Iranian Agriculture News Agency

کارآفرین و صادرکننده نمونه در گفت‌وگو با ایانا :

سقز فرآوری شده کردستان بازارهای آمریکا را گرفت

محمد نجیب شریفی از سال 69 در دشوارترین مناطق کردستان کار آفرینی کرده است. معتبرترین شرکت‌های داروهای گیاهی جهان حالا او و برندش را می‌شناسند. او توانسته اولین کسی باشد که از درخت سقز آدامس تولید می‌کند و آن را به مناطق مختلف دنیا صادر کند. با این حال شریفی از بی‌مهری در داخل کشور گلایه دارد. او می‌گوید محصولاتی که آنها با برند خودشان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند بار دیگر با برند کشورهای‌عربی وارد می‌شود و مردم هم از محصولات وارداتی بیشتر استقبال می‌کنند.

سقز فرآوری شده کردستان بازارهای آمریکا را گرفت

مدیرعامل شرکت سقز سازی کردستان (ون) که حالا یکی از موفق‌ترین صادر کنندگان گیاهان دارویی در کشور است از داستان راه اندازی یک نفره این شرکت می‌گوید. از اینکه کار را با هزینه شخصی شروع کرده و سال‌ها طول کشیده تا شرکت به سود دهی برسد. او به خبرنگار اجتماعی ایانا توضیح می‌دهد: سال 69 بود که استارت این کار زده شد. در آن دوران دیدیم که سقز تولید شده در کشور با بهای بسیار کم صادر می‌شود و به دلیل خواص دارویی زیادی که دارد در خارج از کشور فرآوری می‌شود و گاها به داخل کشور باز می گردد.

شریفی می‌گوید: ما 4 سال بر روی فرمولاسیون این کار زمان گذاشتیم. مسئولیت این کار را برادرم که در حال حاضر استاد دانشگاهی در استرالیاست انجام داد. چند سال بعد ما فرآوری را آغاز کردیم و دو سال پس از آن یعنی در سال 76توانستیم وارد بازار صادرات شویم. در سال 78 هم موفق شدیم عنوان صادر کننده نمونه کشور را به دست آوریم. تا پیش از این کسی شرکت و محصولات ما را نمی‌شناخت اما پس از این موفقیت‌ها هم در کشور و هم خارج از کشور شناخته شدیم.

همین ناشناخته بودن دلیلی بود تا شرکت «ون» نتواند تا سال ۸۰ یعنی بیش از ۱۰ سال پس از راه اندازی به سود دهی برسد. شریفی می‌گوید در طول این سال ها حدود ۵ میلیارد تسهیلات گرفته که همه آنها بیش از ۲۵ درصد سود داشته‌اند: سود تسهیلات بالا است. در سال های اخیر هم که سود به ۱۸ درصد رسید متاسفانه بانک‌ها ۲۰ درصد وام را توقیف می کنند که این خلاف قوانین است و مشکلاتی را برام دریافت کنندگان وام ایجاد می کند.

شریفی هم مانند بسیاری از تولیدکنندگان و صادر کنندگان دیگر مشکل بازار داخلی دارد. آنطور که او می‌گوید بازار داخلی به تولید کنندگان ایرانی اعتماد نمیکند و ترجیح میدهد محصول خود را با برند خارجی به فروش برساند. او می‌گوید: ما بیشتر از اینکه مشکل فروش محصول در خارج از کشور داشته باشیم در داخل مشکل داریم. مشتریان ما در خارج از کشور بسیار بیشتر از داخل است در حالی که قیمت محصولات ما در داخل بسیار ناچیز است. متاسفانه کشورهای منطقه متوجه این موضوع شده‌اند  و محصول ما را با برند خودشان به ایران صادر می کنند و اتفاقا فروش خوبی هم دارند.

این کار آفرین می‌گوید: کشورهای منطقه 80 درصد محصولات گیاهی ایران را با هدف صادرات خریداری میکنند و چون توانایی فرآوری آن را دارند سود حاصل از این محصولات در جیب این شرکتها می‌رود.

1111

داستان شروع کار او مانند بسیاری از کارآفرینان دیگر است. شریفی کار را یک نفره و با حدود ۵ میلیون تومان آغاز کرده و حالا توانسته برای بیش از ۱۰۸ نفر اشتغالزایی کند. کارگاهی ۱۲ متری که اودر سال ۶۹ کار را در آن اغاز کرده حالا به ۱۱۳ هزار متر رسیده است. با همه اینها شریفی هم مانند بسیاری از کارافرینان دیگر گلایههایی دارد: نمی‌دانم چرا برخی از ازگانها در تلاشند تا ما را حذف کنند. در این چند سال فعالیت ما نه تنها آسیبی به کشور نرسانده‌ایم که سودمند هم بوده‌ایم. اشتغال ایجاد کردیم ارز وارد کشور کردیم برای کشور مایه افتخار بودیم در جهان اما عجیب است که نه تنها از ما حمایت نمی‌شود بلکه تلاش می‌کنند تا به ما ضربه بزنند.

محمد نجیب شریفی از افتخاراتی می‌گوید که ماحصل بیش از ۲۸ سال تلاش است: استاندارد های ما فراملی است. ما در سال ۸۲ استاندارد آمریکا را گرفتیم و در مورد کشورهای دیگر هم تاکنون برگشت محصول نداشته‌ایم. استاندارد تولید محصول ما مطابق با بازار جهانی است. به همین دلیل تاکنون چندین جایزه کیفیت بین المللی از کشور اسپانیا ، مکزیک، و ژاپن دریافت کرده‌ایم که برای ما بسیار ارزشمند است.

گفت‌وگو: سارا عودی زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید