Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن حامی در گفت‌وگو با ایانا:

ماندن در ایران برای مهاجران صرفه اقتصادی ندارد

نیمه مرداد ماه بود که سازمان جهانی مهاجرت IOM در گزارشی از روند رو به افزایش بازگشت مهاجران افغان از ایران به کشورشان خبر داده است. براساس این گزارش از آغاز سال جاری میلادی تا اول ماه اوت تعداد افغان‌هایی که خاک ایران را ترک کرده‌اند، بیش از ۴۴۲ هزار نفر گزارش شده است. این تعداد تقریبا برابر با مجموع تعداد افغان‌هایی است که در سال گذشته میلادی از ایران خارج شده‌اند. فاطمه اشرفی مدیر انجمن حمایت از پناهندگان معتقد است همانطور که از ابتدامهاجرت افغان‌ها به ایران جنبه اقتصادی داشته حالا هم با کاهش ارزش پول ملی ایران بازگشت آنها به سوی کشورشان یا کشورهای دیگر دلیل اقتصادی دارد.

ماندن در ایران برای مهاجران صرفه اقتصادی ندارد

به گزارش گروه اجتماعی ایانا در حالی بحران اقتصادی و پایین آمدن ارزش ریال در ایران زندگی بسیاری از ایرانیان را دچار مشکل کرده که مهاجران هم از این قاعده مستثنا نبودهاند. به زبان ساده‌تر‌‌ ماندن در ایران برای کارگرانی که به بهانه تامین معاش مهاجرت کرده‌اند دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

فاطمه اشرفی رئیس انجمن حامی درباره افزایش بازگشت افغان‌ها به کشورشان می‌گوید: مهارجرت افغان ها به ایران از قدیم بیشتر از اینکه جنبه سیاسی داشته باشد جنبه اقتصادی داشته است. نمونه این ماجرا این بود که در سال ۱۳۵۴ و ۵۵ زمانی که ایران در مرحله توسعه اقتصادی قرار داشت با ورود انبوهی از مهاجران افغان رو به رو شد. در ان زمان تنها در یک فقره ۴۵۰ هزار مهاجر وارد ایران شد.

اشرفی در ادامه می‌گوید: با وقوع انقلاب در ایران و متوقف شدن بسیاری از پروژه های عمرانی و توسعه خیلی عظیمی از این مهاجران هم به کشورشان بازگشتند و یا به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. پس از مدتی و با شروع جنگ در افغانستان ما شاهد مهاجرت سیاسی از افغانستان به ایران بودیم.

به عقیده اشرفی اما با وخیم شدن اوضاع اقتصادی در ایران شاید هنوز مهاجرت به ایران وجود داشته باشد اما دیگر سکونت به اندازه گذشته چشمگیر نیست. او می گوید: از سال گذشته با محدودیت‌هایی که اروپا برای مهاجران اعمال کرد  بسیاری از مهاجرانی که به نیت رفتن به اروپا به ایران مهاجرت کرده بودند با بسته شدن مرزهای ترکیه مجبور به اقامت موقت در ایران شدند و حالا پس از طی شدن این مرحله موقت در حال بازگشت به کشورشان هستند. در واقع می‌توان گفت تصمیم آنها از ابتدا اقامت در ایران نبوده است.

اشرفی توضیح می‌دهد که شکل دیگری از مهاجرت هم در ایران وجود دارد و آن مهارجرت کارگران فصلی است. به عنوان مثال در فصل تابستان مهاجرت از افغانستان به ایران افزایش پیدا می کند و در فصول دیگر این مهاجرت کاهش پیدا می کند.

به عقیده اشرفی در شرایط فعلی و با افزایش نرخ ارز در کشور بازگشت مهاجران افغان به کشورشان امر طبیعی است چون آنها دیگر نمی‌توانند معاش خود و خانواده هاشان را تامین کنند. با این حال این مهاجرت بیشتر مربوط به کسانی است که به صورت غیر قانونی در ایران سکونت دارند و مهاجران قانونی کمتر پیش می آید که تصمیم به بازگشت به کشورشان را بگیرند.

آنطور که اشرفی می گوید با وجود تمامی مشکلاتی که در کشور وجود دارد کماکان تعداد مهاجرانی که وارد ایران می شوند بیشتر از کسانی است که از کشور خارج می شوند. بر اساس آماری که او ارائه می دهد روزانه بین ۲ تا دو هزار و پانصد نفر از مرزهای شرقی وارد کشور می شوند در حالی که آمار کسانی که خارج میشوند حدود هزار و پانصد نفر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید