Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون قضایی در گفت‌و‌گو با ایانا پیشنهاد کرد:

تشدید مجازات؛ راه کنترل اسیدپاشی و حمایت از قربانی

دیه قربانیان از بیت‌المال پرداخت می‌شود

هم‌اکنون کمیسیون قضایی مجلس طرحی را بررسی می‌کند تا خلاهای قانونی برای مبارزه با جرم اسیدپاشی را برطرف کند. این طرح به سه محور «پیشگیری از وقوع» و «چگونگی به کیفر رساندن» و «حمایت از بزه‌دیدگان» می‌پردازد.

تشدید مجازات؛ راه کنترل اسیدپاشی و حمایت از قربانی

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس، به خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «اکثر مواد طرح تشدید اسیدپاشی در کمیسیون قضایی به تصویب رسیده و بخشی از کارهای اداری آن باقی مانده است؛ این طرح پس از تایید کمیسیون قضایی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.»

براساس اظهارنظر کارشناسانه‌ای درباره طرح تشدید مجازات اسیدپاشی _که در پورتال مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده _ یکی از انتقادات وارده به این طرح، محدود ماندن آن به ابزار کیفری است که برای تحقق هدف حمایت از قربانیان اسیدپاشی کافی نیست.

عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه طبق این طرح هیچ سازمانی وظایف جدیدی درباره حمایت از قربانیان عهده‌دار نخواهد شد، گفت: «این طرح به تشدید مجازات اسلامی می‌پردازد و امیدواریم با افزایش مجازات اسیدپاشی، به نوعی از بزه‌دیدگان حمایت کنیم. همچنین در بحث حمایتی مفصلا به احقاق حق قربانیان از طریق پرداخت دیه توجه کرده‌ایم.»

اگرچه در میان فقها اختلافاتی درباره پرداخت دیه به قربانیان اسیدپاشی وجود دارد اما این طرح با مسئول شناختن بیت‌المال در پرداخت دیه به قربانیان پرونده‌هایی که مجرمان آن‌ها دستگیر نشده‌اند یا دیگر در قید حیات نیستند، از قربانیان حمایت می‌کند.

این طرح با درنظرگرفتن ساز و کارهایی برای ضابطه‌مند ساختن فروش اسید، به جنبه پیشگیرانه این جرم نیز توجه کرده است. اگرچه براساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، احتمال اجرایی شدن محدودیت فروش اسید به دیده تردید نگریسته شده است اما ابوالفضل ابوترابی به ایانا گفت: «این کار عملی است و چنین محدودیتی در دو کنوانسیون بین‌المللی نیز دیده شده است و ایران نیز باید آن را اجرایی کند.»    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید