Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

در مسیرهای عشایری کمترین تخریب محیط‌زیست را داریم

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر نه تنها مخرب محیط‌زیست نیستند بلکه بهترین محیط‌بانان هستند.

در مسیرهای عشایری کمترین تخریب محیط‌زیست را داریم

به گزارش ایانا  کرمعلی قندالی در شورای عشایری  استان لرستان که با حضور استاندار و مدیران دستگاه اجرایی استان برگزار شد اظهار کرد: در مناطقی که در اختیار عشایر است آسیب‌های کمتری در حوزه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست را شاهد هستیم.

او با انتقاد از صحبت‌های مدیرکل محیط‌زیست لرستان مبنی بر اینکه برای جاده‌سازی راه‌های تردد عشایر، محیط‌زیست نابود شده است، تصریح کرد: برای یک جاده ما را زیر سوال می‌برند، به اقرار سازمان محیط‌زیست کشور در جاهایی که عشایر حضور دارند، مراتع و اراضی کمتری تخریب شده‌ است.جامعه عشایر ینه تنها مخرب محیط‌زیست نیستند بلکه بهترین محیط‌بانان کشور هستند.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران و به گزارش روابط‌عمومی این سازمان، براساس آمار ۸۰ درصد آتش‌سوزی سال گذشته در مناطقی بود که قرق بودند و این نشان می‌دهد که علت آسیب به‌ محیط زیست کشور عشایر نیستند. البته در برخی مناطق تخریب صورت گرفته و این موضوع را رد نمی‌کنم، به نظرم در این خصوص باید با مردم تعامل بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: سطح سواد، دانش و مهارت و طرح ویژه بهداشتی و درمانی در شورای عالی عشایر کشور در سال ۹۳ و ۹۵ تصویب شدند و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، باید الان بپرسیم که دستگاه‌های در این مدت چه کاری کرده‌اند؟ اگر شهروندان نیاز به خدمات دارند، عشایر هم نیازمند خدمات هستند.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: آموزش و پرورش در بحث آموزش عشایر سنگ تمام گذاشته است و هر جا که می‌رویم یک چادر سفید کلاس وجود دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ۴۵ درصد دانش‌آموزان عشایر در مقطع اول و دوم راهنمایی ریزش دارند و در این خصوص مشکل داریم، تاکید کرد: باید شرایط تحصیل را برای همه دانش‌آموزان عشایری فراهم کنیم.

او با اشاره به آیین نامه ساماندهی عشایر، گفت: اضافه کرد: با اینکه بیش از یک دهه از تصویب این آیین نامه در  گذشته با این وجود بسیاری از مسئولین دستگاه‌های مرتبط از آن بی‌خبرند. در دو سه ماه آینده تعداد 4 دستگاه کامیون تانکردار آبرسان و 5 دستگاه خودرو کمک دار از طرف سازمان امور عشایر به ناوگان آبرسانی و خدمات رسانی به عشایر لرستان افزوده خواهد شد و استاندار لرستان هم قول دادند شش دستگاه کامیون تانکردار برای آبرسانی به عشایر استان اختصاص بدهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید