Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر سلامت غذا وزارت کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

کود شیمایی اگر درست مصرف شود سرطان‌زا نیست

«کودها و سموم کشاورزی عامل ابتلا به سرطان هستند؟» این یکی از سوالاتی است که مدتها است ذهن بساری از متخصصان تغذیه و مسئولان سلامکت غذایی کشور را درگیر کرده است. سعید سعادت مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت کشاورزی در گفت و گو با ایانا به این سوال پاسخ داده است. او می‌گوید استفاده نادرست از کودهای شیمایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

کود شیمایی اگر درست مصرف شود سرطان‌زا نیست

سعید سعادت به خبرنگار اجتماعی ایانا درباره تاثیر کودهای شیمایی در ابتلا به سرطان میگوید: چندی پیش وزارت بهداشت ادعا کرده بود که به دلیل وجود نیترات زیاد در آب در شمال کشور سرطان گوارش در این منطقه افزایش پیدا کرده است. اینکه میزان نیترات در آب بالاست ومیزان نیترات بالای آب موجب ابتلا به سرطان می شود اصل پذیرفته شده ای است اما اینکه این نیترات بالا از کود وارد آب شده باشد اثبات نشده است.

مدیرکل دفتر  سلامت غذا وزارت کشاورزی می‌گوید: یک واقعیت را باید قبول کنیم که اگر فرایند ثبت کود را به درستی انجام دهیم می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که کود در دسترس حاوی عناصر سنگین و آلاینده نیست. دومین نکته‌ای که باید رعایت شود میزان مصرف کود متناسب با نیاز گیاه باشد.

به عقیده او کود شیمایی تا زمانی که درست مصرف شود عامل ابتلا به سرطان نخواهد بود: «ما اعتقاد داریم اگر این دو مورد رعایت شود ما هیچ بیماری بر اثر مصرف کود شیمایی نخواهیم داشت. اما منکر این نیستیم که در برخی موارد بد مصرفی صورت می‌گیرد اما این در همه نقاط کشور نیست. اما اگر کشاورزی بیش از حد کود شیمایی استفاده کند انتظار آن را باید داشت که هم محصول آلوده تولید کند و هم منابع اب زیر زمینی را آلوده به کودهای شیمیایی کند.»

مدیرکل دفتر  سلامت غذا وزارت کشاورزی درباره احتمال آلوده شدن آب‌های زیر زمینی توضیح می‌دهد: نیترات معمولا وارد آب‌های زیر زمینی می‌شود اما در ایران در بیشتر مناطق سطح آب زیر زمینی بسیار پایین است و امکان انتقال این مواد به اب وجود ندارد. مگر اینکه آب زیر زمینی به سطح دو متر برسد که امکان انتقال وجود داشته باشد.

سعادت می‌گوید: باید یک کار مشترک و همه جانبه بین وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی انجام شود. اینکه ما معضل به این بزرگی را از یک دریچه نگاه کنیم راه حل آن مشکل نیست. قطعا چنین معضل یک دلیل ندارد و باید همه جانبه بررسی شود.

به گفته سعادت نکته ای که باید به آن دقت شود این است که میزان مصرف کود در کشور بسیار پایین تر از متوسط جهانی است.به گفتهاو میانگین مصرف کود شیمایی در دنیا صد و یک کیلو گرم در هکتار است اما در کشور ما ۸۹ کیلو گرم در هکتار است. پس ما بالاتر از دنیا مصرف نمی‌کنیم با این حال نمیتوانیم منکر بد مصرفی در کشور باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید