Iranian Agriculture News Agency

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

خواب‌آلودگی بیشترین دلیل تصادفات درون‌شهری

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا گفت: 3 درصد تصادفات درونشهری 4ماهه نخست امسال به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است.

خواب‌آلودگی بیشترین دلیل تصادفات درون‌شهری

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس راهور، سرهنگ داوود قاسمیان با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه خستگی یکی از مهمترین و اصلی ترین عامل خطای انسانی است که باعث حوادث مرگباری می شود افزود: خستگی به دلیل ناشناخته بودن و مشکل بودن تشخیص آن به عنوان عامل دخیل در تصادفات کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالیکه آثار خستگی می تواند به صورت کاهش هوشیاری، خواب آلودگی راننده و خواب رفتن در پشت فرمان خودرو ظاهر شود.

او ادامه داد: خواب آلودگی و انحراف از مسیر، عبور بی توجه از کنار علائم راه، سنگین شدن پلک ها، احساس بی قراری و زودرنجی و تند مزاجی، شتاب و ترمزگیری غیرمعمول، چرت زدن کوتاه وعدم تعادل در حفظ خودرو بین خطوط جاده مهمترین نشانه های خستگی در حین رانندگی است.

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا ادامه داد: در 4 ماهه اول سال 97 خستگی و خواب آلودگی 117 فقره تصادف معادل 3 درصد کل تصادفات درونشهری را شامل شده است.

به گفته این مقام انتظامی خستگی و خواب آلودگی می تواند به هوشیاری و در نتیجه به عملکرد شناختی رانندگان تاثیر منفی بگذارد. تصادفات رانندگی به علت خواب آلودگی در افرادی که بیش از 60 ساعت در هفته کار می کنند و ساعت های کاری نامنظم داشته و یا شب کارند شیوع بیشتری دارد.

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا افزود: رانندگی همراه با خواب آلودگی بیش از 4 برابر خطر تصادفات را افزایش می دهد چرا که خستگی باعث کاهش عملکرد در کارهایی که نیازمند هوشیاریست می شود و می تواند خطای انسانی را در بروز حوادث افزایش دهد.

قاسمیان با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی به جز خواب کافی برای خستگی و خواب آلودگی ندارد گفت: توصیه می کنیم رانندگان پیش از شروع سفر مکان های توقف را برنامه ریزی کرده و حداقل هر 2 ساعت یکبار خودرو را متوقف و از وسیله نقلیه برای 10 تا 15 دقیقه پیاده شوند.

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه قوز کردن خستگی را افزایش می دهد افزود: نوشیدن مقدار کافی آب به هوشیاری راننده کمک می کند و حتما ضروریست رانندگان از مصرف مسکن ها، داروهای سرماخوردگی و داروهایی که باعث خواب آلودگی راننده می شود در زمان رانندگی خودداری کنند.

به گفته او، در عین حال توصیه می کنیم رانندگان برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از خستگی و خواب آلودگی از نیمه شب تا ساعت 6 بامداد از رانندگی خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید