Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور خبر داد:

تلاش برای گسترش نرم‌افزار‌های کشاورزی در روستاها

رئیس سازمان تعاون روستایی کشور در بازدید از ظرفیت‌های اشتغال و اقتصادی روستاهای استان خراسان رضوی در دیدار با استاندار از همکاری نهادهای دولتی برای هدایت تسهیلات روستایی خبر داد.

تلاش برای گسترش نرم‌افزار‌های کشاورزی در روستاها
به گزارش ایانا، حسین شیرزاد، با اعلام این خبر گفت: استان خراسان رضوی یکی از پایه‌های اصلی زعفران در کشور است که در سال جاری پیش‌بینی می شود تولید زعفران کشور به حدود 400 تن برسد .

او با اعلام این پیش‌بینی، اما نگرانی خود را نسبت به شرایط آب و هوایی اعلام کرد و گفت: به نظر می رسد که شرایط جوی و تغییرات آن می تواند بر روی تولید این محصول اثر داشته باشد .

به گفته رئیس سازمان تعاون روستایی کشور، پارسال در یک مداخله هدفمند در بازار ۶۸ تن زعفران را در سه استان خراسان با محوریت خراسان رضوی خریداری کردیم که برای حمایت از کشاورز و حفظ و تعادل بازار موثر بود.آنچه نیاز و ضرورت اساسی این محصول است ایجاد صندوق توسعه زعفران است که می تواند نقش حمایتی خوبی برای این محصول و کشاورز داشته باشد.

او همچنین پس از شرح شرایط کشت زعفران و اشتغال‌زایی روستایی در این خطه موضوعات محوری توسعه تعاونیهای روستایی استان را مروری کرد و گفت: پیشرفت طرح اشتغال روستایی و طرحهای ارایه شده از سوی تعاون روستایی و ساز و کار مشارکت تعاونیهای روستایی کاری کرده که ما می‌توانیم با خوشحالی در میان روستاییان حاضر شویم و اتفاقا از آنها راهنمایی بگیریم که برای ادامه‌ی راه چه کاری بکنیم.

به گفته او برنامه ریزی ها برای آموزش اعضای تعاونیها و فراگیری استفادهاز نرم‌افزارهای کشاورزی از اهداف آینده این سازمان است.

کارگاه‌های کوچک تقویت شود، روستا رونق می‌گیرد

به گزارش ایانا، علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی هم  در جریان این دیدار رئیس سازمان تعاون روستایی کشور افزود : هر چه فاصله بین تولید و مصرف کاهش یابد به نفع مردم است و در این رابطه توانمند کردن تعاونی ها به نحوی که بتوانند در این حوزه نقش آفرینی کنند ،اهمیت دارد. تعاونی ها روستایی می توانند در تقویت بنیه کشاورزان و ارتقا وضعیت و کیفیت تولید با تامین بذر و نهاده های مناسب نقش موثری داشته باشند.

به گفته او، اصلاح الگوی مصرف ، ترویج کشت های کم آب بر و توسعه کشت فراسرزمینی با توجه به شرایط بی آبی و خشکسالی های شدید و مستمر ضرورت استان است و باید با ترویج آنها و تامین نیازهای کشاورزان با هزینه های کمتر از آنان حمایت کرد و نقش تعاونی های متشکل از تولید کنندگان روستایی در این حوزه می تواند قابل توجه باشد .

رشیدیان با اشاره به تسهیلات 12 هزار میلیارد تومانی توسعه اشتغال روستایی گفت : سهم خراسان رضوی از این تسهیلات 610 میلیارد تومان است و در صورت جذب این رقم امکان دریافت ارقام دیگری از این تسهیلات برای ارتقا اشتغال روستاها وجود دارد.

 وی عنوان کرد : تعاونی ها ظرفیت خوبی دارند تا این تسهیلات را به حوزه هایی چون صنایع تکمیلی و تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در حاشیه روستاها آورد و به سمت تکمیل چرخه تولید سوق دهند تا ارزش افزوده بیشتری عاید روستائیان شده و اشتغال و رونق خوبی هم برای این مناطق در بر داشته باشد. .

استاندار خراسان رضوی ، با بیان اینکه در خراسان رضوی طی چند ماه 20 هزار طرح برای استفاده از تسهیلات توسعه روستایی در استان ارائه شد، گفت : اما 15 هزار مورد از آنها به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی رد شد حال آنکه ظرفیت تعاونی ها می تواند به این حوزه ورود یافته و در کنار تولید کنندگان و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه اقتصاد ما کوچک و خردو عموما متشکل از واحدها و کارگاههای کوچک است ، افزود : با تقویت ظرفیت تعاونی ها و تجمیع این واحدهای خرد بویژه در حوزه روستایی می توان ظرفیت بخش تولیدی و کشاورزی را تقویت نمود.

پدیدآورنده :ساناز اله بداشتی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید