Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از هم‌اندیشی صادرکنندگان گیاهان دارویی؛

افغان‌ها به دنبال بازار زعفران ایران هستند

نشست هم اندیشی مجریان طرح گیاهان دارویی وزرات کشاورزی با صادر کنندگان این محصولات در ساختمان اصلی وزرات جهاد کشاورزی برگزار شد. در این نشست تولید کنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی از مشکلات خود در راه صادرات محصول و سهم ایران در اقتصاد جهانی گفتند. در این جلسه پیشنهاد شد تا صادر کنندگان قوانینی را برای سهولت صادرات تدوین کنند و متولیان مسئولیت اجرای آن را برعهده گیرند.این جلسه که به میزبانی حسین زینلی مجری جدید طرح گیاهان دارویی در وزارت کشاورزی برگزار شد با طرح مشکلات تولید کننده گان وصادر کنندگان گیاهن دارویی ادامه یافت.

افغان‌ها به دنبال بازار زعفران ایران هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایانا، آنطور که صادرکنندگان گیاهان دارویی توضیح داده‌اند یکی از عمده مشکلات برای صادرات گیاهان دارویی تفاوت استاندارها در ایران و کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی است. رمضانی معاون دفتر توسعه صادرات گیاهان دارویی در این زمینه گفت: کشورهای هدف ما برای صادرات گیاهان دارویی قوانین و آزمایش‌های سختگیرانه‌ای دارند که اغلب با استانداردهای کشور ما هم‌خوانی ندارد. در این کشورها محصول پس از ورود آزمایش می‌شوند و اگر از استانداردهای لازم  برخوردار نباشد برگشت خواهد خورد. این یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان.

وی در ادامه گفت: بیشترین مشکل ما در گیاهان دارویی مشکل سموم پایدار است. به این معنی که ما برای خود گیاهان از سموم استفاده نمی کنیم اما سموم کشت‌های قبلی که در گیاهان دارویی تاثیر می گذارد و استاندارد محصول را دچار می‌کند و در نهایت از محصول نهایی ایراد گرفته می‌شود. به همین دلیل لازم است که کشاورزان ما آموزش‌های لازم در این زمینه را ببیند.

 

استراتژی صادرات داروی گیاهی نداریم

در این جلسه محمد نجیب شریفی صادر کننده نمونه 5 دوره کشوری و مدیر عامل شرکت «ون کردستان» درباره موانعی که بر سر راه این شرکت وجود دارد گفت: شرکت ون اولین شرکتی است که توانسته از درخت ون آدامس طبیعی تولید کند و آن را به کشورهای دنیا صادر کند. ما روغن سقز را با بهترین کیفیت به شرکت‌های دارویی کشورهای جنوب شرق آسیا صادر می‌کردیم اما  تا یک ماه دیگر و با اعمال تحریم های جدید این بازار را از دست رفته می‌دانیم. با این حال ما با توجه به استعداد منطقه در حال سرمایه گذاری بر روی درختان بنه هستیم و خواص درمانی آن هستیم.

در ادامه این جلسه و طرح مشکلات صادر کنندگان داروهای گیاهی وحید گرجی مدیر عمل شرکت گیاهان دارویی زردبند پیشنهاداتی ارائه کرد. گرجی گفت: در بحث صادرات گیاهان دارویی ما نیازمند این هستیم یک استراتژی صادراتی تدوین کنیم. متاسفانه این بخش هیچ برنامه تدوین شده ای ندارد. در کشورهای اروپایی برای صادرات برنامه ریزی می شود اما در کشور ما بازارها شناسایی نمی شود و از پتانسیل های موجود استفاده نشده است.

در ادامه این نشست که با ارائه پیشنهادات و طرح مشکلات تولید و صادرات داروهای گیاهی همراه بود رضا منتظری نایب رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط فروشان اصفهان از قوانینی گفت که فروش گیاهان دارویی به عطاری ها را ممنوع کرد. منتظری گفت: عطارهای ما نیاز به دانش و اطلاعات در مورد گیاهان دارند که ما تلاش کردیم تا رشته عطاری در بعضی از دانشگاه های کشور راه اندازی شود. این آموزش از چینش گیاهان دارویی تا اطلاعات انواع گیاهان، فیزیولوژی بدن، موارد منع مصرف گیاهان گسترده است.

زعفران سلطان گیاهان دارویی است

آنچه بیشتر تولید کنندگان و صدرکنندگان گیاهان دارویی و زعفران روی آن تاکید دارند تلاش برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی است تا در بازارهای جهانی به دلیل کیفیت پایین برگشت نخورد. در این رابطه غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: همه تلاش ها باید برای توسعه صادرات باشد این در حالی است که چالش های زیادی در این زمینه وجود دارد. ما در حال حاضر 120 هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران داریم اما به همین نسبت بازار جهانی را در اختیار نداریم. از سوی دیگر کیفیت محصولات ما برای برخی از کشورها پایین است.

میری که خود یکی از صادرکنندگان برتر زعفران در کشور است در ادامه گفت: صادرکنندگان ما پس از اینکه محصول را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند تا زمانی که تایید صادرات نیاید خواب به چشم صادر کنندگان نمی‌اید. ترس از برگشت محصول صادرکنندگان را رها نمی کند . در بسیاری از زعفران‌های صادراتی پرز وجود دارد و دستگاه های ما قادر نیست این تفکیک را به طور کامل انجام دهد.

میری در ادامه پیشنهاد کرد تا وزارت کشاورزی به جای خرید زعفران به صورتی تضمینی از کشاورز به تولید محصول با کیفیت کمک کند تا سود حاصل از آن هم نصیب کشاورز شود و هم صادرکنندگان محصول.

بدیعی یکی دیگر از صادرکنندگان نمومنه زعفران با گلایه از قوانینی که باعث شده افغانستان با وجود سهم کم در تولید زعفران بازارهای جهانی ایران را دراختیار بگیرد گفت: زعفران سلطان گیاهان دارویی است. در سال‌های گذشته ما نیمی از بازار خود را به دلیل ورود افغانستان از دست داده ایم. افغانستان تنها با تولید 5 تن زعفران در سال در حال پیشرفت زیادی است. افغانستان واردات زعفران را به کشورش ممنوع کرده اما با قاچاق زعفران ایرانی محصول ما را برند خودشان در بازار جهانی می‌فروشند.

قوانین سهولت صادرات را مصوب کنید

بدیعی دلیل پیشی گرفتن افغانستان از این ایران در سال‌های اخیر را تلاش برای حذف قوانین دست و پا گیر دانست و گفت: تغییر اقلیم و خشک سالی تا حدی باعث کاهش زعفران شده اما می‌توانیم با حذف بروکراسی‌های اداری بیش از حد و افزایش حمایت از صادرکنندگان در غالب تسهیلات ارزان قیمت بازار خارجی را در منطقه در دست بگیریم.

در پایان این جلسه حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی به صادرکنندگان پیشنهاد کرد قوانینی را برای سهولت صادرات تدوین کنند و در اختیار مسولان اجرایی قرار دهند.. زینلی گفت: تلاش ما بر این است تا صادرات گیاهان دارویی به بخش خصوصی سالم واگذار شود و نهادهای دولتی هم در غالب حمایت و نظارت به این بخش کمک کند. انتظار ما این است که از سوی صادرکنندگان قوانین منصفانه‌ای تدوین شود و وزرات جهاد کشاورزی در این راستا برای حمایت وارد میدان وشد.

گزارش: سارا عودی زارع

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید