Iranian Agriculture News Agency

/ در حاشیه نمایشگاه مدرسها‌ی حجاب و عفاف /

تنها جایی که دانش‌آموز با حجاب انس می‌گیرد، مدرسه است

در آستانه سال تحصیلی جدید نمایشگاه مدرسه‌ای عفاف و حجاب با موضوع بررسی چالش‌های فرم مدارس از سوی آموزش و پرورش برگزار شد.

تنها جایی که دانش‌آموز با حجاب انس می‌گیرد، مدرسه است

به گزارش گروه اجتماعی ایانا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های مدرسه‌ای حجاب و عفاف گفت: امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامه دیواری رونمایی و نصب می‌شود و ۲۵ روزنامه دیواری داریم که الگوها و داستان‌ها و نمادهای خوبی در آن ارائه شده است.

علیرضا کاظمی با اشاره به چالش‌های پوشش در فضای آموزشی گفت:  توسعه فرهنگ حجاب و عفاف از اولویت‌های ویژه ماست. پوشش را نمی‌توان از فرهنگ یک جامعه جدا کرد. لباس نقش جدی در آرامش روحی، روانی و آراستگی افراد دارد و بیانگر نگرش درونی و باورهای آنها در حوزه سبک زندگی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۵۱ برنامه ذیل شش زیر نظام سند تحول دیده شده است که از این تعداد حدود ۴۰ برنامه جزو وظایف معاونت پرورشی است گفت: از این تعداد نیز چهار برنامه یعنی ۱۰ درصد به موضوع حجاب و عفاف برمی‌گردد. ما برنامه‌های مهمی را در دستورکار  داریم که تدوین ویژگی‌های پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانش آموزان و متناسب با تفاوت های فرهنگی از این جمله است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که ذائقه دانش آموزان را ببینیم در واکنش به این گفته که "فرم مدارس از عوامل حجاب گریزی در دانش آموزان است" گفت: اتفاقا تنها جایی که در آن دانش آموزان با حجاب انس می‌گیرند در مدرسه و در قالب همین پوشش و فرم مدرسه است.

او در واکنش به گلایه برخی دانش آموزان از شیک پوش و خوش پوش نبودن برخی معلمان خود اظهار کرد: فکر نمیکنم کسی از شیک پوشی بدش بیاید. امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که بتوانند هر هفته یک کت و شلوار شیک بپوشند. این موضوع را نمی‌توان جدای از اقتصاد فرهنگیان تحلیل کرد. با همه اینها باز هم معلمان الگوهای ماندگار گفتار، پوشش و کردار در دانش آموزان و پایگاه‌های مرجع آنها هستند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه اگر سرانه هر فرم مدرسه را ۱۰۰ هزار تومان و به طور متوسط برای ۱۰ میلیون دانش آموز در نظر بگیریم، ۱۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این حوزه است گفت: نمی‌توان از این موضوع مهم غفلت کرد. یک بحث دیگر این است که صرف نظر از شکل لباس باید به تناسب آن با موارد مختلف از جمله تغییر فصل توجه کرد. هیچ شغلی نیست که لباساش به تناسب فصل تغییر نکند. پلیس هم لباسش متناسب با فصل عوض می‌شود.

او  با اشاره به اینکه برخی مناطق الزام می‌کنند مدارس تا سقف قیمتی مشخصی به لباس فرم اختصاص دهند گفت: به عنوان مثال وقتی اصرار می‌شود لباس فرم از ۳۵ هزار تومان بیشتر نباشد، اتحادیه و تولید کننده های منتخب ما ضعیفترین جنس را در نظر می‌گیرند و این به جز انزجار از لباس فرم چیز دیگری به دنبال ندارد. ضمن آنکه اگر جنس لباس مناسب نباشد ممکن است باعث بیماری و حساسیت هم بشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید