Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

ورود شهرداری به راهپیمایی اربعین اشتباه است

ایانا-جامعه و فرهنگ: نماینده شورای شهر در ستاد برگزاری مراسم اربعین با بیان اینکه شهرداری دوباره مراسم راهپیمایی اربعین را بدون برنامه برگزار می‌کند، گفت: دخالت ما در این امور در حقیقت یک اشتباه استراتژیک است، به دلیل نبود برنامه بودجه مراسم راهپیمایی اربعین به دل‌خواه شخصی هزینه شده است.

ورود شهرداری به راهپیمایی اربعین اشتباه است

به گزارش گروه اجتماعی ایانا به نقل از ایلنا، دو ماه تا مراسم پیاده‌روی اربعین باقی مانده و این‌بار هم شهرداری تهران همانند سال‌های گذشته؛ هزینه برگزاری این مراسم را پرداخت خواهد کرد و هر منطقه از تهران مسئولیت خدمات‌دهی بخشی از این مراسم را برعهده خواهد گرفت. سال گذشته شهرداری تهران نزدیک به 10 میلیارد تومان برای این مراسم هزینه کرد. رقمی که اعضای شورای پنجم ادعا می‌کنند در دوره گذشته تا 80 میلیارد تومان هم رسیده بود.

محمد سالاری (نماینده شورای شهر در ستاد برگزاری مراسم اربعین) با اشاره به اینکه در سال جاری هم شهرداری همچون سال‌های گذشته در برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین مشارکت خواهد کرد، گفت: سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران به موجب مصوبه‌ای، بنده و آقای مسجدجامعی را به عنوان نمایندگان شورای شهر در ستاد برگزاری مراسم اربعین انتخاب کردند و ما موظف شدیم به‌عنوان  نماینده شورا روی نحوه عملکرد شهرداری در جریان برگزاری این مراسم نظارت کنیم.

سالاری با بیان اینکه در همین راستا یک کارگروه نظارتی تشکیل شد، افزود: در این کارگروه از چهل نفر از علاقه‌مندان دارای انگیزه دعوت شد تا با ما همکاری کنند. سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که پیش از این در این مراسم شرکت کرده‌اند و در این حوزه تجربه دارند و در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی صاحب‌نظر هستند.

وی ادامه داد: این ناظران در مرزهای چهارگانه، شهرهای نجف، کوت و کربلا، و موکب‌های میان نجف و کربلا مستقر شدند. براساس یکسری شاخص‌ها، فرم‌های ارزیابی را تدوین و در اختیار این افراد قرار دادیم و آنها موظف شدند از این فرم‌های ارزیابی برای نظارت عملکرد و نحوه برگزاری مراسم استفاده کنند. در فرم‌های ارزیابی، سعی کردیم از تجربیات گذشته درس بگیریم و فرم‌ها باتوجه به اقداماتی که تاکنون در این خصوص انجام شده است، طراحی و در اختیار ناظران قرار گرفت.

وی با انتقاد از روند برگزاری مراسم در گذشته افزود: از آنجا که موضوع "برگزاری مراسم اربعین" بوده است، هیچ نظارتی را شاهد نبودیم. البته این روند در مراسم سال گذشته تکرار نشد و کیفیت برگزاری مراسم نیز نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالاتر بود. با این حال نتیجه بررسی‌ها و گزارش آسیب‌شناسی نشان داد که در زمینه برگزاری مراسم اربعین، هیچگونه برنامه مدونی توسط شهرداری تهران وجود ندارد.

سالاری با بیان اینکه برنامه‌ مشخصی برای نحوه هزینه‌کرد‌ه بودجه شهرداری در جریان برگزاری  مراسم اربعین  وجود ندارد، گفت: باید برنامه‌ای تدوین شده و این برنامه ماموریت‌های مختلف شهرداری در جریان این مراسم را تشریح کند. باید مشخص شود بودجه 10 میلیارد تومانی که شهرداری برای این مراسم اختصاص داده است، کجا باید هزینه شود.

 

وی ادامه داد: به دلیل آنکه این برنامه مدون وجود ندارد، بودجه به صورت تنخواه در اختیار مناطق مختلف شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و افراد قرار گرفته است و آنها براساس یک عملیات جهادی و نیازی که خودشان تشخیص می‌دادند بودجه را هزینه می‌کردند. یعنی هیچ شرح وظایف و برنامه‌ای برای هزینه‌کرد این بودجه وجود نداشته است و نمی‌دانستند که باید در حوزه‌های مختلف ازجمله حمل و نقل، اسکان عوامل شهرداری و کارگران و... چقدر  هزینه کنند.

سالاری با تاکید بر اینکه شهرداری باید به‌جای هزینه، نقش سیاست‌گذار و راهبر را داشته باشد، گفت: شهرداری باید برای تکمیل این ظرفیت‌ها نقش هدایتگری بازی کرده و بسترهای لازم را فراهم کند نه آنکه خودش همه چیز را برعهده بگیرد. تجربیات نشان داده است هرقدر که این مراسمی این چنین، به سمت دولتی شدن پیش بروند، در اصل فلسفه اصلی برگزاری مراسم عاشورا و... لطمه می‌خورد. مراسم اربعین به این علت عظمت جهانی پیدا کرده است که آحاد مردم در برگزاری آن با یکدیگر مشارکت دارند چراکه مردم به صورت خودجوش و براساس باور و اعتقاداتشان در آن شرکت می‌کنند و زمانی این مراسم بیش از پیش ارزش پیدا می‌کند که مبتنی بر مشارکت مردم باشد. از نظر من؛ ورود شهرداری به تامین هزینه‌ها با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی که در این خصوص وجود دارد یک اشتباه استراتژیک است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید