هفت سر فساد در شهرداری آنچنان در جای جای این سازمان عریض و طویل رخنه کرده است که متاسفانه در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه های اول را دارد. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت با اشاره به آیین نامه موجود، بیان کرد: بر اساس بند "د" ماده 2  آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه" تشویق اشخاصی که تخلفات موضوع ماده (1) این آیین‌نامه را گزارش نموده وگزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی براساس آیین‌نامه شده باشد" باید توسط دستگاههای اجرائی از جمله شهرداری ها انجام گیرد، مطمئناً درصورت تحقق این بند زمینه های شناسائی افراد فاسد،رشوه گیر و متخلف بیش از پیش فراهم خواهد شد. 

فراهانی گفت: امروز در شرایطی هستیم که تنها مبارزه همه جانبه علیه فساد و رشوه می تواند اعتماد شهروندان را باز گرداند و در این میان مطالبه مردم برخورد با دانه درشت ها و نا امن نمودن فضا به گونه ای است که هیچ کس به خود اجازه فساد ندهد ،بر همین اساس  به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره « اجرائی نمودن بند "د" ماده 2 آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه  و تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می نمایند» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

افشین حبیب‌زاده رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران یکی از مهمترین تذکرهای این جلسه را داد. او از شهرداری تهران خواست که تکلیف قراردادهای خرید املاک کم‌مقیاس در مناطق محروم را در اولویت قرار دهد.

حبیب زاده گفت:  طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس درخواست‌های بسیار زیاد شهروندان از حوزه معاونت نظارت، شاهد این امر هستیم که برخی از قراردادهای منعقده میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با مالکان املاک واقع در طرحهای توسعه شهرداری تهران در سال‌های گذشته تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات ایجاد شده برای ساکنان این املاک از قبیل فرسودگی و خرابی  تاسیسات و احتمال بروز آسیب برای ساکنان آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امکان فروش به غیر برای این املاک در شرایط فعلی وجود ندارد و با عنایت به اینکه بسیاری از مالکان املاک مقیاس پایین از طبقات محروم و آسیب پذیر جامعه هستند که مشکلات عدیده اقتصادی دارند و با توجه به نوسانات اخیر اقتصادی دچار مشکلات حادتری در این زمینه هم شده‌اند، به نحوی که امکان جایگزین کردن معادل املاک فروخته شده خود را نیز در سایر مناطق ندارند.

در ادامه جلسه علنی شورای شهر تهران علی اعطا سخنگوی شورا با اشاره به تغییرات صورت‌گرفته در ساختار سازمانی شهردار ایران، از شهردار تهران خواست که دستور توقف اجرای تصمیمات یاد شده را ابلاغ کند.


 

او گفت: در روزهای اخیر از طریق رسانه‌ها از تغییراتی در ساختار سازمانی شهرداری تهران مطلع شدیم. این تغییرات در قالب تصمیم شورای اداری شهرداری تهران صورت گرفته که براساس قانون، خارج از حدود اختیارات این شورا است.

وی افزود: در قالب این تغییرات سازمان نوسازی شهر تهران که ارتباطی کاملاً موضوعی و ماموریتی با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری دارد از این حوزه منفک و به حوزه شهردار انتقال یافته است. مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه شهری ذیل معاونت مالی و اقتصاد شهری ایجاد شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مطابق ماده ۵۴ قانون شهرداری (اصلاحی ۱۳۴۵/۱۱/۲۷)، سازمان اداری شهرداری‌ها، به نسبت بودجه و درآمد و حجم کار شهرداری از طرف شهرداری با اطلاع انجمن شهر تهیه و پس از تصویب وزارت کشور به‌موقع اجرا گذاشته شود.

وی درباره تبصره ذیل این قانون نیز اضافه کرد: وزارت کشور می‌تواند به هر یک از شهرداری‌ها که مقتضی بداند اجازه دهد تمام یا برخی از مواد و تبصره‌های مندرج در این بند را پس از تصویب انجمن شهر مربوط به‌موقع اجرا بگذارد.

در پایان این جلسه فخاری با اشاره به حضور ۳۰ درصدی زنان در شورای اسلامی شهر تهران خواستار ارائه برنامه مشخصی از سوی شهرداری تهران برای بهبود کیفیت زندگی زنان در شهر شد. 

 

 الهام فخاری گفت: به شهردار محترم تهران در خصوص کندی و کاستی اصلاح و بهبود در حوزه زنان هم درون شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته و هم در گستره‌ی شهر تذکر می‌دهم.

وی افزود: با این که شورای دوره پنجم با حضور ۶ نفر از زنان فعال اجتماعی سیاسی (۳۰ درصد لیست) شکل گرفته و با این که این لیست از پشتوانه برنامه‌ای و برنامه لیست امید برای اداره شهر برخوردار بوده و توجه و تاکید ویژه‌ای بر بهبود وضعیت زنان داشته و برخاسته از رای زنان و مردان شهر بوده، در طی یک‌ سال گذشته شهرداری تهران برنامه و تحول جدی در زمینه بهبود وضعیت زنان نداشته است.

وی با اظهار تاسف از این که در این مدت به مشارکت‌های سمن‌های فعال در حوزه زنان در مدیریت شهری پرداخته نشده، گفت: لازم به ذکر است وضعیت ستاد توان افزایی زنان سرپرست خانوار نیز بهبودی نشان نمی‌دهد. طرح و برنامه مشخصی برای بهبود کیفیت زندگی زنان در شهر تاکنون ارائه نشده است و در این زمینه نظارت جدی بر عملکرد معاونت‌ها و مناطق بر اساس شاخص‌های سنجش‌پذیر انجام نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید