Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل اداره کل فرآورده‌های مکمل سازمان غذا و دارو:

ورود مکمل‌های دارویی خارجی ممنوع شد

مدیرکل اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: به منظور تشویق تولیدکنندگان مکمل های تغذیه ای داخلی فراورده هایی که سطح تولید آن ها بتوانند 50 درصد عرضه را تامین کنند در فهرست ممنوعیت واردات قرار می گیرند.

ورود مکمل‌های دارویی خارجی ممنوع شد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مهناز خانوی با اشاره به اینکه واردات مکملهای امریکایی از اردیبهشت امسال ممنوع شده است، گفت: در حوزه مکمل‌ها نیاز به مشخص بودن منبع تامین و تولیدکننده اصلی فراورده و شفاف‌سازی درمورد نوع  فراوردههای وارداتی و انتقال متقابل اطلاعات داریم که در این راستا کمیته فنی مکمل‌های تغذیهای سازمان غذا و دارو با توجه به شرایط و سیاست گذاری های موجود واردات مکملهای امریکایی را ممنوع کرد.

به گفته او، یکی دیگر از دلایل ممنوعیت واردات فراوردهای امریکایی را عدم امکان تامین فراورده با قیمت و کیفیت قابل نظارت و مناسب در صورت تامین از نمایندگی های واسط عنوان کرد.

مدیرکل اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  درمورد فراورده هایی که در گذشته مجوز واردات مکمل های امریکایی را گرفته بوده اند، توضیح داد: طبق سیاست‌گذاری‌های سازمان غدا و دارو برای میزان واردات شرکت‌هایی که از قبل مجوز گرفته بودند نیز سقف محدودی درنظر گرفته شده است و فراوردههایی که رای قبلی برای واردات داشته اما تا کنون مجوز ثبت فراورده را دریافت نکرده بودند نیز، بازه زمانی کوتاهی درنظر گرفته شده است، مگر اینکه شرکتی قصد انتقال دانش فنی و تولید در داخل کشور را داشته باشد که در آن صورت با سیاست بازتری برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت واردات مکمل امریکایی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد یا نه، تصریح کرد: در زمینه تولید مکمل، کارخانه های داخلی با بهترین کیفیت فعال هستند که ظرفیت تامین بازار داخل را دارند و در برخی موارد هم مکمل های مورد نیاز از کشورهای اروپایی و آسیایی با بهترین برندها تامین می شود.

مدیرکل اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ، با بیان اینکه مکمل های تولید داخل به نسبت مکمل های خارجی حداقل 30 درصد ارزان تر هستند، گفت: این درحالی است که این محصولات حدود 60 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید