Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد:

افزایش باسوادی روستاییان با کمک نرم‌افزارهای آموزشی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم؛ اتباع خارجی، روستاییان، عشایر، زنان و زندانیان را از مهم‌ترین گروه‌های تحت پوشش طرح‌های نهضت سوادآموزی برشمرد.

افزایش باسوادی روستاییان با کمک نرم‌افزارهای آموزشی
 به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آمار و ارقام فعالیت‌های متعدد این سازمان در سال گذشته گفت: سال گذشته ۷۰۱هزار و ۶۸۹نفر برای فعالیت‌های سوادآموزی ثبت‌نام کردند که۳۸۱هزار نفر در دوره‌های آموزشی مصوب منجر به مدرک و ٣٢٠ هزار نفر در فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت کردند که از این تعداد ۸۷درصد جامعه هدف را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و ۴۵درصد جامعه هدف، روستایی هستند.

باقر زاده با اشاره به سوادآموزی اتباع خارجی خاطرنشان نشان کرد: ۲۲۷هزار و ۲۴۰نفر اتباع افغانستان  تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی هستند که هزینه ثبت‌نام ۱۸هزار و ۴۴۰نفر را ایران پرداخت کرده است و هزینه سوادآموزی ۲۴۰۰نفر را کمیساریای عالی یونسکو؛١٩٠٠نفر را موسسه امداد جهانی؛ ۴۵٠٠ نفر را موسسه حمایتی نروژ و ٣٢٠٠ نفر را مؤسسات امدادی داخلی تقبل کرده‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، آموزش و سوادآموزی عشایر را مهم و ضروری دانست و گفت: در این مورد پروژه مشارکتی با معاونت زنان ریاست‌جمهوری در حال اجرا است که در ۷استان روستائیان به تعداد  ٣٢٠٠ سوادآموز و ۴٠٠ مربی و در ۵استان عشایر با ٣١٠٠ سوادآموز و۴۶٠ مربی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: آموزش مددجویان زندانی با همکاری سازمان زندان‌ها انجام می‌شود و با تقبل هزینه آموزش توسط وزارت آموزش‌وپرورش و تجهیز امکانات با سازمان زندان‌ها ٣۵٠٠ زندانی تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند و برای سربازان در طول خدمت سربازی هم برنامه‌های آموزشی در ۴پادگان داشته‌ایم.

 باقرزاده با معرفی طرح مطالعه اعضای خانواده و طرح کلید بهشت خاطرنشان کرد: در سازمان سوادآموزی تلاش کرده‌ایم تا با انجام طرح‌های مختلف همراه با سوادآموزی، آموزش مهارت‌های لازم را به مخاطبان داشته باشیم و در طرح مطالعه اعضای خانواده ۴٠عنوان کتاب کاربردی در اختیار ١۵٠هزار نفر جامعه هدف قرارگرفته است و در طرح کلید بهشت آموزش احکام نمازهای واجب را با مشارکت ستاد اقامه نماز کشور برای۵۵٠٠٠ سوادآموز اجرا کرده‌ایم.

وی به فعالیت‌های تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: سال گذشته  ٧٧ عنوان پژوهش در سطح استان و ۴پژوهش در سطح ملی انجام‌شده است که کلیدواژه‌های لازم را برای سیاست‌گذاری در اختیار قرار داده است و می‌توان به طرح‌های پژوهشی آموزش از طریق تبلت در استان زنجان، آموزش از طریق موبایل در استان خوزستان و ایمن‌سازی شبکه جامع مدیریت اشاره کرد.

رییس سازمان سوادآموزی تصریح کرد: برای نظام آموزشی بزرگ‌سالان چارچوبی تدوین‌شده است و به دنبال کاهش آمار بی‌سوادی هستیم و البته در گروه سنی ٢٠- ۴٩ سال تعداد بی‌سوادی به ٢۵٠هزار نفر کاهش پیداکرده است وبرای اجرایی کردن طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی، رایگان کردن آموزش به‌تنهایی کافی نیست و پیشنهاد می‌شود آموزش دوره ابتدایی اجباری شود.

باقر زاده گفت:١میلیون و ۵٠٠ هزار نفر را از طریق مجازی آموزش داده‌ایم و با این رویکرد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید