Iranian Agriculture News Agency

/ایانا از تور دوچرخه‌سواری هوشمند در تهران گزارش می‌دهد/

هر جا دوست داشتید دوچرخه‌تان را رها کنید!

برای دوچرخه‌سواری زنان هیچ محدودیتی نیست

صبح امروز معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با برگزاری تور دوچرخه‌سواری هوشمند از رونمایی و راه‌اندازی برنامه‌ای برای به اشتراک‌گذاری دوچرخه در شهر تهران خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایانا از امکان استفاده‌ی زنان از دوچرخه‌ها در سطح شهر خبر داد.

هر جا دوست داشتید دوچرخه‌تان را رها کنید!

به گزارش ایانا، صبح امروز محسن پور سیدآقایی در جمع خبرنگارانی که به این برنامه دعوت شده بودند تا در توری نمادین با دوچرخه‌های نمونه‌ای که قرار است در طرح اشتراک‌گذاری دوچرخه در تهران استفاده شود، در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی ایانا که از او در مورد احتمال اعمال محدودیت برای زنان دوچرخه‌سوار پرسید، پاسخ داد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و زنان هم همچون مردان می‌توانند با حفظ شیونات اسلامی از دوچرخه‌ها استفاده کنند.

به گفته او، در مراحل اجرایی این طرح تاکنون هیچ محدودیت و یا مخالفتی برای استفاده‌ی زنان از دوچرخه‌ها مطرح نشده است و تاکنون همه‌ی مجوزهای لازم برای این موضوع دریافت شده است، با این حال او در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: شهرداری هیچ منعی در این موضوع نمی‌بیند، اگر پس از این موضوعی مطرح شود ممکن است نهادهای دیگر در این مورد نظر دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اما ایمان دارد که اگر احساس نشود دوچرخه‌سواری موجب شکستن برخی از حدود شود ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد شود که خوشبختانه تاکنون همچین موضوعی مطرح نشده و همه در این طرح همراه بوده‌است.

پورسیداقایی در ادامه با تاکید بر ویژگیهای این طرح گفت: در قالب این طرح، شهروندان با نصب اپلیکشن روی تلفن همراه خود می‌توانند تقاضای خود برای دریافت دوچرخه را ثبت و با استفاده از دستگاه GPS که داخل بدنه دوچرخه نصب شده است، نزدیک‌ترین دوچرخه را انتخاب کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همزمان با برگزاری نمایشگاه دوچرخه از 6 تا 8 شهریورماه، طرح دوچرخه اشتراکی با ورود 5 هزار دوچرخه به خیابان های تهران آغاز می شود، گفت: هم اکنون اقدامات مربوط به تست کیفیت دوچرخه از سوی دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است و پس از اتمام مراحل تست، دوچرخهها با همکاری سرمایهگذار خصوصی در اختیار شهروندان قرار میگیرند.

او با تاکید بر اینکه یکی از شروط شهرداری تهران برای اجرای این طرح، لحاظ بیمه سرنشین و رعایت تمامی مقررات ایمنی از سوی سرمایه گذار است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این شروط از سوی بخش خصوصی، شهرداری تهران پروانه عمومی برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را صادر کرده است و معتقدیم با استقبال خوب شهروندان، در آینده بسیاری از سرمایه گذاران در این طرح مشارکت خواهند کرد.

هر جا دوست داشتید دوچرخه را رها کنید!

حسین قاسمی، مجری طرح دوچرخه های اشتراکی نیز در حاشیه این برنامه با حضور در جمع خبرنگاران به هزینه استفاده از دوچرخه در طرح «دوچرخه اشتراکی» اشاره و عنوان کرد: با توجه به حساسیت این موضوع، بعد از حدود 5 ماه هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت نهایی استفاده از دوچرخه ها اتخاذ نشده است، با این وجود پیش بینی می شود که هزینه استفاده از دوچرخه برای هر 30 دقیقه، بین هزار تا هزار و 500 تومان باشد.

او با اشاره به نحوه دریافت دوچرخه در قالب این طرح گفت: شهروندان با مراجعه به وب سایت www.bdood.ir می توانند اپلیکیشن اندروید طرح را دانلود و پس از آن ثبت نام کنند. سپس همزمان با اعلام درخواست دوچرخه از طریق اپلیکیشن و رویت نزدیک ترین دوچرخه، با قرار دادن بارکد اپلیکیشن روی قفل های هوشمندی که روی وسیله تعبیه شده است، امکان استفاده از دوچرخه فراهم می شود. 

به گفته قاسمی همزمان با ثبت نام در طرح، مبلغی به عنوان حق عضویت از شهروند دریافت می شود تا فرد امکان استفاده از تمام دوچرخه های عمومی در کشور را داشته باشد. سپس شهروندان با پرداخت مبلغی به صورت قرض الحسنه که شامل بیمه سرنشین هم می شود، امکان استفاده از دوچرخه و پرداخت هزینه را خواهند داشت.

مجری طرح دوچرخه اشتراکی در ادامه با بیان اینکه در ابتدا طرح دوچرخه اشتراکی در محدوده خیابان های شهید مطهری، شهید بهشتی، بلوار کشاورز و خیابان انقلاب اجرا می شود، تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم طرح این است که بر خلاف سایر طرح های مشابه، شهروندان مجبور به تحویل دوچرخه به ایستگاه نیستند، به این معنی که فرد در هر بخش از محدوده این خیابان ها می تواند با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه را قفل و پس از آن رها کند. در نهایت، بر اساس زمان استفاده از دوچرخه، مبلغ از وجهی که شهروند به شکل قرض الحسنه شارژ کرده است، کسر می شود.

 این تور دوچرخه سواری از ساعت ۷ صبح امروز از مقابل ساختمان معاونت و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خیابان ایرانشهر آغاز و با بازدید از خانه و موزه مقدم در خیابان امام خمینی(ره) پایان یافت.

پدیدآورنده:ساناز اله بداشتی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید