Iranian Agriculture News Agency

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

منتظر باشید خیابان‌ها پر از خانواده‌های دوچرخه‌سوار شود

تغییر شرایط زندگی شهری و ورود جدی اپلیکیشن‌ها به برنامه‌های روزمره حتی برای برنامه‌ریزی‌های کلان و مدیران شهری هم راه‌‌ها را ساده‌تر کرده، آنقدر که برخی مدیران شهرداری تهران برای فرار از مرگ تدریجی محیط‌زیست پایتخت و یا آلودگی‌های مدام و متداول هوای تهران به راه‌های به‌روز روی آورده‌اند و در یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های خود تصمیم دارند دوچرخه‌سواری را به یک روش حمل و نقل خانوادگی تبدیل کنند.

منتظر باشید خیابان‌ها پر از خانواده‌های دوچرخه‌سوار شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا، حالا متولی پیگری این داستان محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، او معتقد است که راه زیادی تا نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری داریم اما اگر بتوانیم قدم‌های محکمی برای این کار برداریم، آینده‌ای سبز و روشن را به فرزندانمان هدیه کرده‌ایم.

پور سید آقایی با تاکید بر حضور همه‌ی شهروندان تهرانی در طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند و پروژه‌ی اشتراک‌گذاری دوچرخه در مورد فراگیری این طرح در پایتخت گفت: در مرحله‌‌ی ابتدایی اجرای دوچرخه‌سواری همگانی، مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ میزبان دوچرخه‌سواران می‌شوند تا اگر شهروندی به ‌ناچار با وسیله‌ی نقلی شخصی و یا حتی وسیله‌ی نقلی عمومی به مناطق مرکزی شهر رسید به سادگی و با استفاده از دوچرخه‌های آزاد در منطقه در این حوزه فعالیت کند و بدون نگرانی از جای پارک، به دنبال فعالیت خود برود.
به گفته او، ابتدایی‌ترین روش این است که در ایستگاه‌های مترو این دوچرخه‌ها در دسترس باشند تا دوچرخه‌سواران هم برای رسیدن به مترو و هم خروج از آن دسترسی ساده‌ای به دوچرخه داشته باشند.
در همه‌ی مراحل اجرایی این طرح هیچ تفاوتی میان شهروندان گذاشته نشده است و برنامه‌ریزی‌ها هم برای در دسترس بودن این امکانات برای همه‌ی علاقمندان است، برای همین پورسیدآقایی هم در تشریح نحوه‌ی فعالیت پروژه‌ی دوچرخه‌های شهری می‌گوید: تاکید ما برای استفاده‌ی همه‌ی شهروندان است به این دلیل که هیچ تفاوتی برای استفاده‌ی زنان و مردان از امکانات رفاهی وجود ندارد طبیعتا همان‌طور که پوشش آقایان در استفاده از امکانات به خود شهروندان مربوط است‌، پوشش زنان هم از این قاعده مستثنی نیست. مسوولیت حجاب و رعایت شیونات اسلامی با خود افراد است و شهرداری و نه هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند در این موضوع مسوولیتی قبول کند.
او باز هم تاکید کرد که تا امروز هیچ محدودیتی برای استفاده از زنان وجود نداشته و در این مورد بیشتر توضیح داد: در حال حاضر چنین محدودیتی وجود ندارد، متاسفانه اگر به هر دلیلی چنین نگرانی پیش بیاید، حتما به نقطه ضعف این طرح تبدیل می‌شود و طرح شکست می‌خورد. واقعیت این است که در دنیای امروز و برنامه‌های پیشرفته‌ی زندگی دیجیتال، دیگر بحثی به نام تفکیک جنسیتی وجو د ندارد و ما نمی‌توانیم یک برنامه‌ی دوچرخه اشتراکی درست کنیم و از اپلیکیشن بخواهیم جنسیت را تشخیص بدهد و بعد بگوید شما چون زن هستید نمی‌توانید از این برنامه استفاده کنید! اتفاقا در دنیای امروز کار ساده شده و هر شهروندی می‌تواند اپلیکیشن را نصب و بعد از ثبت درخواست خود از طریقGPS تلفن همراه نزدیکترین دوچرخه را انتخاب و با استفاده از کد فعال‌سازی قفل آن را آزاد کند.
اتفاقا از نگاه این مدیر شهری ایده خیلی فراتر از این است که زن و یا مردی سوار بر این دوچرخه‌‌ها باشند و در شهر تردد کنند، به گفته پورسیدآقایی هدف نهایی این فرهنگ دوچرخه‌سواری خانوادگی است: برنامه این است که آنقدر این راه ساده باشد که والدین به همراه فرزندانشان دوچرخه‌سواری کنند و با رفتار خود به فرزندشان بیاموزند که برای حفظ محیط‌زیست و یا کاهش آلودگی هوا تلاش کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است: مادر و یا پدری که دوچرخه‌سواری می‌کند و با آگاهی از قوانین و أصول رانندگی در شهر تردد می‌کند از دوچرخه‌سواری فرزندش هم ترسی ندارد و به‌سادگی راه را برای استفاده‌ی او از دوچرخه هموار می‌کند 
به گفته او، تلاش مجموعه‌ی طراحان و اجراکننده‌های این پروژه‌ی شهری دقیقا همین است که نگرانی‌ها نسبت به استفاده از دوچرخه حذف و به‌سادگی استفاده از دوچرخه به اولین انتخاب حمل و نقلی افراد تبدیل شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با همه‌ی این توضیحات از همه‌ی شهروندان تهرانی دعوت کرد که از روز سه‌شنبه6 تا پنج‌شنبه 8 شهریورماه میهمان اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه‌ی شهری تهران در نمایشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشند تا از نزدیک براساس بودجه‌های مختلف یکی از أنواع دوچرخه‌های قابل استفاده در شهر تهران را با تسهیلات و امکانات خاص بخرند و از خدمات و برنامه‌های ویژه برای اشرتاک‌گذاری دوچرخه‌ها در پایتخت با خبر شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید