Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن حامی در گفت و گو با ایانا:

گم شدن کودکان بلوچ در هاله‌ای از ابهام است

خانواده‌های رد مرز شده گمشده‌ای نداشتند

شش روز از تخریب کپرهای بلوچ‌های پاکستان ساکن منطقه قوچ حصار می‌گذرد. در حالی که خانواده‌ها اصرار دارند که کودکانشان در شبی که نیروهای انتظامی خانه‌ها را تخریب کرده‌اند گم شده‌اند و اثری از آنها نیست نیروی انتظامی و فرمانداری شهر ری مدام ماجرا را تکذیب می‌کنند. فاطمه اشرفی رئیس انجمن حامی هم می‌گوید طبق بررسی‌های محلی که این انجمن انجام داده از میان بلوچ‌های رد مرز شده کودکی گم نشده اما شاید ۷ کودکی که از آنها نام بره می‌شود متعلق به کسانی باشد که توانسته‌اند در ایران بمانند و به جای امنی پناه برده‌اند.

گم شدن کودکان بلوچ در هاله‌ای از ابهام است

به گزارش گروه اجتماعی ایانا هنوز یک روز از رد مرز شدن صدها بلوچ پاکستانی نگذشته بود که خبر آمد ۷ کودک در جریان جمع آوری و تخریب کپرهای منطقه قوچ حصار گم شدند. فعالان حوزه کودک با نگرانی از ارگان‌های مربوطه درخواست کمک کردند اما پس از چند روز پیگیری موضوع به طور کلی تکذیب شد. ابتدا فرماندار شهر ری ماجرا را تکذیب کرد و پس از آن سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد موضوع را پیگیری کرده و گم شدن ۷ کودک بلوچ صحت نداشته است.

انجمن حامی یکی از سازمان‌های مردم نهادی است که موضوع گم شدن این کودکان را پیگیری کرده است. فاطمه اشرفی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: از همان نیمه شبی که کپرها تخریب شد و برخی دستگیر شدند بلافاصله به اردوگاهی در عسگر آباد انتقال یافتند و پس از آن در مدت زمان زمان کوتاهی به زاهدان فرستاده شدند. همکاران ما در انجمن حامی در سیستان و بلوچیتان تلاش کردند تا پیش رد مرز شدن کامل این افراد موضوع گم شدن فرزندان ایشان را پیگیری کنند .

اشرفی ادامه می‌دهد: تمرکز ما روی این موضوع بود که خانواده‌ای که فرزندش را گم کرده از مرز خارج نشود و درواقع این جدایی اتفاق نیافتد. در جریان پیگیری‌های ما هیچکدام از خانواده‌هایی که رد مرز شده‌اند گزارشی مبنی بر گم شدن فرزندانشان نداده‌اند و از این می‌توانیم اطمینان داشته باشیم

اشرفی اما معتقد است شاید ۷ کودک گم شده از میان خانواده‌هایی باشند که توانسته‌اند از قوچ حصار به جای دیگری فرار کنند و در این بین فرزندانشان را گم کرده‌اند. این موضع کمی مبهم است و اطلاع رسانی هم در مورد آن با شفافیت انجام نشده است. ما با همکاری سمن‌های مختلف منطقه را بررسی کرده‌ایم و از اهالی هم کسب اطلاع کرده‌ایم اما کسی از گم شدن این کودکان اطلاعی ندارد.

رئیس انجمن حامی می‌گوید در این چند روزی که از خبر گم شدن این کودکان گذشته با اطلاع رسانی هایی که ما انجام داده ایم تنها یک نفر تماس گرفته و اطلاع داده که فرزندش در جریان جمع آوری و تخریب کپرها گم شده است. ما به این فرد آدرس و شماره تماس دادیم اما متاسفانه تاکنون مراجعه نکردهاند.

آنطور که اشرفی میگوید انجمن حامی تصمیم دارد تا در صورت مراجعه خانواده‌ها با حضور وکیل انجمن برای آنها پرونده تشکیل دهد تا این موضوع از طریق قانونی پیگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید