Iranian Agriculture News Agency

رییس دانشگاه امیرکبیر:

محدودیت‌ها ارزی سفرهای علمی دانشگاه‌ها را محدود کرد

رییس دانشگاه امیرکبیر از کاهش تعداد سفرهای خارجی این دانشگاه به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و ارزی خبر داد و گفت: ما به هیچ عنوان موافق قطع یا کاهش این نوع سفرها در مراکز دانشگاهی نیستیم و معتقدیم باید این بخش از برنامه دانشگاه‌ها تقویت شود

محدودیت‌ها ارزی سفرهای علمی دانشگاه‌ها را محدود کرد
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم وزیر در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و سایر واحدهای تابعه، ضمن ابلاغ تدابیر راهبردی برای کاهش آثار تحریم‌ها بر امور کیفی و فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، حمایت قاطع از برنامه‌های دولت جهت صرفه‌جویی و اجرای اقتصاد مقاومتی را خواستار شد.
حالا بعد از ابلاغ آن نامه، سیداحمد معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد قراردادهایی پژوهشی در دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از تولید داخل و کمک به رفع مشکلات فعلی کشور و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: خوشبختانه رشد خوبی در زمینه‌ تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه امیرکبیر اتفاق افتاده است و ما طی چند سال گذشته با رشد ۲.۵ برابری در زمینه انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنایع مواجه بودیم، ضمن این‌که تعداد مراکز نوآوری و رشد این دانشگاه از ۲۰ مرکز به ۱۲۰ مرکز افزایش یافته است که البته درخواست‌های زیادی نیز در این زمینه به دانشگاه ارسال شده است.
او در ادامه به نقش دانشگاهیان در رفع محدودیت‌ها و بحران فعلی ارز در کشور اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته خرید چندانی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی از خارج کشور برای دانشگاه امیرکبیر صورت نگرفته و ما همواره در این زمینه با مشکل بودجه‌ای و ارزی مواجه بوده‌ایم.
ریس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به کاهش سفرهای خارجی دانشگاه به دلیل محدودیت‌های ارزی تاکید کرد: سفرهای علمی به خارج از کشور بر دو نوع است که در نوع اول اعضای هیات علمی دانشگاه به منظور حضور در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی و  استفاده از فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام می‌شوند که البته تعداد این سفرها طی سال‌های اخیر افزایش نیافته است.کاهش تعداد سفرهای خارجی به هیچ عنوان در دانشگاه‌ها پدیده خوبی به نظر نمی‌رسد و باید تلاش‌های خود را برای افزایش این سفرها و جبران کاهش سفرهای قبلی افزایش دهیم. به همین منظور ما تلاش خواهیم کرد تا حد ممکن تعداد این سفرها کاهش چندانی نداشته باشد.
 معتمدی خاطرنشان کرد: میزان ارز مصرفی دانشگاه‌ها بسیار ناچیز و کمتر از دستگاه‌های دیگر موجود در کشور است. در واقع به طور طبیعی این صرفه‌جویی از قبل در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است، اما در عین حال براساس بخشنامه جدید وزیر علوم سعی خواهیم کرد در این زمینه صرفه‌جویی‌های خود را داشته باشیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید