Iranian Agriculture News Agency

کارآفرین تولید گیاهان دارویی در گفت و گو با ایانا:

در بیکارترین استان کشور اشتغال‌زایی کردیم

از ۲۵ سال پیش تاکنون هزار بیم و امید در اداره شرکت زرد بند وجود داشته است. وحید گرجی مدیر عامل این شرکت دارویی یکی از هزاران کارفرمایی است که بارها شرکتش را از خطر نابودی نجات داده است. او دانش آموخته فیزیک و فلسفه است اما گیاهان آشنایی او با گیاهان دارویی صرفا به دلیل علاقه اش شکل گرفته است. وحید گرجی به همراه همسرش نه تنها توانسته زرد بند را حفظ کند بلکه یکی از مهمترین شرکت‌های آرایشی بهداشتی داخلی را هم تاسیس کرده‌اند. زرد بند حالا یکی از بزرگترین شرکت های تولید گیاهان دارویی در کشور است موسسان این شرکت توانسته‌اند در بیکار ترین استان کشور کارخانه راه اندازی کنند و حالا از همین طریق هزاران نفر مشغول به کار شده‌اند.

در بیکارترین استان کشور اشتغال‌زایی کردیم

به گزارش گروه اجتماعی ایانا ایران به دلیل اقلیم خاص مکان خوبی برای کشت گیاهان دارویی است. بازار پر رونق خارجی این محصول شاهد خوبی بر این ادعا است. وحید گرجی مدیر عامل شرکت زرد بند ۲۵ سال است که کار تولید و فرآوری گیاهان دارویی را انجام می‌دهد.

او در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا درباره آغاز به کار این شرکت می‌گوید: ما کارمان را سال ۷۲ یعنی ۲۵ سال پیش آغاز کردیم. دلیل فعالیت در این زمینه  آشنایی من با دکتر رضا امید بیگی بود. او سال‌ها در مجارستان روی تولید و فرآوری گیاهان داوریی فعالیت کرده بود و من هم به دنبال شروع یک فعالیت تولیدی بودم.

او داستان یک توفیق اجباری را می‌گوید: آقای امید بیگی بورسیه جهاد دانشگاهی بودند و به دلیل عدم همکاری با ایشان حجم زیادی از بذرهای اصلاح شده در شرف نابودی قرار گرفته بود. آن زمان من موضوع را با پدرم در میان گذاشتم و ایشان یک باغچه در روستای زردبند را برای کشت در اختیارمان قرار دادند. یک سال بعد از اولین کشت کار ما تکثیر بذرها و شناسایی اقلیم مناسب برای کاشت بود. با بررسی‌هایی که انجام دادیم توانستیم به میزان تکثیر با قابلیت کشت صنعتی دست پیدا کنیم.

 

zardeband-1

 

آنطور که گرجی می‌گوید پس از بررسی‌های کارشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بهترین اقلیم برای کشت شناسایی شد. او می‌گوید:  پس از این که کارهای ابتدایی برای بررسی و انتخاب مکان انجام شد ما تصمیم گرفتیم کارخانه را در روستای نره گاه از توابع یاسوج راه اندازی کنیم. قرار شد برای راه اندازی کارخانه ۴۰۰ میلیون تسهیلات به ما داده شود که متاسفانه در ابتدا فقط ۱۰۰ میلیون آن را پرداخت کردند. قرار بود بقیه پول را در چند قسط پرداخت کنند اما این اتفاق نیافتاد و ما مجبور شدیم سرمایه را از بازار آزاد با بهره بسیار زیاد تامین کنیم.

این شاید غم انگیز ترین اتفاق در داستان زردبند باشد. وقتی مدیر عامل می‌گوید به دلیل بد قولی بانک و سازمان‌های دولتی مجبور شده برای نگه داشتن شرکتش پول نزول کند و همین نزول بگیران یاغی که ارث خاندان پدری‌اش بوده را به تاراج برده‌اند: همه سرمایه را برای دادن بدهی‌های نزول پرداخت کردیم. ادامه کار از همیشه برای ما دشوار‌تر بود. به دلیل شرایط بد اقتصادی ممکن بود کار را تعطیل کنیم اما پس از بازدید دکتر فرهادی که در آن زمان وزیر بهداشت بود اوضاع ما کمی سر و سامان گرفت.

وحید گرجی توضیح می‌دهد:  آقای فرهادی به رئیس سازمان بیمه استان توصیه کردند تا اگر امکان دارد از شرکت زردبند حمایت شود. پس از چند جلسه با سازمان بیمه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه این سازمان نیمی از سهم مارا خریداری کرد. با تزریق این سرمایه ما بسیاری از بدهی‌های خود را کاهش دادیم. پس از گذشت ۸ سال توانستیم سرمایه شرکت را دوباره خریداری کنیم.

خانواده گرجی در طول این سال‌ها علاوه بر شرکت زردبند موفقیت‌های دیگری هم داشته است. وحید گرجی می‌گوید همسرش در ابتدای راه در شرکت زردبند در بخش آرایشی و بهداشتی فعالیت می کرده اما حالا توانسته یکی از محبوب‌ترین برندهای آرایشی و بهداشتی کشور را راه اندازی و مدیریت کند.

گرجی در ابتدای راه و در سال ۷۲ بیش از ۵۰  میلیون از سرمایه شخصی برای راه اندازی کارخانه تولید و فرآوری گیاهان دارویی هزینه کرده است. او می‌گوید با در نظر گرفتن املاکی که در راه تسویه بدهی‌ها از دست داده حدود ۱۵ سال طول کشیده تا بتواند سرمایه اصلی را صفر کند و به سود دهی برسد.

او درباره نیروی انسانی مشغول در این دو شرکت هم می‌گوید: ما سال ۷۲ کار را با ۵ نفر اغاز کریدم. به دلیل شرایط خاصی که آن زمان وجود داشت خیلی از سرمایه گذارها از گود خارج شدند و ادامه ندادند. حالا پس از گذشت ۲۵ سال بیش از ۱۰۰ نفر را به طور مستقیم در شرکت زردبند، بیش از هزار و ۱۰۰ نفر را به صورت مستقیم در شرکت سینره و بیش از هزار نفر را هم به صورت غیر مستقیم در این دو شرکت مشغول به فعالیت هستند.

گرجی می گوید تلاطم بازار ارز تاکنون تاثیر منفی روی این شرکت نداشته است: ما وارداتی نداریم که بخواهیم برای آن ارز بپردازیم و در این شرایط ضرر کنیم. بیشتر بازار ما برای مصرف داخلی است. البته صادرات هم داریم که میزان آن خیلی زیاد نیست. شرایط حضور در بازارهای جهانی این محصول به دو دلیل دشوار است. یکی سخت گیری های کشورها برای پذیرش محصولات دارویی و دیگری وجود رقبایی مانند چین، مصر، ترکیه و ... .

گرجی توضیح می‌دهد: یکی از عمده‌ترین مشکلات آنها در داخل کشور بخشنامه‌ای است که به زودی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت فروش گیاهان دارویی در عطاری‌ها ابلاغ می‌شود. او می‌گوید: چهل سال است که مردم گیاهان دارویی را از عطاری‌ها تهیه می‌کنند. حالا چطور می‌توان به آنها گفت بروند و این دارو را از داروخانه بخرند. در سال جاری قسمتی از سطح زیر کشت ما کاهش پیدا کرده است. اما اگراین بخشنامه اجرایی شود این کاهش بسیار چشم گیرتر خواهد بود.

گفت و گو: سارا عودی زارع

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید