Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دهیاری‌های کشور به ایانا گفت:

اشتغال پایدار در روستا ثبات جمعیتی به همراه دارد

ایجاد اشتغال در روستا یکی از مهمترین عواملی است که برای تثبیت جمعیت و بهبود شرایط روستاییان از آن نام برده می‌شود. سعید رضا جندقیان معاون اموردهیاری های کشور معتقد است اگر سیستم اشتغال پایدار در روستا به صورت موفقیت‌آمیز پیاده شود نه تنها موجب مهاجرت معکوس خواهد شد که آن روستا به عنوان الگو در بیان روستاهای دیگر شناخته می‌شود. او می‌گوید با وجود اینکه اشتغال وظیفه بخش امور دهیاری‌ها نیست اما این سازمان توانسته بیش از ۱۲۸ میلیارد تومان وام خود اشتغالی برای روستاییان را تصویب کند.

اشتغال پایدار در روستا ثبات جمعیتی به همراه دارد

جندقیان درباره عملکرد این سازمان در اشتغال زایی می‌گوید:  دهیاران می‌توانند الگوی مناسبی برای اشتغال باشند. به همین دلیل ما اعلام کرده‌ایم که در هر دهیاری در کشور که طرحی برای درآمد و اشتغال پایدار برساند تا دیگر به ارزش افزوده و منابع نفتی و ... وصل نباشد، تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

او درباره این وام ها می‌گوید: این وام ها با سود ۸ درصد است و یک سال هم تنفس دارد. این وام ها نیازی به ضمانت خاص و سرسختانه نیست. تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از این وام ها تنها با یک چک دهیاری داده میشود و بیشتر از آن حد هم با سفته و یک قطعه چک ارائه می شود. بنابراین روستاییان نیابد نگران ضمانت این وام‌ها باشند چون با برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است این تسهیلات با سهولت در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

جندقیان توضیح می‌دهد: با تفاهم نامه‌ای که با پست بانک بسته‌ایم قراراست سالانه صد میلیارد تومان یعنی در طول سه سال ۳۰۰ میلیارد تومان وام به روستاییان و دهیاری اختصاص دهیم.  هر جایی که این وام‌ها پرداخت شده علاوه بر اینکه اشتغال ایجاد شده الگویی هم برای دیگر روستاها به وجود آمده و آنها بعضا با هزینه خود یا کمک خیرین کارهای مشابهی را راه اندازی کرده‌اند.

او درباره مهاجرت معکوس که این طرح توانسته ایجاد کند می‌گوید: ما حدود دو سال است که این طرح را اجرایی کرده‌ایم. تاکنون ۱۲۸ میلیارد تومان وام را تصویب کرده‌ایم که حدود ۳۰ میلیارد آن پرداخت شده است. با توجه به ضمانت اجرای این طرح عدد و رقم مشخصی درباره مهاجرت معکوس نداریم اما به عنوان مثال در یک روستا در کرمان که ۶۰ میلیون تومان تسهیلات داده بودیم پس از یک سال که برای بازدید مراجعه کردیم حدود ۸۰ نفر به روستا برگشته بودند.

جندقیان البته تاکید می‌کند که تمرکز ما همیشه نباید بر روی مهاجرت معکوس باشد: باید روی این موضوع تمرکز کنیم که همه کسانی که در یک روستا زندگی می کنند تمام بهره وری را از محیط و منابع اقتصادی آن داشته باشند. اما می توانیم با اطمینان بگویید در صورتی که یک روستا اشتغال و درآمد پایدار داشته باشد هم ثبات جمعیت خواهد داشت و هم مهاجرت معکوس.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید